Het ratchet ysteem dat gebruikt wordt in de DT Swiss naven kan al jaren rekenen op lovende reacties. Het is misschien wel het meest gebruikte systeem in de achterhaven voor sportieve fietsen. Zowel voor mountainbikes als racefietsen wordt het, naast uiteraard DT Swiss zelf, door veel merken ‘geadopteerd’ als binnenwerk voor hun eigen naven.

Losse en vaste ratchet
Dat ratchetsysteem is nu vernieuwd en wordt gebruikt in het topmodel van de DT Swiss naven:  De DT 180 naaf met ceramische lagers. Aan de buitenkant zie je er niets van, maar volgens DT zorgt dit systeem voor een naaf die lichter, stijver en sterker is. Het verschil zit dus binnen in de naaf en body. Het oude systeem maakte gebruik van twee losse ratchets die door twee veren tegen elkaar werden gedrukt. Een ratchet is een ring met schuine kartels. Draaien ze rechtsom, wat gebeurd als je op de pedalen trapt, haken de kartels in elkaar en brengt het je wiel in beweging. Draai je de andere kant op of houdt je de benen stil, dan schuiven de schuine kartels over elkaar. Het herkenbare ratelende geluid is van de twee ratchets die over elkaar heen glijden.

Boven zie je Ratchet EXP waarbij het om beduidend minder delen gaat dan bij het bestaande ratchet systeem. Wel twee ratchets, maar die is bij EXP geintegreerd in de binnenzijde van de naaf waar je de schroefdraad ziet. 

Het nieuwe EXP systeem bestaat ook uit twee ratchets, maar het verschil is dat de ratchet aan de binnenzijde van de naaf zit vastgeschroefd. Hierdoor zit één kant vast en is er maar één bewegende ratchet die door een veer tegen de vaste ratchet wordt gedrukt. De binnenste ratchet wordt vastgeschroefd en valt over het wiellager. Dit in tegenstelling tot het oude systeem waarbij deze naast elkaar zijn gepositioneerd. Doordat het EXP ratchetsysteem minder materiaal nodig heeft is het lichter van gewicht. Het geïntegreerde wiellager in de ratchet zorgt ervoor dat het lager 15% verder naar buiten komt te staan. Het voordeel hiervan is dat de constructie van de naaf steviger en stijver wordt.

Onderhoud en body verwisselen nog eenvoudiger
Het onderhoud van een DT Swiss naaf was al niet heel ingewikkeld, maar het EXP systeem maakt het nog weer een beetje eenvoudiger. Volgens DT Swiss kan je de ‘end-cap’ er met de hand afhalen. Als je de body dan van de as haalt, zijn er slechts vier losse onderdelen, in tegenstelling tot zeven zoals bij het klassieke systeem. Het schoonmaken en onderhouden kan zonder gereedschap en ook het wisselen van een body is snel gedaan.

De DT Swiss 180 EXP naven zijn verkrijgbaar voor disc en reguliere remmen. De voornaaf is verkrijgbaar in QR, 12mm en 15mm steekas. De achternaaf kent negen verschillende uitvoeringen waarbij het grootste verschil zit in het type body. Dat is Campagnolo, SRAM/Shimano, XD of XDR waarmee hij geschikt is voor alle type aandrijvingen. De prijzen zijn, zoals al te verwachten was dankzij het gebruik van de keramische lagers, stevig. Een voornaaf is verkrijgbaar vanaf € 262,- en een achternaaf kost € 487,-. Voor reguliere remmen heeft de voornaaf 20 spaakgaten en de achternaaf 24. De naven voor schijfremmen hebben voor en achter 24 spaakgaten. De mountainbike naven zijn, zowel voor als achter, een tientje duurder en hebben 28 spaakgaten.

Alle info bij DT Swiss

 

Tags: