Soms heeft het een beetje een geheimzinnige bijsmaak, zo’n Service Course van een team. Daar staan alle fietsen en worden ze onderhouden. Kleding wordt er verdeeld en tubes worden er geplakt. En dan gebeurt er nog van alles en nog wat. Het is als het ware de uitvalsbasis van het team. Wij waren op uitnodiging van Castelli bij de Service Course van Team Sky op bezoek.

De reis naar de Service Course ging met de Team Sky teambus. En dat is erg comfortabel reizen. Ruime stoelen die je ook nog eens kunt draaien zodat je helemaal je benen kan strekken. De bus staat op Belgisch kenteken omdat in veel andere landen de stoelen in de bus niet mogen draaien. In België doen ze daar minder moeilijk over. De renners zitten vaak op verschillende plekken maar Froome heeft een eigen plek. Als hij mee rijdt wil hij altijd rechts-achterin zitten. De douche is zo gemaakt dat je er met z’n tweeën in kan zodat iemand het vuil uit je wonden kan krabben wanneer je gevallen bent. Over nagedacht dus. Achter in de bus is een kleine vergaderopstelling waar de teamstrategie wordt besproken.

Aangekomen bij de Service Course in Deinze. Het is een grote loods dichtbij Oudenaarde. Het is de oude Service Course van Team HTC-High Road omdat die toch leeg kwam te staan na 2011 en dus al ingericht was als Service Course. Een voordeel van deze locatie is dat er ook een woon/slaap gedeelte is waar met 11 man geslapen kan worden. Zo kan er lekker doorgewerkt worden en heb je niet zoveel woon/werk verkeer.

De keuze voor Oudenaarde heeft niets te maken met het feit dat het in de regio van de voorjaarsklassiekers gelegen is. Ze hebben een softwareprogramma gebruikt waar je alle locaties van wedstrijden invult waar je aan gaat deelnemen. Dan worden de meest centrale locaties berekend. Dijon was de meest optimale locatie. Helaas vielen sommige locaties, waaronder Dijon, af doordat het verkeer op die plekken altijd vast zit. Vlak bij Oudenaarde is het geworden en blijkbaar is dit een goede keus want onder andere Trek-Segafredo, BMC en Etixx-Quick Step zitten hier ook allemaal dichtbij. Wanneer je aan komt rijden zie je overigens nergens dat het om Team Sky gaat omdat er best wel wat kostbaarheden binnen staan, daar ga je niet mee te koop lopen.

Wanneer je binnenkomt valt direct de linker wand op waar de fietsen van de renners aan hangen. De lege plekken laten zien welke renners op dat moment gebruik maken van de fietsen. Bij Sky zijn er voor iedere renner minimaal zeven fietsen. Een tijdritfiets, een reserve tijdritfiets, een racefiets, een reserve racefiets en een trainingsfiets. Daarnaast heeft iedere renner nog een tijdritfiets en een racefiets voor thuis. Maar renners als Froome hebben er zelfs nog een paar extra. Als je dan uitgaat van 28 renners die Sky heeft, hangen er toch minstens 140 fietsen in de loods als ze niet aan het fietsen zijn!

De witte Pinarello hierboven is trouwens maat 46,5 mocht je je dat afvragen. Klein!

De fietsen worden hier klaargemaakt voor het seizoen en ook worden er nieuwe producten getest zoals de achtervering van Pinarello. Ook worden alle tubes hier gelijmd en alle verdere onderhoud.

Na een rondje langs de fietsen komen we bij de kleding die hier ook binnen komt en ook wordt verdeeld. Castelli levert alles en de renners mogen zelf aangeven welk shirt of broek ze willen. Aan het begin van het seizoen wordt er dus voor elke renner van alles bedrukt in de Sky kleuren. Van sokken tot petje, van bibshort tot winterjas. Daarnaast wordt er ook nog voor het hele ondersteunende personeel kleding geleverd. Hoeveel kleding items er dan binnen komen aan het begin van het jaar: 20.000 stuks en allemaal in verschillende maten en modellen en die moeten worden uitgezocht en verdeeld. Best wel een werkje. Elke renner krijgt zo’n 300 items per seizoen. De kleding waarmee gefietst wordt is ook exact dezelfde versie die wij in de winkel kunnen kopen. Geen speciale versie voor de renners of een afgezwakte versie voor het publiek dus. Wel wordt er af en toe op verzoek van het team een wens doorgegeven en dan gaat Castelli aan de slag om zoiets te maken. Het team fietst dus ook regelmatig rond met nieuwe producten die als ze worden goedgekeurd in productie gaan.

Oke, er zijn enkele uitzonderingen; het Extreme Jacket bijvoorbeeld. Deze is niet in de winkel te koop en is op speciaal verzoek van Team Sky gemaakt door Castelli. Het is een dikke jas met warme voering en een knop op je arm die een soort van verwarming in je jas aanzet. Het werkt als een soort van elektrische deken. Wel erg leuk om te zien dat ze er wel een officieel productkaartje voor hebben. Verder heeft het team ook een dik regenjasje voor na de koers, ook zo’n typisch kledingstuk die je niet in de winkel zal zien hangen.

Ook wel leuk om te weten is dat er een speciale tas is voor de winnaar. Daarin zit onder andere nieuwe kledingset, petje, schoonmaakdoekjes en transfers met het Sky-logo welke dan snel op de eventuele leiderstrui geplakt kan worden. Zo ziet de winnaar er toch weer even fris uit op het podium. Aan alle details wordt dus gedacht.

Het wagenpark bestaat uit auto’s, busjes, bussen en vrachtwagens. Die vrachtwagens brengen de onderdelen naar de wedstrijden. In zo’n vrachtwagen kunnen zo’n 36 fietsen en 50 wielsets. Bij een grote ronde als de Tour de France is dat zelfs niet genoeg voor het team en worden er nog meer reservefietsen en wielsets meegenomen in een andere wagen.

Een ander leuk feitje is het aantal bidons dat er per jaar doorheen gaan. Zo’n 35.000 bidons per jaar!!!

Na afloop hebben we nog een leuk rondje gefietst samen met renners Jon Dibben en Benat Intxausti die even tussen wedstrijden in zaten. Kortom, de Service Course was erg leuk om te zien met allerlei interessante feitjes!