Nog geen week na de lancering zat ik al met m’n kont op de nieuwe SuperSix Evo CX. Het is nog wel even wennen dat de naam van de crossfiets voor een groot deel hetzelfde is als de racefiets. Maar als je kijkt naar de cyclocrosser zijn er ook veel vergelijkingen te maken met de SuperSix. Niet alleen optisch, maar ook tijdens het rijden wordt al snel duidelijk dat het best logisch is dat deze fiets ook de naam SuperSix Evo heeft meegekregen.

Aerodynamisch het bos in

Het frame is een kruising tussen de SuperSix racefiets en de SuperX crosser (zijn voorganger). De stack and reach van de crosser zijn gelijk gebleven, maar dan met aerodynamisch gevormde buizen. Dit zie je heel goed bij de dikke, afgeplatte onderbuis en de laag geplaatste seatstays. Net als bij de overgang van de bovenbuis naar de zitbuis loopt dit heel strak in elkaar over. De full carbon Hollowgram zadelpen herken je waarschijnlijk ook al van de racefiets. Naast de nieuwe vormen is ook de geometrie wat aangepast, zodat de fiets voor zowel gravel als cross gebruikt kan worden. Om de fiets geschikt te maken voor deze disciplines is de voorvork onder een andere hoek in het frame gezet. Een luiere hoek bij het balhoofd waardoor het voorwiel wat verder naar voren staat. Deze langere voorkant van de fiets moet zorgen voor stabiliteit. De luie hoek bij het balhoofd maakt dat de offset van de voorvork, dus de hoek bij de as van het wiel, scherper is en daardoor zal de fiets lekker direct moeten blijven sturen.

Aan de voorkant is de fiets dus wat langer terwijl ze aan de achterkant deze juist wat hebben ingekort. De chainstays zijn korter en dat zorgt er volgens Cannondale voor dat de fiets wendbaar blijft en je achterwiel veel grip heeft. De achterkant van het frame is, zoals je misschien wel gewend bent van Cannondale, asymmetrisch. Hiermee zorgt Cannondale voor een verbeterde grip en wendbaarheid bij hun frames. Ook schept het ruimte in de achterbrug en het frame kan banden aan met een maximale breedte van 45 mm. Dit geldt ook voor de voorvork en het valt ook op dat deze voorvork voor een crosser erg breed is.

SuperSix EVO CX met cross specifieke onderdelen

Ik rijdt op de SuperSix Evo CX en deze is opgebouwd als crosser. Het frame is dus hetzelfde als de gravel-variant, maar deze herken je aan de grijze, paarze en zwarte kleuren. Vooral het paars met de glitters vind ik erg tof en had wat mij betreft wel meer op het frame terug mogen komen. Maar dat is natuurlijk smaak. De CX is opgebouwd met een SRAM Force 1X11 mechanische groepset in combinatie met Cannondale’s eigen Hollowgram crankset met Spidering. En dat blijft wat mij betreft nog steeds de mooiste combinatie van crank en tandwiel. De wielset in deze wielen zijn opgebouwd rondom Formula CL-712 naven en hebben DT-Swiss R470 velgen. Daarop zijn 33 mm banden gemonteerd van Vittoria. Logisch, want 33 mm is de maximale breedte wat bij de cross is toegestaan.

Al na de eerste kilometers weet je wat je in huis haalt met deze fiets. Het voelt echt als een racebak die uitnodigt om hard te rijden. Het cross gevoel heb ik al weer snel te pakken en ik ben dan ook wel blij dat het seizoen weer begonnen is. De bovenbuis is aan de onderkant mooi vlak en dat ligt lekker op de schouder. De onderbuis is voor mijn handen wat aan de dikke kant bij het vastpakken. Nu is dat heel persoonlijk want er zijn verschillende technieken om een fiets op je schouder te leggen tijdens de cross.

Ik heb met deze fiets niet alleen gecrosst, maar heb hem ook meegenomen op een gravel avontuur. Het frame van deze crosser en de graveluitvoering is immers hetzelfde. De smalle cross banden zijn een lange gravelrit niet heel comfortabel en na zo’n 2,5 a 3 uur is het dan goed geweest. Dit maakt me wel nieuwsgierig naar de graveluitvoering van deze fiets, want die is echt opgebouwd om mee te gravelen.

Specificaties

Cannondale SuperSix Evo CX cyclocrosser
Gemeten gewicht: 8,5 kg in maat 54
Adviesprijs: € 4199,-
Meer info via Cannondale

Eerste indruk

Dat de eerste indruk erg goed is zal je niet verrassen, want ik had al gezegd dat ik de kleuren en de strakke vormen van het frame erg gaaf vind. Maar ook na het rijden op deze fiets ben ik erg positief. Het is in het begin weer even wennen, maar dit komt vooral omdat het een tijd geleden is dat ik het bos in ben geweest met 33 mm banden. De fiets reageert zoals je van een crosser mag verwachten. Hij is direct in het sturen en bij het aanzetten merk je dat het frame lekker stijf is. Als ik over het stuur kijk valt de breedte van de voorvork, die ruimte biedt voor bredere gravelbanden, op. Voordeel dat je hiermee hebt bij het crossen is dat de kans heel klein is dat modder zich ophoopt rondom het bracket of bij je balhoofd. De wielen die er in zitten zijn degelijk maar zal door de wedstrijdrenner worden gewisseld voor een set lichtere tube-wielen. En daarmee zal het gewicht dan ook wat omlaag gaan want met 8,5 kg valt daar nog wel wat te winnen. De SRAM Force groep heeft zich al lang bewezen en ik vind het strak en direct schakelen. Een oerdegelijke groepset die tegen een stootje kan en je niet in de steek laat als het een echte modder bende wordt.