Het is een belangrijk contactpunt met je fiets en toch is het stuurlint altijd een beetje het ondergeschoven kindje. Onterecht denken wij en we waren dan ook nieuwsgierig toen we het Cambium stuurlint van Brooks ontvingen.
Als er iets is waar je voor een paar tientjes compleet het gevoel van je racefiets mee kan veranderen, dan is dat het stuurlint wel. Als één van de drie contactpunten tussen jou en je fiets is het stuur misschien wel de plek waar het gevoel het meeste telt. Wissel maar een keer je stuurlint van dikte of materiaal en je weet wat we bedoelen. Na een paar ritjes ben je natuurlijk gewend aan het nieuwe gevoel maar de eerste rit zal je bijna altijd verschil voelen in demping, controle en comfort.
We zijn dus benieuwd als er stuurlint van Brooks op de redactie wordt bezorgd, want meestal associeer je het Britse merk niet met moderne racefietsen. Maar sinds een paar jaar wordt leer steeds vaker voor rubber ingewisseld en carbon in hun zadels. Aangezien er Cambium op de verpakking staat is ook dit product gericht op modernere fietsen dan alleen de klassieke stalen rossen die je tijdens de Eroica tegenkomt.
Monteren maar
Stuurlint zelf goed wikkelen is een fijn klusje. Na een paar keer oefenen heb je meestal de fijne kneepjes wel onder de knie, en anders zijn er nog meer dan voldoende YouTube tutorials. Met dit specifieke lint is het ietsje ingewikkelder dan normaal. Het materiaal is vrij stug en ook best dik. Spanning erop houden is hierdoor moeilijker dan bij dunner stuurlint. De twee kunststof doppen in het stuur krijgen vergt ook wat overtuiging door de dikte van het rubber. Uiteindelijk krijg ik het lint er strak op en ben ik klaar om het uit te proberen.
Eerste indruk
Net als zadels en schoenen is de keuze voor je stuurlint ook een persoonlijke. Wat voor jou werkt, vindt een ander helemaal niks. Mijn gevoel bij dit stuurlint is van begin aan positief. De tape biedt heel veel grip, zonder plakkerig aan te voelen. Het dempt voldoende zonder dat ik contact met het stuur verlies (komt nog wel eens voor bij gel-stuurlint). Ik kan makkelijk van positie op mijn stuur wisselen en vind overal voldoende grip. Het biedt meer grip dan leer, en minder dan sommige kunststof stuurlinten. Het heeft een echte fit-and-forget kwaliteit, en dat is precies wat ik zoek in stuurlint. Ik moet er niet mee bezig zijn tijdens een rit, op geen enkele manier, het moet gewoon zijn werk doen.
Ook tijdens langere ritten blijft het comfort hoog en na de eerste 1.000 kilometer zie ik eigenlijk nog geen enkele slijtage. Eén van de eigenschappen waar Brooks trots op is, is dat het stuurlint ‘weatherproof’ zou moeten zijn. En eerlijk is eerlijk, ook in nat weer heb ik geen moment het gevoel dat ik minder grip heb dan in droog weer. Ook dit is bij andere materialen wel eens anders. Overall heb ik een uiterst positieve eerste indruk van de Brooks Cambium Rubber Weatherproof Bar Tape (niet te verwarren met de gewone Cambium stuurlint die van een soort canvas materiaal gemaakt wordt). Toegegeven, het wikkelen is even iets moeilijker en de prijs ligt iets hoger dan bij andere stuurlinten, maar dan heb je ook wat.
Brooks Cambium Rubber Weatherproof Bar Tape
Verkrijgbaar in 6 kleuren
Adviesprijs €35,-
Verkrijgbaar via een van de Brooks-dealers of via Brooks