De oplettende kijker had de fiets misschien al gespot maar nu is hij er dan ook officieel, de vernieuwde Cervélo P5. Afgelopen week werd hij, in aanloop naar de TTT van de Tirenno – Adriatico, gepresenteerd. Volgens Tom Dumoulin is het de perfecte fiets voor hem vanwege zijn goede rij eigenschappen.
Stijf, licht en aerodynamisch
Ten opzichte van zijn voorganger heeft de P5 de nodige veranderingen ondergaan. Met name de stijfheid is een stuk beter geworden. Bij het bottom bracket is dit met 26% verbeterd waardoor de overbrenging van de pedaalslag nog directer is. Het balhoofd is 22% stijver en dat zorgt ervoor dat de fiets strakker stuurt, zonder dat deze nerveus wordt.
De aerodynamica hebben ze weten te verbeteren zodat er 17 gram minder luchtweerstand is. Minder luchtweerstand betekend meer snelheid, ook al zijn het kleine marges, alle beetjes helpen. Cervélo heeft de vorm van de buizen zo ontwikkeld dat er weinig luchtweerstand is terwijl het frame zijn stijfheid behoudt. De aanpassing aan het frame zit niet alleen in de vorm, maar ook in de layup van het carbon. Dit resulteert in een frame dat 1100 gram weegt en dat is een winst van 18% ten opzichte van de vorige P5.
De P5 is geschikt voor de tijdritten en triatlons. Voor de laatste categorie is het frame zo aangepast dat er makkelijk een ‘storage box’ op de bovenbuis kan worden geplaatst. Ook de optie voor bidonhouders achter het zadel en tussen het ligstuur maken hem ideaal voor triatleten. Zonder deze opties is de P5 UCI-legaal zodat hij ingezet kan worden voor de tijdritten in bijvoorbeeld de World-Tour.
Speed Riser en disc
Het stuur van de nieuwe P5 is de zogeheten Speed Riser. Een systeem dat eigenlijk het principe van de zadelpen heeft afgekeken. Om het stuur te verhogen zijn geen spacers meer nodig, maar kan je met een schroef deze verhogen of laten zakken. Ook zijn alle kabels (en de Di2-junction) hier volledig in geïntegreerd. Dit ziet er, naast dat het functioneel is, ook nog eens mooi en clean uit.
Naast Di2 is het frame geschikt voor schijfremmen. Ook deze kabels zijn volledig weggewerkt in het Speed Riser stuur en het frame. De wielen worden gemonteerd met steekassen en het frame heeft ruimte voor banden tot een maximale breedte van 28 mm. Een frameset is verkrijgbaar voor € 5.499,-. Deze is donkergrijs, met zwart en rood en qua kleur mijn persoonlijke favoriet.
Een complete fiets is verkrijgbaar vanaf € 7.400,-. Hiervoor krijg je het zwart/groene frame dat is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 Disc en DT Swiss Spline aluminium wielen. Het topmodel is het zwart/groene frame dat is afgemonteerd Shimano Dura Ace Di2 Disc en een set Enve 5.6 wielen. De prijs hiervan is € 11.999,- is.
Meer info via Cervélo