Tijdens het Critérium du Dauphiné werd hij al gespot, de nieuwe Trek Madone SLR 2022. Met een opvallend ‘gat’ in de zitbuis is hij ook heel makkelijk te onderscheiden van zijn voorgangers. Maar dat is niet het enige dat vernieuwd is, want Trek lanceert met de nieuwe Madone hun snelste fiets ooit. En dan is de Tour de France als grootste wielerevenement ter wereld natuurlijk dé plek om de fiets aan het grote publiek te laten zien!

Trek Madone SLR met IsoFlow

Bij de ontwikkeling van het nieuwe frame van de Madone is vooral gekeken naar aerodynamica. Daarbij gaan ze verder dan alleen het frame want ook de cockpit is opnieuw vormgegeven. Wat natuurlijk direct opvalt is de bijzondere vorm van het frame bij de zitbuis. De IsoFlow zitbuistechnologie, zoals Trek het zelf noemt, zorgt voor een verbeterde airflow ten opzichte van zijn voorganger.

Uit de windtunnel is gebleken dat er weerstand ontstaat doordat de airflow op dat punt tegen het frame aankomt. Door deze IsoFlow opening in het frame kan de lucht er doorheen en wordt deze weerstand verder geminimaliseerd. En dat levert voor de renner weer wat extra voordeel op. Ik moest er in het begin wel aan wennen, maar ik vind het er wel futuristisch uitzien. En daarbij heeft Trek weer een nieuwe manier gevonden in de race om de ‘marginal gains’!

Frame is 300 gram lichter

Trek heeft het frame 300 gram lichter weten te maken. Naar mijn idee is het frame ook wat subtieler en zijn de buizen van het frame minder groot dan bij zijn voorganger. De buizen van het frame zijn bij deze Madone gebaseerd op de Kammtail vormgeving en is gemaakt van het OCLV 800 carbon. Dit type carbon wordt door Trek ook bij de andere topmodellen gebruikt. De Kammtail vorm is een bekende vorm in de wereld van de aerodynamica met de bolle voorkant en afgeplatte achterkant. Los van de aero voordelen is met de vernieuwde vormgeving van de buizen van het frame, in combinatie met de nieuwe cockpit en de IsoFlow opening gezorgd voor de 300 gram winst.

Ook de nieuwe cockpit is nog meer aero

Ik heb het hierboven al even gehad over de nieuwe cockpit. Dit is nu echt één geheel en de kabels lopen volledig binnendoor, rechtstreeks het frame in. De nieuwe Madone kan alleen worden opgebouwd met groepsets die elektronisch schakelen. Door het nieuwe stuur en bijpassende spacers heeft Trek niet meer het meedraaiende kapje aan de bovenkant van het balhoofd. En dat ziet er wat mij betreft zo veel strakker uit. Ook slim is de aansluiting voorop het stuur. Je ziet een klein gaatje met schroefdraad waarin je de Blendr mount op kan zetten voor bijvoorbeeld je fietscomputer of verlichting. Dit geldt overigens ook voor de zadelpen, waar ook een bevestiging is voor bijvoorbeeld een achterlampje.

Het trucje dat ze met het stuur doen, vind ik weer een slimme vondst. Het stuur heeft een flare van 3 cm, waardoor hij in de beugels 42 cm breed is en aan de bovenkant 39 cm. Dit geldt voor een 42 cm stuur. De plek waar de shifters gemonteerd zijn, is dus smaller en daardoor wordt het frontale oppervlak van de renner ook smaller. En dat levert weer een stukje winst op in het kader van de luchtweerstand. Volgens de berekening van Trek levert de nieuwe Madone een tijdswinst op van 60 seconden. Dit hebben ze berekend bij een snelheid van 45 km/h over een uur.

Madone SLR Line up

Vanaf vandaag zullen we het absolute topmodel kunnen zien tijdens de Tour de France. De renners van Trek-Segafredo rijden met de Madone SLR 9 eTap in de teamkleuren. Voor de consument is deze ook verkrijgbaar met de team-logo’s. Prijskaartje van dit topmodel is € 14.999,-. Deze is dan afgemonteerd met de Sram Red eTap AXS groepset inclusief powermeter en een set Bontrager RSL 51 wielen.

Naast de rode of lichtblauwe frames, met team-logo’s is de Madone SLR ook verkrijgbaar in het mat-zwart, zilvergrijs of het zwart-rood. In totaal zijn er zes verschillende uitvoeringen als je kijkt naar de afmontage. Bij al deze uitvoeringen kan je kiezen uit de vijf verschillende kleuren, waarbij ik de zilvergrijs wel heel gaaf vind doordat het logo heel subtiel op de bovenbuis wordt weergegeven.

Trek Madone ook met de nieuwe Shimano 105 Di2 groepset

Alle modellen van de nieuwe Trek Madone SLR hebben wielen die tubeless ready zijn. Vanuit de winkel worden ze met een binnenband geleverd, maar met de juiste banden en ventielen kan je deze dus zelf tubeless maken als je wil. Zoals gezegd is de Madone SLR alleen geschikt voor elektronisch schakelen en daarmee werd meteen het nieuws van gisteren erin meegenomen. Shimano heeft namelijk een nieuwe 105 Di2 versie van de 105 groepset. De Madone SLR 6 zal namelijk ook verkrijgbaar zijn met de 12 speed Shimano 105 R7170 groep. Deze fiets is verkrijgbaar voor € 7699,- en ook hier heb je dus keuze uit de vijf verschillende kleuren. Helemaal onderaan vind je de 6 verschillende uitvoeringen.

Een snelle rekensom leert dat je dus keuze hebt uit dertig verschillende Trek Madone SLR’s. Alle opties, specificaties en verschillende uitvoeringen kan je in alle rust bekijken op de website van Trek.

TREK Madone SLR 9 – Sram Red Etap – € 14.999,-
TREK Madone SLR 9 – Shimano Dura Ace Di2 – € 13.999,-
TREK Madone SLR 7 – Sram Force eTap – € 10.799,-
TREK Madone SLR 7 – Shimano Ultegra Di2 – € 10.299,-
TREK Madone SLR 6 – Sram Rival eTap – € 8.399,-
TREK Madone SLR 6 – Shimano 105 Di2 – € 7.699,-