Een remlicht op je racefiets? Jazeker! Je kent remlichten misschien van de vele e-bikes op de weg, maar deze ontwikkeling zie je ook bij racefiets achterlichten. Veiligheid voorop. BBB heeft ook zo’n achterlicht. Ik heb de BBB Cycling Signal Brake op mijn zadelpen gemonteerd en tijdens het fietsen aan m’n fietsmaatjes gevraagd naar hun ervaring met deze remlicht functie.

Slim ontwerp

Dit BBB achterlicht is een heel slim ontworpen lampje. Het smalle lampje monteer je met de strap aan de bovenzijde van de lamp om je zadelpen. Door de onderzijde tegen je zadelpen te drukken zet je de lamp aan en verander je de (knipper)stand. Werkt perfect en is super simpel. Geen gedoe met het zoeken van het knopje. Ook tijdens het fietsen werkt dit goed. De mini-USB aansluiting zit aan de achterkant van de lamp onder een rubberen dopje. Als je de lamp monteert, trekt de strap dit dopje gelijk goed dicht. Slim.

Remfunctie

Om gebruik te kunnen maken van de remlicht functie moet je de lamp aan je zadelpen monteren met de strap boven. Heb je dat gedaan dan kan de remsensor zijn werk doen en licht de lamp 2,5 seconde fel op als je afremt. Het maakt niet uit in welke stand de lamp staat, de remlicht functie werkt altijd en is opvallend zichtbaar.

Fietsen met de BBB Cycling BLS-167 Signal Brake

Op mijn fiets met Aero zadelpen kan ik het lampje niet mooi recht naar achteren monteren. De achterzijde van de lamp is namelijk bijna recht en ik moet een soort vulstukje maken wil ik de lamp kunnen gebruiken op m’n aerobike. Op een ronde zadelpen past het prima. Daarom heb ik de lamp op m’n gravelbike met ronde zadelpen gezet om hem te testen. Eenmaal gemonteerd vergeet je het lampje snel. Klein, licht en minimalistisch.

Je kunt kiezen tussen één felle continue-stand (wel dimbaar trouwens) en 3 knipperstanden. Of je kiest voor een speciale brake stand. De lamp is dan uit en alleen bij het remmen gaat de lamp branden.
Het achterlicht werkt prima, alle standen vallen goed op. Zowel in het donker als overdag. Het remlicht gaat bijna nooit branden bij rijden over hobbels, maar wel als je vertraagd. Om het remlicht te activeren moet je echt remmen en een beetje slepend remmen voor een bocht is niet voldoende. Dat is prima. Wat opvalt is dat het ruim een halve seconde duurt voordat het remlicht gaat branden. Er zit een duidelijke vertraging tussen remmen en aangaan van het remlicht. Als je in een groepje rijdt, kun je hier niet op vertrouwen. De functie is meer voor achterop komend verkeer dan voor de fietsers in je eigen peloton te waarschuwen.

Specificaties

BBB-BLS167 Signal Brake
Oplaadtijd: 1,45 uur, led-indicator aanwezig
Brandmodi: Continue 2-20 lumen (instelbaar) 2,5 – 20 uur
3 flitsmodes: 3-50 lumen 5 – 40 uur
Adviesprijs: € 42,95

Conclusie

De ontwikkeling gaat maar door en dat is mooi. De toevoeging van de remlicht functie is een aanvulling. Voor achterop komend verkeer is het fel oplichten van je achterlicht een duidelijk signaal dat je afremt. Mijn medefietsers vonden de speciale brake stand, dus achterlicht uit en alleen een remlicht, de meest opvallende stand. Deze functie is voor overdag, wanneer het donker is zul je de lamp continue aan willen hebben. Al met al is de BBB Signal Brake een heel fijn achterlampje dat uitblinkt in bedieningsgemak en veiligheid. De prijs die BBB vraagt voor deze lamp is € 42,95 en dat is € 10,- meer dat het model zonder de Signal Brake functie.

Meer info via: BBB Cycling