In 2014 won GT een award op de Eurobike met de Grade. Een veelzijdige fiets die op veel verschillende ondergronden kan worden ingezet. Het jaar erna heeft Cyril met veel plezier de GT Grade getest, waarbij het comfort een van de positieve punten was. Nu, vijf jaar later, komt GT met een geheel vernieuwde Grade. De nieuwe Grade is volgens GT nog veelzijdiger en avontuurlijker dan zijn voorganger.
Zwevende seatstays
Het eerste dat opvalt aan de Grade is het bekende driehoekje van GT in het frame. De zogeheten Triple Triangle is iets anders gevormd dan bij het vorige model waardoor de knik in de bovenbuis wat dieper is. Vanaf deze knik lopen de dunne seatstays direct naar de achterkant van het frame. Hierbij kruizen ze de zitbuis, maar ze zijn niet aan elkaar verbonden. Dit geeft het frame meer comfort. Vanaf de zijkant zie je dit niet, maar aan de achterkant kan je goed zien dat het frame op dit punt langs elkaar loopt.
De onderkant van de zitbuis is erg dun en dat is ook voor een stukje extra comfort. Een dunne carbon buis biedt meer flex waardoor klappen beter kunnen worden opgevangen, zo vertelt GT. Het tegenovergestelde hiervan is de onderbuis. Deze is, zeker in verhouding tot de rest van het frame, dik. Dit geeft het frame de stijfheid.
Het frame en de voorvork zijn voorzien van meerdere montagepunten. Zeker voor een avonturier is het monteren van tassen, spatborden en extra bidonhouders een pré en dat is bij de vernieuwde Grade geen probleem. Ga je er niet mee op avontuur kan je het bruggetje voor je spatbord demonteren. Dit is trouwens alleen bij de carbon frames mogelijk.
Wil je meer racen met de Grade, kan je de geometrie aanpassen dankzij de chip-fork. Aan het uiteinde van de vork zitten ovalen montagepunten voor de steekas. Afhankelijk van de manier waarop je deze in het frame zet, wordt het rijgedrag aangepast. Als je de wielbasis verlengt, krijgt de fiets een comfortabeler karakter. Als je dit gaat aanpassen, moet je ook de positie van de remklauw aanpassen. Hiervoor hebben ze een handleiding gemaakt, aangezien je een 140 mm adapter nodig hebt voor het gebruik van 160 mm schijven. Afhankelijk van de positie van de chip-fork moeten hier nog 15 mm spacers tussen. Klinkt ingewikkeld maar als je eenmaal de techniek snapt is het logisch. Het frame is geschikt voor 160 mm of 180 mm schijven in combinatie met flat-mount schijfremmen.
Interne en externe kabels
Een van de eerste dingen die mij opvalt bij deze fiets is dat de kabels buiten het frame langslopen. Nu geldt dit niet voor alle kabels want een kabel voor een dropper post of Di2 loopt wel door het frame. In verband met onderhoud hebben de ontwikkelaars er voor gekozen alle andere kabels buiten het frame te laten. De fiets wordt standaard afgemonteerd met 37 mm WTB gravelbanden, maar als je wil kan je banden monteren met een maximale breedte van 42 mm.
Het stuur dat op de Grade is gemonteerd heeft een zogeheten flare. Hierbij loopt het stuur aan de uiteinden van de bocht naar buiten, zoals je steeds vaker op gravelbikes ziet. De twee duurste modellen hebben een lichtgewicht aluminium stuur met 16 mm flare. De overige modellen hebben een stuur met een flare van 10 mm.
Het topmodel van de Grade, de Pro uitvoering, is afgemonteerd met een Shimano Ultegra Di2 groep in combinatie met een RX derailleur. De crank is de FSA Energy met 46/30 kettingbladen. De wielset is eveneens van WTB en is een lichtgewicht aluminium wielset met 23 mm binnenbreedte. De prijs van de matzwarte GT Grade Carbon Pro is € 3799,-.
De GT Carbon Expert is verkrijgbaar voor € 2299,-. Hiervoor is de fiets afgemonteerd met een mechanische Shimano 105 groep in combinatie met een FSA Omega crank. De fiets is voorzien van een set WTB TCS wielen en heeft een fraaie mintgroene kleur.
De laatste carbon uitvoering van de GT Grade kost € 1999,- en heeft een mechanische 2×10 Tiagra groepset van Shimano. De voorvork is een reguliere carbon vork, waarbij je de geometrie niet kan aanpassen. Het stuur is van aluminium en heeft 10 mm flare.
Naast de carbon uitvoeringen zijn er twee aluminium modellen. Deze zijn ook voorzien van de zwevende seatstays en meerdere montagepunten voor tassen en bidonhouders. Het stuur van de aluminium modellen heeft 10mm flare en alle kabels lopen buiten het frame. Voor €1399,- koop je de opvallend paarse Gt Grade Expert met een 2X11 105 groep met mechanische schijfremmen. Voor € 999,- is de Grade afgemonteerd met een Shimano 2X8 Claris groepset in combinatie met mechanische schijfremmen.
Meer info via GT