De stijd tegen fraude is al lange tijd gaande. Waar het tot een aantal jaren geleden vooral ging om fraude in de vorm van doping, is daar sinds het WK cyclocross van 2016 het onderwerp mechanische fraude bijgekomen. Femke Vandendriessche was de eerste wielrenster waarbij er een motortje in het frame werd ontdekt. Vele opvallende prestaties werden nadien in twijfel getrokken nu bleek dat het ook daadwerkelijk mogelijk was om op deze manier te frauderen.
Reden genoeg voor de UCI om actie te ondernemen. Met behulp van een iPad meette de UCI of er opvallende schommelingen waren in magnetische waarden in een frame. Dit zou kunnen duiden op een motortje in het frame, maar in de strijd tegen fraude was dit niet voldoende voor de UCI.
In samenwerking met CEA Tech komt de UCI met een mobiele röntgen-scanner. De scanner, die in een aanhanger is gebouwd, kan binnen vijf minuten uitsluitsel geven over een eventueel motortje in het frame. In feite werkt het op dezelfde manier als het checken van de handbagage voordat je het vliegtuig in stapt. De fiets wordt op een standaard in de aanhanger geschoven, de deur gaat dicht en de gehele fiets wordt binnen vijf minuten ‘real-time’ gescand. Het apparaat kost ongeveer € 250.000,- en is, volgens de UCI, een belangrijk item in de strijd tegen fraude. Het apparaat is in een aanhanger gebouwd om deze te kunnen vervoeren, maar ook om schadelijke röntgenstralen binnen te houden. Hierdoor is het apparaat niet schadelijk voor de commissarissen die ermee werken. De aanhanger zal worden gebruikt bij de grote evenementen en in alle disciplines die onder de UCI vallen.
Om nu te voorkomen dat renners gaan wisselen van fiets, en op die manier fietsen zouden kunnen ‘verdwijnen’, word er eveneens gewerkt aan tracking systemen op basis van GPS en radio frequenties. Hiermee zouden verdachte materialen (wielen, frames of complete fietsen) niet meer aan de aandacht kunnen ontsnappen.
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe dit apparaat tot stand is gekomen en zal er een voorbeeld worden getoond van de werking van het apparaat.
via de UCI