De evolutie van het merk Donnelly is een leuke: je begint met het maken van een band en jaren later maak je ook frames. Waarom? Nou, omdat je ideeën hebt over hoe bepaalde producten beter kunnen. Goede instelling! Ze werken samen met verschillende fietsers, designers en ingenieurs. Zo moet bijvoorbeeld de feedback van renners die door Donnelly worden gesponsord, betere fietsproducten opleveren.
Op de Bike Motion Benelux viel mijn oog op de Donnelly G//C een gravelracer. Hoewel de kleur niet iedereen zal aanspreken, vind ik de zandkleur altijd fraai. Helemaal voor een gravelracer, dan wordt de fiets één met de ondergrond waar hij op rijdt. Het carbon frame zag er op de Bikemotion goed uit. Wat bij mij vooral punten scoorde was de overgang van de bovenbuis naar het balhoofd. Ondanks de hoekige vormen van de buizen komt alles toch vloeiend samen. Maar je moet ook even kijken naar de trapas en de liggende achtervork. Die zien er lekker overbemeten uit, dikker kan haast niet!
Er zijn twee versies van de gravelracer. Je hebt er één met een Sram Force schakelgroep. Maar er is ook nog een goedkoper model met een Sram Rival afmontage. Op beide fietsen zitten hun eigen banden en wielen. Je kunt kiezen uit 650b of 700c wielen. Met een 650b wiel, kan je maximaal een band met een breedte van 50 mm kwijt. Voor de 700c is dat 45 mm. Voor de fiets met een Force afmontage betaal je $ 3999,- en de Rival variant kost $ 2999,-
Meer info bij Donnelly