We hadden hem al hier en daar voorbij zien komen maar nu is de Giant Propel Advanced SL officieel onthult.

Met de Tour Down Under wordt er voor het eerst een wedstrijd mee gereden door Team Blanco. De racefiets is een typische aërodynamische racefiets en ziet er eerlijk gezegd zo in het zwart blauw erg goed uit (Oke… de naam Giant mocht wel iets minder “IN YOUR FACE” op het frame (vooral op het balhoofd) te zien zijn, maar goed smaken verschillen). De ontwikkeling van de fiets heeft jaren geduurd. Het doel: een fiets die net zo stijf is als de TCR Advanced SL en net zo licht maar dan met een aerodynamische vormgeving. Het frame weegt dan ook 950 gram en dat is best licht als je vergelijkt dat de Scott Foil al 968 gram weegt.

Ze hebben de ACE windtunnel in Magnycours gebruikt om te testen met de Propel. Giant zegt dat ze “niet gehaast hebben om een aërodynamische racefiets op de markt te brengen” en dat klopt want de meeste concurrerende merken hebben al een of meerdere aërodynamische modellen. Dus de verwachting van deze Propel ligt dan ook best hoog (hier tenminste) Ze hebben immers tijd genoeg gehad een superfiets te ontwikkelen.

Blijkbaar is dat gelukt want ze hebben een test gedaan met andere aero racefietsen en hieruit bleek dat op 40 kilometer met een snelheid van 40 kilometer per uur, de Propel tussen de 12 en 36 seconden sneller was (UPDATE: het gaat dan natuurlijk om de wattage die de Propel nodig heeft voor de snelheid van 40 km/u, zie comment van Edwin hieronder). De langzamere racefietsen waren volgens de test de Ridley Noah FAST, de Specialized S-Works Venge, de Scott Foil en de Cervelo S5. (zie foto hieronder). We zijn erg benieuwd naar de toekomstige ervaringen van de fiets van wielrenners in het wild.

Niet alle renners van Team Blanco rijden met de nieuwe Giant Propel, maar Mark Renshaw in ieder geval wel. En hij sprinte netjes naar de 3e plek tijdens de eerste etappe van de Tour Down Under.

Maar even afwachten dit seizoen wat het Team Blanco gaat brengen. Wanneer de fiets te koop zal zijn en voor hoeveel is nog niet bekend bij ons.

De video hieronder legt het allemaal nog eventjes uit en nog wat mooie plaatjes.