orbea terra gravelbike 2022

Wat me opvalt aan alle gravelbikes die de laatste tijd worden gepresenteerd, is dat ze heel breed inzetbaar zijn. Één frame dat veelzijdig is en waar je met behulp van bijvoorbeeld wielen en andere onderdelen deze kan ‘personaliseren’. Dat is ook bij de vernieuwde Orbea Terra die je kan gebruiken op snelle gravelpaden, maar met 650b wielen en brede banden ook geschikt zal zijn voor het ruigere werk.

Veelzijdig en comfortabel

Het frame van de Orbea Terra is dus gemaakt voor gravel in de breedste zin van het woord. De bovenbuis en achterbrug is langer en het bottombracket is lager. Hierdoor zal de fiets stabieler zijn. De zitbuis heeft een minder steile hoek en is korter dan bij zijn voorganger. Hierdoor zal er in de zadelpen meer ruimte zijn voor flex. De zadelpen steekt ook meer boven het frame uit. Net als de zitbuis, is ook de hoek van het balhoofd veranderd veranderd waardoor de wielbasis langer wordt. Dit zal moeten zorgen voor een meer stabiele en comfortabele fiets. Orbea kiest er voor om een kortere stuurpen te monteren, zodat hij wel wendbaar blijft wat het sturen betreft.

Bij het bottombracket zie je dat er bij de aandrijving ruimte is gemaakt, door de liggende achtervork aan die kant te verlagen. Dit maakt aan ene kant ruimte voor je crankstel, waardoor er ruimte is voor zowel één als twee voorbladen. Ga je voor een enkel voorblad, kan dit tot maximaal 44 tanden. Kies je voor twee voorbladen dan is de maximale grootte van het binnenblad 34 tands. Aan de binnenkant van het frame is er door deze lagere chainstay ook meer ruimte waardoor je bredere banden kant monteren. Als je rijdt met 28 inch wielen kunnen er in dit frame banden tot 45 mm worden gemonteerd. Bij 650b wielen heb je met 50 mm banden zelfs nog 5 mm ruimte over aan beide kanten.

Lockr ruimte voor je tool en binnenband

Het Terra frame heeft ruimte voor drie bidonhouders en er is ook ruimte om spatborden te monteren. In de schuine onderbuis zit achter de bidonhouder, de Lockr. Een opslagruimte waar je alle spullen in kwijt kan die je normaal mee zou nemen in je shirt of het zadeltasje. Met een heveltje kan je de Lockr, waar de bidonhouder op zit geschroefd, eraf halen. Een reservebandje, pomp of CO2 patroon en een tooltje kan er volgens Orbea zeker in. Zelf geven ze nog als optie dat je er wat eten in kan meenemen en evt. je autosleutel in kan stoppen. Qua ruimte zal dit zeker passen, maar ik vraag me wel af of dit niet gaat rammelen in je frame.

Customize je frame

Een Orbea Terra frameset is verkrijgbaar vanaf €2599,-. Een complete fiets is er vanaf € 2899,- en die is dan opgebouwd met Shimano GRX 400 en aluminium wielen van Orbea. Het topmodel uit de serie kost € 4999,- en is afgemonteerd met SRAM Force AXS en Fulcrum Rapid Red wielen van aluminium. Voor elke uitvoering heb je keuze uit drie standaard kleuren, waarvan ik de Stone Silver Ice Green heel gaaf vind. Daarnaast is er nog Infinity Green Carbon of Blue Carbon Leo Orange als optie. Maar Orbea heeft ook hun eigen programma waarmee je de kleuren van je frame kan kiezen. Het design is hetzelfde als bij de andere frames, maar dan naar eigen wens gekleurd! Op hun website kan je hier lekker mee aan het stoeien in hun configurator om je ultieme frame samen te stellen.

Alle details en de online configurator kan je vinden op de site van Orbea.

orbea terra gravelbike 2022
Orbea Terra M21E Team 1x – SRAM Force eTap – € 4.999,-
Orbea Terra M20I Team – Shimano GRX 815 Di2 – € 4.599,-
Orbea Terra M31E Team 1x – SRAM Rival eTap – € 3.799,-
Orbea Terra M20 Team – Shimano GRX810 – € 3.399,-
Orbea Terra M30 Team 1x – Shimano GRX 600 – € 2.899,-
Orbea Terra M30 Team – Shimano GRX 600 – € 2.999,-