Het seizoen voor de wielrenners is nog maar een paar maanden bezig, en ik maak me al weer druk om het veldrijden. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want het begint direct weer te kriebelen bij het zien van de eerste crossers voor komend seizoen. Het stond misschien een beetje in de schaduw van de nieuwe Specialized Tarmac SL7, maar ondertussen is de line-up voor in de modder ook bekend!
S-Works Crux met Terra zadelpen
Het topmodel van Specialized is al jaren bekend onder de naam S-Works. Bij de Crux is dat niet anders, behalve dat hij dit seizoen alleen als frameset in het assortiment is opgenomen. Niet zomaar een frameset, want hij is echt compleet goud met een soort metallic glinsters erin. Specialized noemt deze kleur Snake Eye/Black. Hate it or love it, maar ik kan dit wel waarderen.
Wat iets minder opvalt naast de looks, maar waarschijnlijk wel qua gevoel tijdens het rijden, is de nieuwe carbon Terra zadelpen. Deze zadelpen zagen we voor het eerst in de vernieuwde Specialized Diverge, en deze heeft meer flex. En het valt direct op wanneer ik de eerste hobbels neem. Je merkt dat de zadelpen meer flex heeft en de ergste klappen opvangt. Dit zorgt ervoor dat je net wat meer comfort hebt, voor zover dat mogelijk is tijdens een uur maximaal afzien tijdens de cross.
Het S-Works Crux frameset kan je naar eigen wens opbouwen. De rest van het assortiment bestaat uit compleet afgemonteerde crossers. Al deze fietsen hebben een vergelijkbaar carbon frame met de S-Works. Alle frames zijn gemaakt van het lichtgewicht Fact11 carbon, en wegen rond de 900 gram in maat 56. Het onderscheid in de fietsen wordt dus gemaakt door de onderdelen die erop zijn gemonteerd. Zoals de afgelopen jaren al het geval was, kiest Specialized dit jaar ook weer voor een reeks crossers die allemaal een enkel voorblad hebben. Voor dit seizoen heb je de keuze uit de Crux, de Crux Comp en de Crux Pro. Dit dus naast de keuze om een S-Works frameset zelf op te bouwen.
Crux Pro 2021 is de nieuwe Expert
Afgelopen jaar reed ik op de Crux Expert. Deze zit dit jaar niet in de collectie, maar heeft plaatsgemaakt voor de Pro. Deze is afgemonteerd met de 1X12 SRAM Force eTap AXS groepset en Roval Terra carbon wielen. Qua kleur is hij misschien ingetogen, maar ik vind het wel een chique kleurstelling. Specialized noemt het Smoke/Dove Grey en deze donkere kleurstelling is helemaal niet verkeerd voor in de modder. De prijs van deze uitvoering is: € 6.399,-.
De Crux Comp
Zelf zal ik gaan rijden op de Crux Comp en deze lijkt veel op de Expert uitvoering van afgelopen jaar. De prijs van deze Crux is: € 4.399,-. Uiteraard is er gekozen voor een nieuwe kleurstelling en net als bij de S-Works heeft deze ook de Terra zadelpen. De fiets is afgemonteerd met de mechanische SRAM Force CX1 groepset en een set DT Swiss R470 wielen met Specialized Tracer banden. De kleur voor komend seizoen is Blush/Cast Metallic Blue en als je de foto’s bekijkt weet je genoeg. Dat wordt poetsen:)
De Crux zonder iets erachter
Je zou het de instapper kunnen noemen, maar dan wel met het top frame. Ook deze uitvoering heeft het Fact11 carbon frame dat minder dan een kilo weegt. Als enige in de serie, is er hier voor een aluminium zadelpen gekozen in combinatie met een SRAM Apex groepset. Ook hier een 1X11 aandrijving en hydraulische schijfremmen, die we tegenwoordig al als vanzelfsprekend zien. De wielen zijn een set Axis Elite wielen, die uit Specialized’s eigen stal komen. Deze uitvoering in de kleur Forest Green/Flake Silver kost € 2.999,-.
De Crux om te koersen!
Omdat ik met de Crux ga koersen gaat mijn voorkeur uit naar een mechanische 1X11 groepset, zoals de SRAM Force1 groep bij de Crux Comp. Deze kan ik makkelijk zelf onderhouden en past bij de verschillende wielsets die ik heb voor de wedstrijden. De combinatie van deze fiets met de Roval CLX32 tubewielen komt, net als vorig jaar, uit op 7,1 kg voor maat 54. De Crux zoals wij hem hier hebben gefotografeerd is met de full carbon Roval CLX32 tubewielen. Deze heb ik afgelopen seizoen ook gebruikt en de Dugast-tubes die erop zitten zijn zo’n 1,5 maand oud.
Een ander verschil met de versie zoals in de winkel, is dat de carbon PraxisWorks crank is vervangen voor de S-Works Power Cranks met vermogensmeter. Inmiddels zijn de eerste trainingen al weer afgewerkt (als je me niet geloofd; zie de video onderaan) en voelt het direct weer vertrouwd om met de Crux op pad te zijn. Het sturen en aanzetten is lekker direct en ik ben verrast over het extra comfort van de Terra zadelpen. Nu hopen dat de wedstrijden mogen doorgaan!
Meer info via Specialized