Tijdrijden is een bijzondere discipline in het wielrennen, zeker als we naar het materiaal kijken. De fietsen zien er steeds futuristischer uit, en de rol van aerodynamica is de laatste jaren steeds groter geworden. Dat was ook het belangrijkste doel van Wilier toen ze in 2023 het project voor een nieuwe tijdritfiets zijn gestart. Het verbeteren van de aerodynamische prestaties met minimaal 10%. Een flinke stap en samen met Stefan Küng zijn de Italianen hiermee aan het werk gegaan. Het resultaat sinds 2024: de Wilier Supersonica SLR met een ‘vanaf-prijs’ van € 20.500,-.

Wilier Supersonica SLR

Küng staat bekend als tijdritspecialist en is meervoudig Zwitsers kampioen en was ook twee keer de snelste op het Europees Kampioenschap tijdrijden. Op de foto’s zie je dan ook de custom gespoten uitvoering van de Supersonica SLR voor de Zwitserse kampioen. Hij is samen met de R&D-afdeling van Wilier de windtunnel ingedoken voor de ontwikkeling van het frame van de Supersonica SLR. Ten opzichte van de vorige tijdritfiets de Turbine SLR, is de Supersonica SLR 16% verbeterd qua aerodynamica, aldus Wilier. Dit is gemeten in de windtunnel van Silverstone bij een snelheid van 50 km/h en een turbulentiefactor van 0.3%.

Met behulp van de 3D-printer heeft Wilier twee prototypes gemaakt, waarmee ze meer dan 30 uur in de windtunnel aan het testen zijn geweest. Een stap eerder nog, hebben ze ruim 50 uur aan computersimulaties gedaan m.b.t. aerodynamica. Ze hebben dus weinig aan het toeval overgelaten bij de ontwikkeling van het frame. Van computer, naar windtunnel en uiteindelijk ook getest op de weg. Met de Supersonica SLR won Küng de afsluitende tijdrit van de Vuelta in 2024 en zo’n 1,5 maand later ook de Crono des Nations.

Alles voor de aerodynamica

De Wilier Supersonica SLR is dus geoptimaliseerd wat aerodynamica betreft. Je ziet dat goed terug in alle buizen die aerodynamisch zijn vormgegeven. Wat daarbij het meest opvalt is dat er is gekozen voor een ISP-zadelpen, die op maat moet worden afgezaagd. Dit zie je niet vaak bij tijdrit fietsen, en zelf zou ik het wel erg spannend vinden om de zaag te zetten in een frame van € 9000,-. Dat is de prijs van een frameset, in combinaite met de voorvork en het stuur (zonder extensions). Het frame is verkrijgbaar in drie maten en het gewicht ligt rond de 1450 gram. Hier is Wilier op de website niet heel duidelijk over, aangezien bij alle drie de maten hetzelfde gewicht staat met een marge van +/- 5%. Dat geldt overigens ook voor de voorvork die rond de 550 gram weegt, met eveneens een marge van +/- 5%.

Het frame heeft een verwijderbare mount voor de voorderailleur en er is ruimte voor 28 mm banden. Bij het bracket hebben ze een magneetje voor je powermeter geïntegreerd in het frame. Dat ze voor optimale winst qua aerodynamica gaan, zie je goed aan de bijzondere bidon en houder. Deze is helemaal geïntegreerd in het frame, en je zou eerder zeggen dat het een gereedschapsbox is in plaats van een bidon met houder. Het oogt wel heel strak.

Drie uitvoeringen

Zoals gezegd is de fiets verkrijgbaar vanaf € 20.500,- en dan wordt hij afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2 en Miche wielset. Een dicht achterwiel en driespaak voorwiel uit de Kleos-lijn van Miche. De extensions op het stuur zijn ‘standaard’ Profile design ASC Pro extensions.

De overige twee modellen zijn op de extensions na, identiek aan de bovengenoemde uitvoering. De duurste uitvoering kost € 32.400,- en daarvoor wordt de fiets dan opgebouwd met custom carbon extensions. Dit zie je goed terug op de foto’s waarbij er onder de extensions geen spacers zijn geplaatst, maar alles één geheel is dat van carbon is gemaakt. Hierbij worden de extensions op basis van jouw armen vormgegeven, zodat je de perfecte positie en aerodynamische voordelen hebt.

Iets ‘goedkoper’ is dan de uitvoering waarbij deze custom extensions uit titanium worden gemaakt. Daarvoor betaal je dan € 27.400,-. Er zal ongetwijfeld markt voor zijn, maar ik vind het bijzonder veel geld voor een tijdritfiets. Neemt niet weg, dat het er wel heel gaaf uitziet.

Via Wilier