De triple is – eindelijk – bijna helemaal uit het beeld verdwenen, maar dat maakt de keuze voor een crankset nog niet altijd makkelijk; ga je voor een dubbel (typisch 53-39), semi-compact (52-36) of een compact (50-34)? Het Amerikaanse Wickwërks voegt hier nog een vierde optie toe met hun Road Ultra Wide kettingbladen (53-34).

Een ons inziens positief punt is dat er nu een standaard lijkt te zijn voor de BCD van je cranks. BCD staat voor ‘Bolt Circle Diameter’ en geeft de diameter aan van de cirkel die door het hart van bladbouten loopt. Je ziet bijvoorbeeld dat je bij een crank met een BCD van 110mm je alledrie eerder genoemde setups kan kiezen m.b.t. de kettingbladen waar je eerder dus juist voor een dubbel en compact een ander (kostbaar) crankstel nodig had.

Welke setup het beste bij je past is afhankelijk van wat voor type renner je bent. Ben je sterk en wil je mee in de wedstrijden dan is een dubbel noodzakelijk. Gaat het niet altijd om het hardst of rij je veel in bergachtig terrein, dan is de semi-compact of compact misschien beter voor je. Wickwërks heeft nu een oplossing die de twee uitersten combineert. Je hebt dan een 53-tands buitenblad en een 34-tands binnenblad. Dat is maar liefst 19 tandjes verschil! Bedenk maar eens hoe het zou zijn om achter ineens van de 11 naar 28 te schakelen of andersom, dat is een grote stap. Bij een compact heb je 16 tandjes verschil, maar die drie extra tandjes maken in de praktijk een groot verschil.

“Maar dat is toch gewoon een kwestie van het monteren van twee verschillende bladen?”, denk je misschien. Hoewel dat technisch eenvoudig te realiseren is, zal het schakelen tussen de twee bladen zeer moeizaam gaan, en dat is ook meteen de showstopper. Bij de bladen die Wickwërks zelf heeft ontwikkeld zou het schakelen wel goed gaan zoals dat je gewend bent bij een normale setup. Als je aan de binnenkant van je buitenblad kijkt zal je verschillende punten zien die iets uit het blad steken. Dit zijn hulpmiddelen die de ketting helpen van het kleine naar grote blad te gaan. Ze tillen de ketting op als het ware. Wickwërks heeft hier ‘bridges’ (bruggen) aan toegevoegd zodat de ketting beter ondersteund wordt bij het opschakelen en daardoor toch soepel die grote stap kan maken.

Wickwerks-ultra-wide-road-1

Heb je het nodig? Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden. Rij je alleen op vlak terrein, dan zal je waarschijnlijk zeer weinig gebruiken van je binnenblad. Zelf als het een beetje omhoog gaat of bij harde wind biedt de cassette voldoende mogelijkheden. Ga je naar Zuid-Limburg, dan wordt het anders. Maar dan is die dubbel misschien net te heftig en wil je het gemak van een compact. In zo’n geval kan je dus kiezen voor een setup als Wickwërks biedt; een dubbel voor de snelheid op het vlakke en een compact voor de uitstapjes in heuvelachtig terrein.

Wickwerk-Road-ultra-wide-ratio-3 Wickwerk-Road-ultra-wide-ratio-2 Wickwerk-Road-ultra-wide-ratio-4

Te zien en te bestellen bij Wickwërks vanaf USD 179,50 voor 4 en 5 armige cranks en 10 of 11 speed. Ze zijn er voor Shimano, Sram en Campagnolo.