Cervélo komt met een nieuwe fiets: de Caledonia. En die heeft van alles wat. Het is eigenlijk het midden van de R5 racefiets en de Aspero gravelbike van Cervélo. Dus de fiets is aero, licht, maar is ook stabiel en kan brede banden hebben. Is het nou een endurance racer of is er nog niet zo één, twee, drie een hokje voor te vinden?
Johan Vansummeren
Het hokje waar de Caledonia in ieder geval het dichtstbij komt, is die van een endurance racer. Een beetje als opvolger van de C-serie van Cervélo zou je kunnen zeggen. Ze hebben de fiets ontworpen met twee type fietsers in gedachte: de profs die Parijs-Roubaix rijden en de wielrenner die vooral fun wil hebben op de fiets. Ter inspiratie werd de Cervélo R3 Mud gebruikt. Een fiets die nooit te koop was, maar wel de fiets waarop Johan Vansummeren naar de overwinning van Parijs-Roubaix reed.
Stabiliteit
Vorig jaar werd de Cervélo R3 nog gebruikt in Roubaix. De input die de renners over deze fiets gaven hebben ze ook in het ontwerp van de Caledonia gestopt. Zo heeft de fiets een langere achtervork gekregen, een lager bottom bracket en is de trail vergroot. Hierdoor gaat de fiets stabieler over slecht wegdek, waardoor de fietser zich zekerder voelt. Dat er banden tot 34 mm in passen helpt ook met dat zekerheidsgevoel. Net als het een klein beetje verlagen van de stijfheid, omdat de R3 volgens de profs soms nogal nerveus stuiterde op slecht wegdek.
Clean Look
Op de Caledonia kun je makkelijk meerdere accessoires kwijt. Nou kan dat op iedere fiets. Maar met slimme aansluiting bij de stuurpen en zadelpen, kun je op een strakke manier je fietscomputer of lampjes monteren. Voor spatborden is er ook plaats. De aansluiting hiervan is haast niet te zien. Als je spatborden wilt monteren kun je namelijk speciale verbindingsstukjes plaatsen op het frame. En als je geen spatborden wilt, laat je ze gewoon lekker weg. Ook zijn de kabels netjes weggewerkt. Bij de Caledonia-5, de duurdere versie, gaan ze door de cockpit. Bij de Caledonia verdwijnen de kabels in de schuine buis. Hierdoor is er net wat meer van de kabels te zien.
Twee types
Er zijn dus twee types van de Caledonia, zoals net al even langskwam. Je hebt de Caledonia en de Caledonia-5. Waar deze twee in verschillen is het gewicht. Het frame van de Caledonia-5 weegt 936 gram en 370 voor de voorvork. Het frame van de ‘gewone’ Caledonia weegt 1031 en 432 voor de voorvork. Net ietsje zwaarder dus, maar ook weer niet heel veel. De stijfheid van beide modellen is wel gelijk.
Waar de twee modellen nog meer verschillen is aan de voorkant. Bij de Caledonia-5 is de overgang tussen stuurpen en frame meer geïntegreerd met een meegvormde balhoofdkap. Dit kapje is er in twee maten: 7 mm en 22 mm. Zo kan je kiezen voor een race houding of een meer relaxte houding, zonder dat de looks van je fiets worden verpest. De Caledonia doet het met een meer traditionele overgang. Ook prima, maar die van de Caledonia-5 staat toch net wat strakker en moet ook meer aerodynamisch zijn.
Afmontages en Prijzen
Alle twee types zijn er in verschillende kleuren en afmontages. Voor de Caledonia-5 kan je kiezen uit zes kleuren. Voor de Caledonia heb je minder keuze namelijk maar drie kleuren. De Red Maroon van de Caledonia is mijn persoonlijk favoriet. Maar de Blue Carbon mag er ook zeker zijn. Voor de Caledonia-5 krijg je de keuze uit een SRAM of Shimano afmontage. Bij SRAM wordt er een powermetersysteem van SRAM bijgeleverd. Bij de Shimano afmontage gaat het samen met een 4iii powermeter. Voor de Caledonia is er alleen een Shimano afmontage zonder powermeter.
Voor de Caledonia-5 lopen de prijzen van € 5.499,- tot en met € 10.999,-. Even slikken, maar bij de hoogste prijzen zit wel een Dura Ace Di2 of SRAM Red eTaps AXS afmontage. Er is ook een frameset van de Caledonia-5 voor € 4.499,-. De Caledonia is iets voordeliger met prijzen vanaf € 3.199,- met een Shimano 105 afmontage. Hieronder een lijstje van alle prijzen en afmontages:
Caledonia-5 Dura Ace Di2 met Enve SES 3.4 AR Disc wielen – € 10.999,-
Caledonia-5 Red eTap AXS met Zipp 303 S wielen – € 10.499,-
Caledonia-5 Force eTap AXS met Reserve 35mm DT370 wielen – € 7.199,-
Caledonia-5 Ultegra Di2 met Reserve 35mm DT370 wielen – € 6.599,-
Caledonia-5 Ultegra met DT Swiss E1800 32 Spline wielen – € 5.499,-
Caledonia-5 Frameset – € 4.499,-
Caledonia Ultegra Di2 met DT Swiss E1850 23 Spline wielen – € 4.799,-
Caledonia Ultegra met DT Swiss E1850 23 Spline wielen – € 3.799,-
Caledonia 105 met Alexrims Boondocks-5D wielen – € 3.199,-
Toekomst?
Bredere banden zijn al langer de trend in de wielerwereld. In gravelbikes passen steeds bredere banden en in racefietsen ook. Daardoor vervagen de grenzen tussen een gravelbike en racefiets. De Caledonia past misschien nog niet precies in een hokje, maar met een geometrie voor Parijs-Roubaix, banden van 34 mm en een aerodynamisch frame zit de fiets in ieder geval in dat grensgebied. Op papier maakt dat de fiets erg veelzijdig. Wij zijn in ieder geval benieuwd hoe de fiets in het echt rijdt.
Meer info via Cervélo