Een fiets mogen ontwerpen voor de wereldkampioen, dat hoopt elke fietssponsor eens mee te maken. Bij Specialized lijkt het haast een gewoonte te worden. En dit jaar hebben ze zelfs twee wereldkampioenen op de weg rijden: Julian Alaphilippe en Anna van der Breggen. Op het einde van de voorjaarsklassiekers kregen ze een Tarmac SL7 met een nieuw en lichter design. Zondag tijdens Luik-Bastenaken-Luik waren ze er al op te bewonderen. Het nieuwe design heeft helaas niet gezorgd voor weer een dubbele overwinning zoals in de Waalse Pijl.
Belangrijkste van zo’n wereldkampioenenfiets zijn natuurlijk de kleuren van de regenboogtrui. Deze kleuren hebben ze op de zitbuis extra ‘snelheid’ meegegeven. Dit matcht goed met het aeroprofiel ervan. Elena Aker, de designer van de fiets, haalde haar inspiratie voor dit design uit de snelheid en hectiek die bij het profwielrennen horen. De fiets van Anna van der Breggen heeft als extra nog een gouden achterkant, wat natuurlijk mag als regerend olympisch kampioen.
De Tarmac SL7 kwam als vervanging van de Tarmac en Venge. Specialized wilde dat je niet meer moest kiezen tussen een lichte klimfiets of een aerofiets, maar gewoon het beste van beide werelden. Hoe en of ze dat voor elkaar hebben gekregen kun je nalezen in onze eerste indruk van de Tarmac SL7.
Het frame en design van de fietsen mag voor de twee wereldkampioenen dan bijna gelijk zijn, als het gaat om de afmontage van de twee fietsen is het een wereld van verschil. Julian Alaphilipe rijdt rond met een Shimano Dura-Ace groep en Roval Rapide CLX wielen. Terwijl Anna van der Breggen met een SRAM Red eTap AXS groep rijdt en Zipp wielen en cockpit. Om het helemaal af te maken heeft Anna van der Breggen nog een gekleurde ketting en regenboogstreepjes op de velgen. De fiets van Anna heeft in ieder geval een hoger pimp-my-ride gevoel. Maar dat mag allemaal in (helaas) haar laatste jaar als profwielrenster.
Meer info via Specialized