Het Spaanse Rotor draait al flink wat jaren mee. Zo testte ik tien jaar geleden al een paar ovalen Q-rings bladen en zie je de bekende zwarte cranks op veel fietsen voorbij komen. Rotor heeft een heel ruim assortiment als het gaat om cranks en assen, om voor elke renner de ideale combinatie samen te kunnen stellen. Verschillende as-breedtes, as-diameters, crank-lengtes en ronde of ovale kettingbladen. En daarnaast heb je dan ook de keuze of je deze crank met vermogensmeter wil. Enkelzijdig, of dubbelzijdige meting? Onlangs hebben ze daar een nieuwe vermogensmeter aan toegevoegd: de Rotor 2Inpower SL.
2Inpower SL krijgt meerdere updates
Rotor had met de 2Inpower al een vermogensmeter die van beide benen onafhankelijk het vermogen meette. Ik zeg bewust onafhankelijk omdat er ook vermogensmeters zijn die het algehele vermogen bij de spider meten en dit softwarematig verdelen over links en rechts. Bij Rotor pakken ze dit anders aan door te meten op de as voor de vermogens van links, en op de rechtercrank voor de vermogens van rechts. Dit maakt het volgens Rotor nauwkeuriger en ook betrouwbaarder als je bijvoorbeeld wil trainen op souplesse en pedaal efficiëntie. Hiervoor heb je de 360 Torque metingen waarbij je per omwenteling kunt zien op welke momenten er kracht wordt geleverd.
De 2Inpower SL maakt gebruik van dezelfde techniek die zijn voorganger ook al had, maar dan met een verbeterde nauwkeurigheid. Je kan de SL uitvoering herkennen aan de geheel zwarte kleur met witte logo’s, daar waar zijn voorganger rode accenten had. Door nieuwe firmware is de nauwkeurigheid +- 1,5% daar waar dit +- 2% was bij zijn voorganger (deze kan je updaten, als je er ééntje hebt). Dankzij deze nieuwe firmware behoudt de vermogensmeter zijn accuraatheid bij temperaturen varierend tussen de -20 en 50 graden celsius. De vermogensmeter heeft een IP67 certificering, wat inhoudt dat hij bestand is tegen water, stof en modder en ook dat is een update ten opzichte van de IPX7 certificering van zijn voorganger. Doordat deze nu ook beter bestand is tegen modder en stof is hij, zeker in combinatie met een enkel voorblad, ook ideaal voor cross of gravel.
SuperLight cranks
SL staat voor SuperLight en de crank is dan ook 40 gram lichter dan zijn voorganger. Dit is gemeten met een 170 mm crank in combinatie met 50/34 tandwielen. De crank is gemaakt van een aluminium 7075-T6 legering, dat wordt bewerkt met een techniek die afkomstig is uit de luchtvaart. Met deze Trinity Drilling techniek weten ze de crankarmen zowel stijf als licht te maken.
In de as van de crank zit een accu die 250 uur mee moet kunnen. Opladen kost volgens Rotor maar drie uurtjes de tijd. Daar word ik vrolijk van, aangezien veel vermogensmeters met knoopcel batterijen werkt. Je kan de vermogensmeter met ANT+ of Bluetooth smart koppelen aan je fietscomputer. Daarnaast is er ook de gratis Rotor Power app waarmee je data kan uitlezen en analyseren. De Rotor 2Inpower SL cranks kosten € 999,- en daarmee is hij € 50,- goedkoper dan zijn voorganger. In combinatie met twee kettingbladen heb je een complete crank voor € 1149,-. Binnenkort zullen we zelf met de Rotor 2Inpower SL gaan rijden, en onze ervaringen daarover delen.
Via Rotor