Een gravelbike om mee te crossen of een crosser om mee te gravelen? Ook nu ik op de gravel variant van de Cannondale Supersix EVO heb gezeten ben ik verrast door de twee gezichten van het frame. Na de Supersix Evo CX (cyclocrosser), reed ik de afgelopen twee maanden op de Supersix Evo SE. De strakke mint-groene gravelracer van Cannondale.

Één frame, twee gezichten: gravel en cross

Het verschil met de SuperSix Evo CX zit ‘m dus niet in het frame, maar puur in de onderdelen die gemonteerd zijn. Het frame is dan wel anders van kleur, wat ik overigens heel tof vind. Technisch gezien is het frame exact gelijk. De aerodynamisch gevormde buizen met een afgeplatte onderbuis en lage seatstays. Dit zorgt samen voor een combinatie van een stijf en aerodynamisch frame met een comfortabele achterkant. Een luiere balhoofdhoek zorgt voor een meer stabiele fiets. Dit in combinatie met iets meer offset zorgt voor een strak sturende fiets.

Deze punten hebben we dus al getest en nu kunnen we vooral kijken hoe de fiets zich houdt op de gravelwegen. Als je de specifieke kenmerken van het frame nog uitgebreid wil teruglezen kan je die vinden in de test van de Cannondale SuperSix Evo CX.

Gravel specifieke afmontage

Om met dit frame te gaan gravelen heeft Cannondale hem opgebouwd met de SRAM Rival AXS 2 X 12 groepset, DT-Swiss CR 1600 wielen en 40mm banden. Jammer genoeg zit er op mijn test fiets niet het mooie donkergroene stuurlint waarmee deze volgens Cannondale wordt geleverd. Voor de test maakt dit natuurlijk geen verschil. Ik vind het groene stuurlint met het zadel in dezelfde kleur erg tof staan bij het mint-groene frame.

Ik moet me er af en toe even aan herinneren dat er twee voorbladen zijn, want ik ben vooral gewend met een enkel blad op gravel te rijden. Nu is het in Nederland ook niet zo heuvelachtig dat ik vaak naar het binnenblad hoef te schakelen. Het schakelen gaat snel en soepel en bij het remmen kan ik goed doseren. De nieuwe Rival AXS shifters zijn eventjes wennen, want de vorm is wat compacter geworden. Hierdoor liggen ze wat anders in de hand want de shifter is ietsjes smaller geworden ten opzichte van de andere AXS groepsets.

Dit komt omdat bij de Rival uitvoering geen mogelijkheid is om het aangrijpingspunt van de remhendel aan te passen en dat scheelt ruimte. Maar ik heb dit ook niet gemist, want de rem heeft een fijne korte slag en remt krachtig. Het voelt iets hoekiger aan maar als je er even mee fietst voelt het prima, al vind ik de andere AXS shifters ook fijn.

Racen op gravel

Als je met de SuperSix Evo SE op pad gaat, merk je vanaf het begin dat hij gemaakt is om te racen. Dat viel ook al op bij de crosser en dat merk je ook goed bij deze gravel uitvoering. Hij is lekker stijf en stuurt direct, daar waar je bij gravelbikes vaak gewend bent dat het wat minder strak door de bocht gaat. Het geeft de fiets een lekker agressief karakter, zonder dat hij nerveus wordt. Het comfort van deze gravelbike haalt Cannondale vooral uit de bredere banden. Het frame kan namelijk banden aan met een maximale breedte van 45 mm op 700c wielen. Een beetje spelen met de bandendruk kan bij dat volume echt veel schelen in het comfort.

Ten opzichte van een crosser voelt deze gravelbike door de banden een stuk comfortabeler, maar het stijve en directe frame maakt het een echte racer voor op gravel. Op mooie gladde gravelpaden en verharde stroken wil de fiets vooral hard vooruit. Op minder mooie ondergrond voel je vooral de hardheid van het frame terug in het stuur en de achterkant van het frame. Het stuur is een compact racestuur dat mede verantwoordelijk is voor een lekker direct stuurgedrag, maar daardoor niet het hoogste scoort qua comfort.

Specificaties

Cannondale Supersix Evo SE
Groepset: SRAM Rival AXS 2 X 12
Crankset: Sram Rival 46/33
Wielen: DT Swiss Spline CR-1600
Banden: Vittoria Terreno dry tubeless
Zadelpen: Cannondale Hollowgram carbon
Stuur + stuurpen: Cannondale 2 aluminium
Zadel: Prologo Dimension
Maat: 46, 51, 54, 56 en 58 (getest in maat 54)
Gewicht: 8,6 kg
Prijs: € 4999,-
meer info via Cannondale

Conclusie

Het frame mag dan wel identiek zijn aan de CX maar deze SE is een echte gravelracer. Met de nadruk op racer, want als je opzoek bent naar een comfortabele fiets voor rustige tochten of een bikepack avontuur ben je beter af met de Topstone. De Supersix is echt gemaakt om mee te presteren en zo hard mogelijk over het gravel te knallen. De SRAM Rival AXS groepset werkt soepel en het remmen gaat lekker gedoseerd. De dubbele voorbladen zijn in Nederland niet direct nodig, maar het maakt hem ideaal om mee te nemen naar het buitenland.

€ 4.999,- is niet goedkoop, maar daarmee kan je wel heel veel kanten op met deze Supersix Se. Naast een gravelracer en crosser heb je met een extra setje racewielen er ook een racefiets aan waar je prima een rondje met je fietsvrienden mee kan. Met het karakter van dit frame misstaat hij namelijk ook niet op de weg. De veelzijdigheid van dit frame biedt veel meer mogelijkheden dan alleen gravel.