Zoals het vaak gaat, konden we de nieuwe helm al zien bij de profs. De mannen en vrouwen van dsm – firmenich PostNL rijden al een tijd met deze aero fietshelm van Scott. Qua naam is hij niet nieuw, want Cadence Plus was ook de naam van de vorige versie van de aerohelm. De nieuwe Scott Cadence Plus helm oogt wat mij betreft een stuk subtieler en nog meer gestroomlijnd.
Veelzijdiger, sneller en compact
De vorige versie van de Cadence Plus ging al een lange tijd mee en werd destijds ontwikkeld voor de mannen van het toenmalige Orica Greenedge team. Met de nieuwe Cadence Plus helm wilden ze hem vooral compacter en veelzijdiger maken. Door de ventilatie gaten van de helm minder hoekig te maken is de helm meer gestroomlijnd, en zal hij in verschillende posities ook zijn aerodynamische voordeel behouden. Dit zien de Zwitsers ook terug in de resultaten vanuit de windtunnel waar uit blijkt dat ook bij zijwind de wind beter om de helm heen kan. Volgens Scott levert dit een voordeel op van 22% bij een zijwind onder een hoek van 15 graden.
Qua volume hebben ze de helm 10% compacter gemaakt en daarbij zie je vooral dat hij aan de achterkant een stuk subtieler is geworden ten opzichte van zijn voorganger. Al met al wint Scott daar naar eigen zeggen 1 watt mee. Er is dus best veel gewijzigd met een resultaat van ‘slechts’ 1 watt. Aan de andere kant geeft dit ook aan dat zijn voorganger al een aerodynamisch en technisch hoogstaande helm was. Overigens is die 1 watt omgerekend volgens Scott 10 seconden bij een snelheid van 43 km/u over 40 km.
Met het MIPS Air Node systeem dat is geïntegreerd in de padding weegt de helm volgens Scott 280 gram in maat M. Dat is overigens vergelijkbaar met zijn voorganger, en een prima gewicht voor een aerohelm. De helm is compacter, maar qua gewicht is hij dus gelijk gebleven door een meer gesloten construtie en de magneetsluiting van Scott zelf.
Sunglass stowage, achterlicht en Aero plugs
Nee, het is geen typefout want Scott noemt de ruimte in de ventilatiegaten om je bril in te steken sunglass stowage. Overigens is het gewoon een Engelse vertaling van ‘opbergen’, al wordt het naar mijn idee in de lage landen minder vaak als vertaling gebruikt. Maar er is dus ruimte om je bril in te steken. Aan de achterkant heeft Scott een kliksysteem geïntegreerd voor een achterlichtje. Dit oplaadbare achterlichtje biedt zeker bij trainingsritten in de winter extra veiligheid.
Voor nog meer aero voordeel kan je de voorste ventilatie gaten dichtzetten met Aero plugs. Dit zijn drie 3D-geprinte kapjes die je in de drie grootste openingen aan de voorkant kan klikken. De buitenste twee kleine openingen blijven open, dus je bril kan je nog wel kwijt in je helm. Naast 2 watt besparing door deze plugs, is het ook in de winter een welkome aanvulling omdat het de regen en kou tegenhoudt. Deze Aero plugs kan je er apart bijbestellen en kosten € 19,90 en stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel tijdwinst deze extra 2 watt kan opleveren, als 1 watt al 10 seconden is op 40 km.
De helm is verkrijgbaar voor € 249,90 en dat is een prima prijs voor een high-end aerohelm met Mips. Hij is er in maat S, M en L en je kan kiezen uit vier verschillende kleuren. De strakke, maar minder uitgesproken witte of zwarte helm of de opvallend paarse of diamond grey/lime green helm.
via Scott