Het is de eerste keer dat het merk Nukeproof op ons blog verschijnt. Niet zo heel gek, want het is een mountainbike merk. Toch waren het een aantal mountainbikers die de wens uitspraken voor een ‘do-it-all’ trainingsfiets. Daarmee is de Digger de eerste fiets van Nukeproof die een dropbar heeft. Een veelzijdige fiets die naar eigen zeggen een niet in een hokje te plaatsen is. Een ‘do-it-all’ gravelbike met de ziel van een mountainbike.

De Digger is een aluminium hydroformed frame waarbij de kabels grotendeels door het frame lopen. Daarbij is er ruimte voor de remkabels, de versnellingskabels en ook de kabel voor een dropper-post. De fiets heeft een carbon voorvork en deze is, net als de achterbrug, geschikt voor 12 mm steekassen en flat-mount montage van de schijfremmen. Het frame heeft ruimte voor montage van spatborden en bagagerekken.

De ziel van de mountainbiker vind je misschien wel het beste terug in het stuur. Anders dan wij gewend zijn van dropbars is dat het stuur van de Nukeproof Digger maar liefst 48 cm breed is. Het stuur loopt aan de onderkant iets naar buiten en heeft daar zelfs een breedte van 50 cm.

Voor 2020 heeft de Digger twee modellen waaruit je kan kiezen. De Comp versie kost een kleine € 1800,-. Dit model is afgemonteerd met een mix van Shimano GRX RX 600 en RX 400 remmen. Een 1X11 setup met een 40-tands voorblad en een 11/42 cassette waarbij er wordt geschakeld met de RX812 clutch-derailleur. De mat grijze fiets wordt afgemonteerd met 650b wielen van WTB. Daarop liggen een paar WTB Sendero banden van 47 mm breed. Ben je meer van het racefietsen, kan je de Digger ook voorzien van een set 700c wielen. Het brede stuur, het zadel en de zadelpen zijn allen afkomstig uit Nukeproof’s eigen fabriek.

De mat blauwe Factory uitvoering kost iets meer dan € 2350,- en heeft een complete Shimano GRX RX 810 groep in combinatie met de RX812 derailleur. De verhoudingen van deze aandrijving zijn gelijk aan zijn goedkopere broertje. De 650b wielen zijn de DT Swiss G1800 wielen waar een set WTB Sendero 47 mm banden op gemonteerd zijn. Ook voor de Digger Factory geldt dat deze geschikt is voor 700c wielen. Naast de upgrade van de GRX groep en de andere wielen is wellicht het grootste verschil de gemonteerde Dropper-post. De bediening van de dropper-post gaat met de GRX shifter.

In onderstaande video laat Elliot Heap zien wat je met de Digger zou kunnen doen. Hij rijdt hierbij wel op een Digger Comp uit 2019 die is afgemonteerd met de SRAM Apex groep. Neemt niet weg dat hij er goed mee overweg kan!

Meer info via Nukeproof