Met de nieuwe generatie van de Trek Émonda ALR worden de verschillen met de carbon Émonda nog kleiner. Trek heeft de derde generatie van zijn aluminium Émonda opnieuw ontworpen en dat resulteert in een frame dat lichter is en een racey geometrie heeft. Daarmee is dit de lichtste aluminium racefiets die Trek in het assortiment heeft.
Aerodynamische buizen en strakke lasnaden
Met het nieuwe frame is de aluminium versie nog nauwelijks te onderscheiden van de carbon Émonda. De buizen zijn aerodynamisch vormgegeven en daarbij hebben ze gekeken naar de bekende kammtail vorm. Rond aan de voorkant met een afgeplatte achterkant, zoals we dat steeds vaker zien als het om aerodynamica gaat. Bij de vernieuwde voorvork kan je dit goed zien. Ook een vooruitgang als je kijkt naar de aerodynamica, maar wat mij betreft vooral voor de looks is de volledig geïntegreerde bekabeling. Bij het balhoofd gaan de kabels het frame in, en dit geeft een heel cleane uitstraling. Trek heeft de ALR Émonda ook dezelfde H1.5 geometrie meegegeven, waarmee je een racey houding kan aannemen.
De lasnaden van het frame zijn opvallend onopvallend. Trek noemt dit hun invisible weld technologie, en de lasnaden bij het balhoofd zijn inderdaad zo weggewerkt dat deze niet meer zichtbaar zijn op de plekken die in het zicht zitten. Op de overige plekken waar de buizen bij elkaar komen, zoals het bracket of de dropouts bij de achterbrug moet je wel heel goed kijken wil je een lasnaad zien. Kortom, heel strak gedaan van Trek. Het frame heeft een gewicht van 1257 gram, en daar komt dan een vork van 406 gram bij. Daarmee kom je op ongeveer 1,6 kg voor een frameset inclusief lak. Niet gek voor een aluminium frameset.
Mechanisch of electronisch schakelen
De Trek Émonda ALR komt er in twee verschillende uitvoeringen. Daarbij zit het verschil in de kleuren van het frame en de afmontage. Je kan ook kiezen voor enkel een frameset zodat je de fiets naar eigen wens op kan bouwen. De meest opvallende vind ik de ALR 5, met een hele gave kleurcombinatie. Trek noemt dit azure to living coral fade, wat neerkomt op een verloop van lichtblauw naar roze. Een mooie, frisse kleurstelling die lekker opvalt. Wil je wat meer ingetogen kan je deze ook in het zwart verkrijgen. Deze ALR 5 is afgemonteerd met een mechanische Shimano 105 groepset, met hydraulische schijfremmen en kost € 2499,-. De complete fiets heeft een gewicht van 9.0 kg en dat is voor een aluminium racefiets erg netjes. De verdere afmontage is zoals je inmiddels misschien wel kent van Trek, uit eigen fabriek. De wielen, zadel, stuur en zadelpen zijn van Bontrager, het huismerk van Trek.
De ALR 6 is afgemonteerd met de nieuwe Shimano 105 Di2 groepset. Het frame heeft een zwarte kleur met een zilvergrijs logo van Trek dat alleen zichtbaar is door de outline van de letters. Deze uitvoering kost € 3399,- en heeft een gewicht van 8,8 kg. Deze besparing van gewicht zit in de keuze voor een Bontrager Paradigm Comp wielset en een iets andere afmontage qua stuur en zadel. Een los frameset is vekrijgbaar voor € 1399,- en heeft eenzelfde zwarte kleurstelling als de ALR 6. Daarnaast is deze ook verkrijgbaar in het gave en kunstzinnige Era white, waarbij het logo en de onderbuis op een kunstzinnige manier zijn versierd.
Via Trek