Ze hadden bij Parlee wel ervaring met aerodynamica, want ze hadden ook al de TTIR triatlon fiets. Maar nu hebben ze die ervaring gebruikt om tot de RZ7 te komen voor op de weg. Volgens de marketing beschrijving van Parlee zelf is deze fiets een ultieme mix van stijfheid, gewicht, rendement en prestaties. Klinkt mooi maar hoe hebben ze dat gedaan?
Van Speedshields tot kortere steekassen
Van de TTIR hebben ze onder andere de techniek van de Speedshields gebruikt. Deze Speedshields is een soort spoiler die de lucht soepel om de remklauwen leidt. Dat zie je op de foto heel duidelijk. Het frame weegt 870 gram voor maat M. En als je de stijfheid van het bottom bracket vergelijkt met die van de Parlee Altum, dan is deze RZ7 7% stijver. Het frame is geschikt voor maximaal 32 mm banden. Ook hebben ze de steekassen korter weten te maken zodat je daar iets van gewicht bespaard, maar de fiets ook meer aerodynamisch wordt. Je kan zeggen dat het nu volledig geïntegreerde steekassen zijn.
Zoals je van een aerobike mag verwachten, zijn de kabels geïntegreerd. Het enige kabeltje dat wij zo met het blote oog konden zien, is het Di2 draadje bij de derailleur. Voor de zadelpen hebben ze het klemgedeelte zo ontworpen dat je deze kan omdraaien. Dan heb je of 0 mm offset of 25 mm met dezelfde zadelpen.
Factory Edition
In eerste instantie is deze RZ7 alleen te koop als Factory Edition. Een limited uitvoering waarvan er maar 100 beschikbaar zijn. De kleuren zijn speciaal en elke fiets wordt genummerd. De Dollar prijzen zijn $ 6.599,- voor een RZ7 Factory Edition met Shimano Ultegra Di2. Wil je een Dura Ace Di2 dan moet je $ 7.989,-. Een Red eTap AXS kost tot slot $ 8.479,-. Reken je nog niet te snel rijk want bij deze prijzen heeft de fiets een standaard DT Swiss E1800 wielset. De wielset op de foto’s van Enve is een upgrade.
Meer info via Parlee