De belangrijkste reden waarom je tijdens het wielrennen een helm draagt is veiligheid. Het beschermt je hoofd, en ja, ook de fietsers die zonder helm rijden doen dit tegen beter weten in. Er worden in de markt verschillende technieken gebruikt voor extra bescherming. De WaveCel techniek is er een van. En omdat niet altijd alles duur hoeft te zijn, kregen we van Bontrager de nieuwe Starvos WaveCel helm opgestuurd.

WaveCel in het kort

Waar een gewone helm vaak ontworpen is voor een directe klap, is WaveCel ook ontworpen voor meer realistische schuinere impacts met eventueel een verdraaiing. Want in de praktijk val je niet zo heel vaak kaarsrecht met je helm op het asfalt. De complete bescherming van de helm ligt natuurlijk aan meerdere factoren: het ontwerp, materiaal en de manier hoe de techniek is geïntegreerd. Die moet je wel goed toepassen in de helm.

Bontrager heeft de aero XXX en Specter racehelmen in haar assortiment met deze WaveCel techniek. Maar met deze nieuwe Starvos maken ze de WaveCel techniek toegankelijker voor een grotere groep omdat de helm goed geprijsd is. De Starvos is namelijk het instapmodel en deze versie krijgt een adviesprijs van € 109,99 mee.

5 sterren Virginia Tech

Leuk zo’n instaphelm met WaveCel, maar hoe scoort hij eigenlijk qua veiligheid, want daar begon ik mijn verhaal mee. Een onafhankelijke partij die al jaren allerlei helmen test is een universiteit in Virginia, Virginia Tech. En deze helm krijgt een score van het maximale 5 sterren mee. Niet verkeerd. Als je dan toch een veilige helm op wil is dit wel een helm waar je voor kan gaan.

Maar wij wielrenners zijn een raar volkje, want naast veiligheid moet het er allemaal ook nog mooi uit zien. En als ik eerlijk ben dan is deze helm erg strak afgewerkt. De buitenkant, de lak, maar ook de binnenkant ziet er goed uit. De padding zit op een nette manier vast in de helm. De straps hebben geen slordig afgewerkte uiteinden. Ook kan je het punt waar de straps onder je oren samenkomt, verplaatsen naar boven of naar beneden met wat ze het LockDown systeem noemen, zodat je oren altijd ruimte hebben.

Het afstellen van de helm om je hoofd doe je met een draaiknop aan de achterkant. Ook hier is de afwerking weer erg goed. Om de kosten iets te drukken is er niet gekozen voor een Boa sluiting, zoals op de Velocis en XXX, maar het (eveneens goed werkende) Headmaster systeem. Waarom zeg ik dit allemaal, omdat deze afwerking ik vaker zie bij helmen die zich in een duurdere klasse bevinden. Ik was positief verrast, kan je wel zeggen.

Waarom gaan we niet allemaal fietsen met zo’n helm dan? Omdat WaveCel ook zo zijn eigenschappen heeft waar je niet omheen kan. De helm is met 334 gram (maat M) niet de lichtste. Ik heb er nu een tijdje mee gefietst en het eerste ritje merkte ik het verschil met de lichtere helmen waar ik normaal mee fiets. Maar daarna ben je eraan gewend en weet je niet beter. Ook moet die WaveCel-laag zijn plek krijgen in de helm. Dat zorgt ervoor dat de helm een iets dikker is. Dat zie je vooral bij je voorhoofd. Maar dit punt is alleen esthetisch. Iets meer gewicht voor iets meer bescherming, zou je dus kunnen zeggen.

En tot slot is de helm met WaveCel minder ventilerend dan zonder. Tijdens het fietsen merk je dit wanneer je echt gas gaat geven. Dan ga je meer zweten en kun je alle ventilatie gebruiken die voorhanden is. Dat is bij deze helm wat minder. Nu denk ik zelf dat wanneer je vooral op wedstrijdtempo fietst, je toch voor een lichtere helm zal gaan omdat dan alle beetjes helpen. Voordeel weer van de mindere luchtstroom is dat tijdens de frisse ochtenden mijn hoofd beter beschermd was tegen de koude wind.

Hij is er ook in het wit (of zwart mocht je dat mooier vinden)

De helm zit trouwens erg goed. Het binnenwerk drukt overal even goed tegen je hoofd. De padding aan de voorkant sluit mooi aan en je kan de achterkant nog hoger of lager zetten afhankelijk van je hoofd zodat het goed aansluit. De knop waarmee je de helm strakker zet, is ook goed te vinden met je hand. De helm is er ook in maat XL voor de extra grote hoofden onder ons.

Bontrager Starvos WaveCel
Gewicht: 334 gram (maat M, zelf gemeten)
Beschikbare kleuren: Wit, zwart of Fluorgeel
Adviesprijs: € 109,99
Alle info over de helm en waar te koop bij Bontrager

Ook bij dit Bontrager product vinden het waardevol erbij te vermelden dat hier ook 30 dagen na aankoop de Bontrager onvoorwaardelijke garantie geldt. Niet goed, geld terug. En daar bovenop nog een jaar crash-replacement garantie.

Conclusie

De instaphelm, die er niet uitziet als instaphelm. De afwerking is echt super. De helm zit prima en ik hou van deze fluor gele kleur. Maar dan komen we bij de speerpunt van deze helm, veiligheid. Met een 5 sterren score van Virginia Tec hoef je je daar geen zorgen om te maken. Oké, hij is iets minder ventilerend en iets minder licht, maar wil je dat allemaal wel dan heeft Bontrager nog genoeg anders in haar collectie. Wil je veiligheid en heb je daar ook weer niet honderden euro’s voor over, dan is dit een uitstekende kandidaat.

Bontrager Rally WaveCel voor de Gravel/MTB rijders

De Starvos WaveCel tegenhanger voor de gravel/MTB rijders is de Rally WaveCel. Deze zit nagenoeg hetzelfde als de Starvos. Hij heeft wel iets meer padding wat slim is omdat je op het zand nou eenmaal meer hobbelt. De afstelknop aan de achterkant is in het geval van de Rally wél een Boa-knop. Deze draait net even soepeler dan die van de Starvos.

Zoals je van zulke helmen gewend bent, wordt je achterhoofd meer beschermt en heb je aan de voorkant een afneembare zonne- en grindklep. Deze Bontrager Rally WaveCel helm is iets zwaarder en weegt 396 gram in maat M. De prijs hiervoor is iets hoger, namelijk € 149,99. Ook weer inclusief de garanties die Bontrager bij haar producten biedt.

WINACTIE

We mogen maar liefst 10 Bontrager WaveCel helmen weggeven!

Om mee te doen schrijf je je hieronder in. Na het bevestigen van je inschrijving doe je mee in de loting. Uit alle inschrijvingen wordt 10 winnaars willekeurig gekozen. Je kan je tot donderdag 11 juni 12.00 uur inschrijven! De winnaars mogen dan kiezen uit een Starvos of Rally helm, evenals kleur en maat. Mooie prijs toch?!

– Je meldt je bij deelname automatisch ook aan voor de wekelijkse Racefietsblog.nl nieuwsbrief. Wil je die toch niet ontvangen, dan kan je je altijd weer afmelden, maar wacht even tot na het aflopen van de actie.

Deze actie is afgelopen, je kan niet meer inschrijven 

Voorwaarden en condities:
– Ook als je al ingeschreven staat voor onze nieuwsbrief moet je je inschrijven om mee te doen. Dit heeft verder geen gevolgen voor je bestaande nieuwsbriefinschrijving. 
– Je moet je deelname bevestigen via de e-mail die je ontvangt. Alleen na bevestigen maak je kans.

– Deelnemen kan tot donderdag 11 juni 12:00 uur. Die dag kiezen we de winnaars.
– De actie is voorbehouden aan inwoners van Nederland, België en Luxemburg.
– We nemen via e-mail contact op met de winnaar(s). Wanneer we binnen een week geen reactie hebben, wordt er een nieuwe winnaar gekozen.
– Het is niet mogelijk het gewonnen product om te ruilen voor een ander product of geldbedrag.
– Racefietsblog.nl is bevoegd personen uit te sluiten van deelname bij vermoeden van onrechtmatige deelname of fraude.
– Je ontvangt je eerste Racefietsblog.nl nieuwsbrief na het aflopen van de winactie. Wil je deze toch al eerder ontvangen, dan kan je je hier afzonderlijk voor inschrijven. Dit heeft geen gevolgen voor je deelname aan de winactie.
– Bij deelname kan je ervoor kiezen om je ook in te schrijven voor de nieuwsbrief van Bontrager/Trek. Deze ontvang je pas nadat de winactie is verlopen. Dan kan je je ook weer uitschrijven als je dat wilt.