Schwalbe lijkt de laatste jaren bezig met het afscheid van de ‘oldschool’ binnenband. Waar ze al ruime tijd volop inzetten op tubeless rijden, lanceren ze vandaag de Aerothan tube binnenband. En daarmee lijkt de butyl binnenband definitief overbodig. De Aerothan tube is een binnenband die ze hebben gemaakt van een geheel nieuw ontwikkeld kunststof. En als we afgaan op Schwalbe’s testuitslagen en specificaties biedt dat heel veel voordelen.
BASF, van de cassettebandjes
Voor de ontwikkeling van Aerothan heeft Schwalbe samengewerkt met het Duitse bedrijf BASF. Wat mij dan direct te binnen schiet zijn de cassettebandjes uit m’n jeugd, die waren ook van BASF. Het chemieconcern heeft samen met Schwalbe een kunststof ontwikkeld voor de productie van deze binnenbanden. Om precies te zijn is het een thermoplastisch polyurethaan (TPU), dat de naam Aerothan heeft gekregen. De complete band is van deze kunststof gemaakt, dus ook het ventiel, en is 100% recyclebaar. Mocht de band toch lek gaan, kan je deze naar een Schwalbe-dealer brengen die deelneemt aan Schwalbe’s eigen recycle programma.
Aerothan tube
De voordelen van de Aerothan tubes heeft Schwalbe laten testen in de fabriek, maar ook in de praktijk. Afgelopen jaar zijn er verschillende renners op pad geweest met deze banden en de reacties waren positief. Dit geldt niet alleen voor de wielrenners, maar ook voor mountainbikers en bike-packers. De banden zijn erg licht en klein. De band zou zo’n 40% lichter zijn dan hun eigen butyl Extralight binnenband. Hierdoor kan je ze makkelijk meenemen en het scheelt ook in het totale gewicht van je fiets. Qua rij-eigenschappen kan het de strijd aan met tubeless banden, met dat voordeel dat deze niet burpen en een lekke band zonder geknoei te vervangen is. En dan is het maar de vraag of je lek rijdt, want Schwalbe’s eigen test geeft aan dat de lekbestendigheid erg goed is. De band zou zelfs 5x sterker zijn dan hun Extralight binnenband.
De band is transparant en dat ziet er apart uit omdat je nu ook de binnenkant kan zien. Als de band gemonteerd is zie je dat natuurlijk niet meer, maar toch. Schwalbe pakt goed uit met deze band want ze zijn direct in alle soorten en maten te verkrijgen. Voor ons zijn natuurlijk de race- en gravelband het meest interessant, maar ook voor mountainbikers is er een hele reeks beschikbaar. Opvallend vind ik trouwens dat er zelfs nog aan de 26″ mountainbikers is gedacht!
Gewicht en prijzen
Voor de racefiets hebben ze drie verschillende breedtematen die allen geschikt zijn voor 28″ wielen. Voor de prijs maakt het geen verschil welke je kiest, want ze kosten allemaal € 27,90 per stuk. De Race-tube is geschikt voor 23 mm tot 28 mm bandjes en weegt op onze weegschaal 45 gram. Dat is 4 gram zwaarder dan het gewicht dat op het doosje staat. Een slag breder is de Enduranc-tube, die het beste past in banden tussen de 28 mm en 35 mm. Daarmee is dit ook de band voor in je crossfiets of gravelbike. Deze hebben we zelf niet kunnen wegen, maar het gewicht van deze band is volgens Schwalbe 50 gram. De breedste uitvoering voor een 28 ” wiel is de Allround tube, geschikt voor 37 mm tot 50 mm. Deze weegt op onze weegschaal 66 gram en is qua breedte ideaal voor gravel en touring. Ook deze band is een fractie zwaarder dan op de verpakking vermeld staat. Mocht je een gravelbike hebben met 650b wielen, moet je voor de Aerothan tube even buurten bij de afdeling mountainbikes.
Alle informatie over de verschillende Aerothan tubes staat op de website van Schwalbe. Ik heb de banden ondertussen gemonteerd op mijn racefiets en ben erg benieuwd!