Het was een mooie koers! Gent – Wevelgem is de afgelopen jaren altijd spectaculair geweest. Renners die van de weg waaiden, wheelies over de streep en gisteren een sterke kopgroep die het verschil maakte op de Kemmelberg. Sagan wint; maar die overwinning kan hem inmiddels waarschijnlijk gestolen worden.
Het hele peloton reageert geschokt op het nieuws van Antoine Demoitié. De Vlaamse prof reed tussen Gent en Wevelgem zijn tweede World Tour koers ooit. Als een kind zo blij na een sterk optreden afgelopen vrijdag in de E3-Harelbeke. Trots dat hij de hele dag in de aanval had gereden en de kleuren van zijn ploeg had kunnen tonen. Hoe anders verliep het tijdens Gent-wevelgem…
Valpartijen zijn weinig nieuws in het wielrennen, maar de laatste jaren lijkt het steeds vaker voor te komen dat een motard of auto hierbij betrokken is. Zo herinnert iedereen zich de klap van Johnny Hoogerland die in het prikkeldraad eindigde, of motards die o.a. Sagan (Vuelta) v Avermaet (Clasica San Sebastian) en Broeckx (Kuurne-Brussel-Kuurne) tegen de vlakte werkten. In alle gevallen kwamen de renners er relatief goed vanaf, boden de motards en organisatie de verontschuldigingen aan en de week erop hoorde je niemand er meer over. Opmerkingen over de hoeveelheid auto’s en motards in de koers zijn al vaak genoeg voorbij gekomen, maar ondanks de ongelukken is er niets veranderd.
Een valpartij in afgelopen Gent Wevelgem, een motard die niet kan ontwijken en Antoine Demoitié die hierdoor dusdanige verwondingen oploopt dat hij daags na de koers komt te overlijden. 25 jaar, pas getrouwd en een graag geziene gast in het peloton.
Zou dit een reden zijn om de reglementen m.b.t. motards en auto’s aan te passen?
Nu?
Nu het te laat is….
Foto van Team Wanty-Groupe Gobert