Hoe maak je iets wat al goed is, nog beter? Dat was de opdracht die Canyon zichzelf gaf voor de Speedmax. Op de Canyon Speedmax zijn meerdere overwinningen behaald in de triatlon en dus mag je rustig zeggen dat de fiets goed is. Het is dus geen grootspraak van Canyon. Maar stilstand is achteruitgang en dus is Canyon door blijven ontwikkelen. Het ‘oude’ model van de Canyon Speedmax vond zijn oorsprong in 2015. Nu vijf jaar later en na heel veel computersimulaties en uren in de windtunnel is het gelukt om de Speedmax te verbeteren. De drie speerpunten van het nieuwe model: aerodynamica, integratie en afstelling.
CF Disc, CF SLX Disc en CFR Disc
Om de modellen uit elkaar te houden heeft Canyon drie niveau’s aangegeven. Het begint met de CF Disc. De prijzen van dit model lopen van € 3.699,- tot en met € 6.499,-. Een stap hoger komt de CF SLX Disc met een prijsrange van € 7.799,- tot en met € 8.499,-. Het topmodel de CFR Disc begint vanaf € 9.999,- en gaat tot € 11.999,-. De CFR Disc en CF SLX Disc komen qua frame op de meeste punten overeen. Alleen heeft de CFR Disc een speciale finish en decals. Beide komen wel standaard met een powermeter. De CF Disc heeft een geavanceerd frame, maar levert ietsje in op aerodynamica en de manier waarop de accessoires zijn geïntegreerd. Ook ontbreekt een powermeter.
9 tot 10 watt sneller
Het mag voor zichzelf spreken dat aerodynamica een belangrijk speerpunt is voor een triatlonfiets. De nieuwe vormen van frame en voorvork zorgen ervoor dat de Speedmax CF Disc slechts 0,2 watt langzamer dan de vorige versie van het topmodel. De nieuwe modellen de Speedmax CF SLX Disc en de Speedmax CFR Disc zijn 9 tot 10 watt sneller. Het frame van deze twee modellen is volgens Canyon ook nog eens lichter en stijver. Ook zouden de rijeigenschappen moeten zijn verbeterd omdat het gewicht beter wordt verdeeld. Dit heeft te maken met dan manier waarop de tools en het hydratiesysteem in de nieuwe modellen zijn geïntegreerd.
Drinken vanuit je onderbuis
Als je alles doet voor de aerodynamica dan kan een normale bidon niet op zo’n fiets zitten natuurlijk. Op veel triatlonfietsen zie je daarom integratie van het hydratiesysteem. Op de Speedmax CF Disc zie je een in de lijn van het frame verwerkte box op de bovenbuis. Bij de CFR Disc en SLX Disc gaan ze nog een stapje verder waar het hydratiesysteem in de onderbuis zit verwerkt. Het slangetje komt nog steeds uit de bovenbuis. In de onderbuis zit dus je water of sportdrank, goed te zien in röntgenfoto. Verdere integratie zie je met een opslagplaats voor je tools boven het bracket.
Meer afstelmogelijkheden
Rijden op een triatlonfiets is niet iets wat je zomaar leert. Om een goede zitpositie aan te nemen moet je wennen aan de houding. Een triatlonfiets is natuurlijk meer gericht op snelheid, dan op comfort. Maar tijdens een triatlon zit je toch lang in de beugels. Om het enigszins comfortabel te houden, bied Canyon nu meer afstelmogelijkheden. De fiets komt ook met een Speedmax Fitting Kit om de fiets zo af te stellen dat je er ook lange afstanden mee kunt maken. En voor de armpads zijn ook nog upgrades te koop.
De 11 modellen van de Speedmax zijn nu beschikbaar en op de website van Canyon vind je alle details en kleuren van de nieuwe fietsen.