Een Brooks zadel herken je van ver. Het heeft zo’n bekende uitstraling en ook het duidelijke logo aan de achterkant helpt hieraan mee. En dan heb ik het nu speciaal over het Cambium zadel. Een combinatie van modern met een vleugje retro.

We hebben al eerder met verschillende uitvoeringen gereden maar nog niet eerder met de All Weather versie. De Brooks Cambium C17 All Weather, om precies te zijn. Een zadel voor je woon-werk-racer, gravelbike of je tourfiets, zoals ze zelf aangeven. Nee, hij wordt door Brooks niet geadviseerd voor je wedstrijdfiets. En dat is ook niet zo heel gek wanneer we de weegschaal erbij pakken. 465 gram voor een zadel is toch echt wel aan de zware kant. Dus ik ben het ermee eens dat je hem niet op je wedstrijdfiets zet. Daar hebben ze trouwens de C13 met carbon rails voor.

Dit zadel is meer geschikt voor de comfortritten. De C17 is een redelijk breed zadel (164 mm) waardoor je automatisch ook iets rechter op zit. Heb je een iets smaller of breder zadel nodig, dan kan je nog uitwijken naar de C15 danwel de C19. De All Weather versie heeft als verschil met de vroegere Cambium zadels dat er een beschermend nylon laagje over het zadel gaat. Dit moet het zadel beter beschermen tegen de elementen en zweet.

Verschillende kleuren

Daarnaast heeft het zadel de typische uitstraling met de ronde bevestigingspunten aan de voor- en achterkant. Naast het herkenbare Brooks logo op de achterkant zitten twee uitsparingen waar je een bijpassend zadeltasje met riempjes aan kan vastmaken. Het zadeloppervlakte voelt licht ruw aan. De afwerking is erg goed gedaan, ook aan de onderkant. Hij ziet er in ieder geval duurder uit dan de adviesprijs van € 120,-. De kleur van ons zadel heet officieel “mud”, en in de praktijk is dat een groen-achtige kleur. Het zadel is trouwens in allerlei goeie kleuren te krijgen. Naast “mud” is er nog octaan, navy blauw, oranje, zilver, zwart, bruin en geel.

Het materiaal van het zadel is gevulkaniseerd natuur rubber, met daar overheen het All Weather nylon beschermlaagje. De rails zijn van zwart gepoedercoat staal, wat dan ook deels het gewicht verklaard. Je zou misschien verwachten dat het zadel in England wordt gemaakt, maar niets is minder waar. Dit zadel is gemaakt in Italië waar het met de hand in elkaar is gezet.

Stevig en toch comfort

Het zadel voelt erg solide en ook als ik erop zit geeft het zadel geen kraakje of piepje. Het rubber van het zadel voelt lekker hard aan. Wanneer je met je duim het probeert in te drukken, krijg je nagenoeg geen uitslag. Maar over de hele lengte flext het rubber wel. Hierdoor worden hobbeltjes in het wegdek mooi door het zadel eruit gefiltert. Je voelt ze nog wel maar minder sterk, terwijl je niet op een zacht zadel zit.

Wanneer er water op het zadel valt rolt dit er mooi vanaf. Natuurlijk wordt het zadel nat wanneer je het in de regen zet. Maar wanneer je er een doekje overheen haalt is het in een mum van tijd weer droog en kan je je weg vervolgen. Hoe het bovendek zich op de lange termijn houdt weet ik nu nog niet, maar ik heb er toch flink veel opgezeten en tot nu toe ziet het zadel er nog als nieuw uit. Ik heb er op verschillende fietsen mee gereden en op mijn custom Giant fiets voor alle dag (zie foto onderaan) komt hij qua houding en eigenschappen prima tot z’n recht.

Leuk detail is dat bij elke kleur waarin dit zadel te krijgen is, er een stuurlint in dezelfde kleur te vinden is voor € 35,-.

Details

Brooks Cambium C17 All Weather
gemeten gewicht: 465 gram
maten: L x B x H – 283 mm x 164 mm x 52 mm
adviesprijs: € 120,-
meer info via Brooks

Conclusie

De Cambium van Brooks is een zadel met een uitstraling. Hij heeft iets cools en dat is natuurlijk altijd mooi voor op je fiets. Het waterafstotende nieuwe nylon laagje doet goed zijn werk. Handig wanneer de fiets af en toe even buiten moet staan. Het zadel is comfortabel maar voel desondanks helemaal niet zacht. Het gewicht is wat aan de hoge kant, maar met de prijs zit hij lekker in de middenmoot. De combinatie van uitstraling en zit maakt dit zadel prima geschikt voor je fiets waarbij je iets rechterop zit dan op je volbloed racer.