De uitdrukking “Het oog wil ook wat” is bij uitstek geschikt voor wielrenners. Het gros van de renners is altijd bezig met uiterlijk, zowel van zichzelf als van de fiets. Maar letterlijk kan het ook, want een zonnebril hoort daar ook bij. Adidas geeft met hun Sport eyewear keuze in model én grootte, op hun eigen manier.
Een zonnebril op de fiets kan heel functioneel zijn, maar we mogen er wel vanuit gaan dat er veel renners zijn die met name voor het esthetische aspect gaan bij de keuze voor een zonnebril op de fiets. Niets mis mee, het is niet verboden om er goed uit te zien! Maar de kritische renner zal niet louter op het uiterlijk of de reputatie van een merk afgaan. Een bril moet ook comfortabel op je hoofd zitten en er voor zorgen dat je alles zo goed mogelijk kan zien.
Adidas Sport eyewear is met hun zonnebrillen redelijk nieuw in de wielerwereld. Ze werken toch alweer even samen met het Movistar team en heeft verschillende soorten modellen in hun toplijn. We kregen er daar al een paar van te zien begin dit jaar op Mallorca tijdens een persevent. Daarbij ging het om de toen nieuwe Zonyk Aero Pro. Die komt naast de Zonyk Pro te staan. Het verschil tussen beide brillen is het frame, het montuur dus. De Zonyk Pro is een zogenaamde full rim model, de Zonyk Aero Pro een half rim. Dat heeft betrekking op de rand die langs de onderkant van de bril loopt. Bij de full loopt die rondom de hele lens, bij de half alleen langs de bovenkant.
Size Concept: op maat
Waar Adidas zich ten opzichte van veel andere brillenmerken echt mee onderscheidt is dat ze verschillende groottes per model aanbieden. De Zonyk modellen zijn beide in verschillende groottes verkrijgbaar en op verschillende punten aan te passen. Ze noemen dat hun Size Concept. De brillen in de Zonyk-serie zijn er in 2 maten: groot en klein (L en S). Geen vreemde keuze van Adidas, want als je er over nadenkt is bijna geen product voor een wielrenner die je als “one size fits all” zou kunnen bestempelen. Het belang van een goede pasvorm op de fiets is groot. Het mag niet voor afleiding zorgen. Daarom bieden ze de brillen in twee groottes aan zodat je meer keuze hebt en de bril kan kiezen die het beste bij je hoofd past.
De grootte van de bril heeft vooral betrekking op de breedte van het montuur. Andere merken zoals Oakley bijvoorbeeld, hebben ook een zogenaamde “Asian Fit” van hun brillen, en zijn ontworpen voor dieperliggende neusbruggen. Daardoor glijdt de bril niet van de neus en schuurt daardoor ook niet tegen de wangen. Adidas heeft ervoor gekozen om een extra neusstuk met de bril mee te leveren om dit te ondervangen. De Zonyk modellen komen dus met twee neusstukken. Elk neusstuk kan je in twee standen ‘klikken’ en je kan ze zelfs nog omdraaien. Daardoor zijn er dus veel mogelijkheden om de bril comfortabel op je neus te kunnen dragen.
De brillen bieden ook nog de mogelijkheid om de poten naar boven of naar beneden bij te stellen. Daarmee kantel je in feite de lens iets naar voren of naar achteren ten opzichte van je gezicht. Enerzijds kan je daarmee de bril afstemmen op de vorm van je hoofd zodat hij prettig zit. Anderzijds kan deze mogelijk handig zijn als je veel onderin de beugels zit. Door de bril wat te kantelen kan je daarmee het zicht of comfort wat verbeteren. Handig, maar omdat je de poten afzonderlijk van elkaar afstelt moet je bij het opzetten wel iedere keer checken of ze gelijk staan. We hebben dat zelf niet echt al een probleem ervaren, maar je doet het wel elke keer even.
Nooit alleen afgaan op uiterlijk
Hier op de redactie gaat de voorkeur esthetisch gezien lichtjes uit naar de Zonyk Pro, het full rim model dus. Omdat die er wat stoerder uitziet. Mooie lijnen en het montuur is niet al te overheersend. Een lichte voorkeur dus, want de Zonyk Aero Pro valt ook goed in de smaak. De brillen hebben verschillende lenzen, maar beide hebben een spiegelende laag die men wel kan waarderen. Tot zover het uiterlijk. Hoe zit het dan met het comfort en het zicht? Dat is een subjectief iets. Enerzijds omdat geen hoofd hetzelfde is en anderzijds omdat iedereen andere voorkeuren heeft.
Niet dat het altijd verkeerd gaat als je alleen op het uiterlijk afgaat, maar als je in het geval van deze brillen gaat vergelijken zal je toch een paar verschillen zien. Bij het persevent was ook de Britse renner van Movistar Alex Dowsett aanwezig. De mening van een prof is altijd interessant al wordt deze ook nog wel eens beïnvloedt omdat ze hun sponsor niet willen afvallen. In dit geval ging het om de beargumentatie van zijn keuze tussen de Zonyk Pro en de Zonyk Aero Pro. Daarbij was hij stellig over zijn voorkeur voor nieuwere Zonyk Aero Pro, zonder rand dus. Zijn voornaamste reden hiervoor was dat hij meer kon zien met die bril, dan met het full rim model. Klinkt raar in eerste instantie misschien, maar zijn uitleg is vrij logisch. Dowsett refereert aan het zichtveld en die is groter en breder bij de half rim. Hij geeft aan dat het altijd belangrijk is om goed zicht te hebben en te weten wat er om je heen gebeurt. Dat kan zijn als er iemand naast je demarreert of om een valpartij te voorkomen. Met de half rim wordt je zichtveld aan de zijkanten niet belemmerd door het montuur, en dat vind hij erg belangrijk.
Je zichtveld is veel breder dan dat wat je direct en scherp voor je ziet. Dat merk je ook als de twee verschillende brillen vergelijkt. Met het half rim model zie je nog letterlijk naast je, terwijl het montuur van het full rim model dit gebied net blokkeert. In het geval van Dowsett in de koers kan je hierdoor dus net te laat een demarrage opvallen en de boot missen.
Keuzes: dus altijd even gaan passen als dat kan
Dat Adidas met hun Sport eyewear keuze heeft in maten en lenzen is voor de één een zegen en voor de ander een vloek. Keuzes, keuzes, keuzes. Het is zoals met elk product beter om deze eerst te passen voordat je tot de koop overgaat. Even naar de fietsenmaker dus, altijd goed. Het verschil tussen een L en S montuur is bij het passen niet meteen heel duidelijk te merken. Beide brillen zitten bij een eerste indruk goed. Maar het zijn juist de kleine dingen die het verschil kunnen maken. De contactpunten, zichtveld, met helm, etc. Je zal ze beide een paar keer op en af moeten zetten om tot een juiste keuze te komen. Ga ook even in de fietshouding zitten om te ervaren hoe het dan zit. Alle brillen zijn er in twee maten, dus dan kan je alsnog voor de esthetiek gaan, want ze hebben ook genoeg verschillende kleuren om uit te kiezen!