Helemaal niet zo lang geleden hadden we het over de nieuwe BMC URS in aluminium die naast de carbon URS kwam te staan. Wat we toen nog niet wisten is dat ze zouden komen met een extra model bij de carbon afdeling. De nieuwe BMC URS LT komt naast de carbon URS te staan en heeft bijzondere toevoeging: 20mm aan microsuspension aan de voorkant.

De BMC URS had al micro-suspension aan de achterkant. Het zwarte gedeelte aan de achterkant zorgde met 10mm veerweg voor comfort en extra controle. Bij de LT zit de vering ook aan de achterkant, maar nu komt er 20mm veerweg aan de voorkant bij. BMC claimt dat 46% van de impact wordt opgevangen door de micro-suspension bij de voorvork. De speciale vering staat sportieve prestaties niet in de weg, want je kunt de vering locken met de knop bovenop de stuurpen. Daarnaast zou het systeem niet teveel moeten wegen. De strakke looks van de fiets worden er in ieder geval niet teveel door onderbroken.

De geometrie van de LT is grotendeels gelijk aan de BMC URS. De zogeheten Gravel+ geometrie geeft met de luie balhoofdhoek van 70 graden een stabiel rijgedrag. Je zou het misschien niet denken, maar ook op deze fiets passen bagagedragers en spatborden. De aansluiting hiervoor zijn netjes weggewerkt, zoals je kunt verwachten van de Zwitserse ontwerpers. De kabelgeleiding voor verlichtingskabels en de naafdynamo maken duidelijk dat deze fiets echt voor het avontuur is.

Van de fiets komen er twee versie op de markt. In het grijs is de URS LT Two te koop met een montage mix van SRAM Rival en Eagle. De fiets staat op een set DT-Swiss G1800 wielset en kost je € 5.999,-. Voor € 7.999,- heb je de URS LT One in het geel met een Force eTap AXS afmontage. De wielen zijn voor deze prijs geüpgraded naar BMC CRD-400 carbonwielen.

Meer info via BMC

Tags: