Op Eurobike zagen we op de stand van Argon18 naast alle gave fietsen bij toeval nóg iets interessants voorbij komen. De Aerometer van Notio, gepositioneerd onder de cockpit van een Argon18 tijdritfiets. Heel opvallend was het niet, maar het trok wel onze aandacht. Want wat is dit kleine tooltje, en wat doet het? En vooral, voor wie is deze tool interessant? En dat laatste kan ik alvast verklappen: voor de echte datanerds.
Op zoek naar free watts
De Aerometer wordt vaak vergeleken met een windtunneltest. Volgens Notio zelf is het zelfs zinvoller dan een windtunneltest, omdat de info realistischer is. Want de Notio Aerometer levert je heel veel bruikbare informatie op. De Aerometer meet namelijk tijdens het fietsen je CdA. CdA is een term voor het weerstandsoppervlak van een object, en in dit geval ben jij dat als fietser samen met je fiets.
Tijdens het fietsen meet de Aerometer een aantal variabelen, maar daarnaast staat het ook in verbinding met je andere data, zoals je hartslag en vermogen. Want juist de combinatie van al deze verschillende data maakt het zo interessant. De Aerometer zelf meet de wind, luchtdruk, luchtvochtigheid, temperatuur en barometrische druk. Op basis van deze gegevens én van de gegevens van je fietscomputer en powermeter berekent de Aerometer onder andere je CdA-waarde, maar ook zaken als windsnelheid, luchtdichtheid en zelfs trillingen. Dat laatste is handig als je wilt testen met verschillende bandbreedtes en luchtdruk.
Hoe lager je CdA, hoe harder je fietst met hetzelfde vermogen. En je kunt je voorstellen dat er genoeg te sleutelen valt aan de CdA-waarde, omdat jijzelf nu eenmaal de grootste windvanger bent op de fiets. Aan de hand van de CdA-waarde kun je mogelijk het frontaal oppervlak iets verkleinen, waardoor je met dezelfde inspanning harder fietst. Free watts dus. Op basis van metingen en analyses tijdens te trainingen kun je dus testen doen met verschillende zitposities, een nieuwe tijdrithelm of het verschil tussen fietsen met je handen in de beugels of bovenop het stuur.
Je bevestigt het apparaatje op dezelfde wijze als bijvoorbeeld een GoPro aan de onderkant van een mount voor je fietscomputer. Het apparaatje is niet heel groot en valt door de matzwarte kleur en de verstopte plek ook niet echt op. Op de zijkant staat in zilverkleurige letters de merknaam Notio en uit het apparaat steekt een soort langwerpige sensor naar voren. Het apparaatje weegt 80 gram en de batterij gaat tot twaalf uur mee.
Analyseren kun je leren
Uiteindelijk is het verzamelen van veel data natuurlijk leuk, maar het draait er wel om dat je er iets mee gaat doen. Analyseren dus, om je positie op de fiets te verbeteren. Want dan ga je de Aerometer benutten. Belangrijk hierin is dat je de data snapt, en dat je weet hoe je kunt sleutelen aan de positie op de fiets. Van Notio krijg je software die je hierbij kan helpen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een coach in de arm te nemen die je kan helpen, want we zijn niet allemaal bewegingswetenschapper van beroep. Verder is het nog relevant om te vermelden dat de Aerometer alleen in combinatie met een powermeter werkt.
Wij vinden het in ieder geval een interessante ontwikkeling, en we zijn benieuwd in hoeverre dit soort gadgets de wielersport gaan beïnvloeden. Op de website van Notio zien we ook het prijskaartje van de Aerometer. Het apparaatje kost $ 599,-, en of dat de moeite waard is mag jij zelf bepalen. Maar als jij veel bezig bent met je houding op de fiets, of als je een tijdrijder bent, kan het een nuttige investering zijn die misschien wel meer winst oplevert dan bijvoorbeeld een nieuwe set wielen of een aerohelm.
Meer info via Notio.