Ontworpen en ontwikkeld in Duitsland maar gemaakt in Groot-Brittanië, voor de Britten. De Vielo V+1 is een fiets die is ontworpen voor de Britse wielrenner, al kan hij ook prima worden ingezet in de rest van de wereld. Met ‘de Britse wielrenner’ doelen ze meer op het wegdek in Engeland waar de renners over rijden. Dit is volgens hen te slecht voor stijve carbon racefietsen. Neem daarbij een avontuurlijke inslag van het fietsen op gravel en bospaden en de Vielo V+1 is precies wat je nodig hebt. Tenminste, dat is wat vader en zoon Hughes zeggen over hun fiets.
Plus Road Performance fiets
De V+1 staat voor een ‘Plus Road Performance’ fiets. Een racefiets met off-road mogelijkheden die je als renner meer vrijheid biedt dan een reguliere racefiets. Het frame is ontwikkeld als een stijf frame waarmee je direct kan aanzetten en dat toch vergevingsgezind is dankzij het gebruik van slanke buizen in de achterste driehoek. De schuine zitbuizen van de fiets zijn erg iel waardoor het een verende werking heeft. Bij Vielo noemen ze het passieve suspensie. Het liggende deel van de achterbrug heeft eveneens plat gevormde buizen en loopt vanaf het bracket gezien met een lichte knik naar buiten. Hierdoor is er voldoende ruimte voor brede banden, is het frame flexibel maar moet het wel de juiste zijdelingse stijfheid bieden voor strak stuur gedrag. De afwerking ziet er hoogwaardig uit en de decals geven het een chique uitstraling.
Dropper-post bedienen via je shifter
Het frame is geschikt voor 1 x 11 aandrijvingen maar is opgebouwd met de shifters van de 2 x 11 SRAM Force groep. De reden hiervoor is dat ze de linker shifter hebben gebruikt als besturing voor de dropper-post die optioneel op de fiets wordt gemonteerd. Een dropper-post komt uit het mountainbiken en is een systeem waarbij je de zadelpen kan laten zakken. Bij steile afdalingen geeft dit meer ruimte om ver achter je zadel te hangen zonder dat deze in je buik (of andere dierbare zones) stuitert. Alle kabels die vanaf het stuur naar de achterkant van het frame lopen, gaan binnendoor. Achter het balhoofd lopen deze het frame in, maar wel net iets anders dan wij gewend zijn. Engelse fietsen, of fietsen die afgemonteerd zijn voor de Engelse markt, hebben de achterrem aan de linkerkant. Vielo heeft de kabelloop hier op aangepast, zodat de kabel van de achterrem geen onnodig scherpe knik hoeft te maken. Slim, maar wel iets om rekening mee te houden wanneer je deze fiets anders wilt afmonteren.
Ook opvallend is het gebruik van een 170 mm schijf voor de voorrem. Een afmeting die je niet vaak tegenkomt. De achterrem heeft een 140 mm schijf. Het monteren van de wielen gaat met Vielo’s eigen steekassen. Deze steekassen en het frame hebben een korter schroefdraad waardoor deze met twee draaien van de as zijn vast te zetten. Dit gaat een stuk sneller dan bij mijn eigen frame, waar ik op ongeveer 6,5 slagen uit kom.
De Vielo V+1 heeft de gebruikelijke montagepunten voor bidonhouders en bovenop de bovenhuis is er plek voor een zogeheten lunchbox. Aan de onderkant van de schuine onderbuis is er ruimte voor het monteren van een toolbox. Ook is het frame voorbereid op het gebruik van spatborden en een bagagedrager. De bevestigingspunten voor deze accessoires zitten standaard op het frame. Het frame wordt verder opgebouwd met een SRAM Force 1 x 11 groepset, waarbij je kan kiezen uit een 38 of 42 tands voorblad. De wielen zijn een set DT Swiss CR 1600 Spline waarop een setje Schwalbe G-One speed 38 mm banden zit gemonteerd. Stuur stuurnok en zadelpen zijn afkomstig uit Vielo’s eigen stal, mits er gekozen wordt voor een eerder genoemde dropper-post. Tegen een meerprijs van GBP 200,- wordt de fiets afgemonteerd met een RockShox Reverb Stealth zadelpen.
Prijzig
De Vielo V+1 is er in twee kleurstellingen. Lichtblauw met oranje accenten en een donkerblauwe uitvoering met lichtblauwe accenten. Mijn voorkeur gaat uit naar de frisse kleuren van eerstgenoemde combinatie. De fiets is via een dealernetwerk verkrijgbaar in Engeland en Schotland en, het enige verkooppunt buiten Groot-Brittanië, bij Above Category in Californië. De prijs voor een frameset is GBP 2999,- en een complete fiets kost GBP 5299,-. Dit komt neer op ongeveer € 3415,- voor het frame en ongeveer € 6030,- voor een complete fiets (zonder dropper-post). Toen ik de prijzen voor het eerst zag was ik verbaasd dat een ‘gewone’ fiets zoveel zou kosten. Aan het eind van het verhaal is me wel duidelijk geworden dat dit geen gewone fiets is. Neemt niet weg dat het nog steeds erg veel geld is voor een fiets die met name voor de Britse fietser is bestemd.
Via Vielo