Cannondale Topstone gravelbike

Het was december 2020 dat Cannondale met de elektrische Topstone Neo op de markt kwam. Volledig carbon met een Bosch middenmotor. In de loop van 2021 kwamen ze met nòg een elektrische Topstone, maar dit keer van aluminium en een Mahle achternaafmotor. Heel wat anders, goedkoper en verrassend genoeg ook een stuk lichter!

En om maar meteen met de deur in huis te vallen, deze aluminium Topstone SL 1 is liefst € 1.300,- goedkoper dan zijn broer van carbon. En het verschil met het topmodel is € 6.500,-. Maar in het laatste geval krijg je er naast de Sram X01 groep ook een Lefty voorvork.

Niet zoals de Topstone Neo Carbon, en dat is prima!

Omdat we toch aan het vergelijken zijn, behalve dat het beide gravelbikes zijn met dezelfde naam zijn er niet bijster veel overeenkomsten te vinden. Ook als we kijken naar de afmetingen. De stack en reach zijn nagenoeg gelijk, maar bij de SL 1 is de wielbasis 30 mm langer, de liggende achtervork 35 mm langer, ligt het bottem bracket 14 mm lager en is de voorvork trail 5 mm langer. Dit zijn allemaal indicatoren dat de Topstone SL 1 een iets relaxter karakter zal hebben dan de Topstone Neo Carbon. En dat is prima! Het is geen wedstrijd tussen de twee. De SL1 heeft wat betreft afmetingen eigenlijk meer weg van de Synapse Neo, de elektrische endurance racer van Cannondale.

Lichtgewicht, maar alles is relatief

De Topstone Neo SL 1 weegt 14,28 kilo in maat LG en is een lichtgewicht. Wacht, lichtgewicht? Dat is letterlijk bijna twee keer zo veel als het gewicht van 1 van hun topracers! Klopt, maar als je het gaat vergelijken met andere e-gravelbikes, zul je zien dat het reuze meevalt. Alles is relatief! Het went overigens niet als je de hele tijd met niet-elektrische racers in de weer bent en dan even zo’n elektrische oppakt. Dat is altijd even schrikken, dat extra gewicht.

Oppakken is gelukkig niet waar deze fiets voor gemaakt is, er moet mee gefietst worden. Voordat dat we dat gaan doen, laten we eerst naar de specs kijken om te zien wat je allemaal krijgt voor een kleine € 3.500,-.

Specificaties: Shimano GRX en Mahle eBikemotion X35 motor

Voorvork – Full Carbon, 1-1/8″ to 1-1/4″ vorkbuis, 55 mm OutFront offset, flat mount disc, 12×100 steekas
Frame – SmartForm C2 aluminium, 135 mm, flat mount disc
Balhoofd – Geintegreerd, 1,5″ onder naar 1-1/8″ boven, 25 mm aluminium top cap
Bottom Bracket – Shimano BSA
Ketting – Shimano HG601, 11-speed
Crank – Shimano GRX 600, 40T
Cassette – Shimano SLX, 11-42, 11-speed
Achterderailleur – Shimano GRX 812, Shadow RD+
Shifters – Shimano GRX 600, 1×11
Voornaaf – Formula CRX-512, 12×100 mm steekas
Achternaaf – Mahle EbikeMotion X35
Velgen – Cannondale Disc, double wall, tubeless ready 32h (R) / 28h (F)
Banden – WTB Resolute TCS, 700 x 42c, tubeless ready
Remhendels – Shimano GRX hydraulische schijfrem
Remmen – Shimano GRX hydraulische schijfrem, 160 mm RT56 rotors
Stuur – Cannondale 3, butted 6061 aluminium, 16 graden flare drop
Stuurpen – Cannondale 3, 6061 aluminium, 31,8 – 7°
Zadel – Fizik Aliante Delta, S-alloy rails
Zadelpen – Promax SP-2032, aluminium, 27,2 mm
E-System Drive Unit – Mahle ebikemotion X35+ 250 W
E-System Batterij – Mahle ebikemotion X35 250 Wh
E-System oplader – Mahle ebikemotion X35
E-System Display – Mahle ebikemotion iWoc ONE integrated controller
Adviesprijs: € 3.499,-

Afgemonteerd met Shimano GRX dus, en in een 1×11 setup. Dat is veelal genoeg voor het Nederlandse gravel, zeker met die eBikemotion motor van Mahle in de achternaaf. Die X35 kan 250 Watt vermogen leveren en is samen met de in de onderbuis geïntegreerde accu goed voor een bereik tot 75 km. Uiteraard is dat afhankelijk van hoeveel je van de motor vraagt tijdens je rit.

Die 75 km ga je niet halen als je continu met maximale ondersteuning rijdt (er zijn 3 standen), al hebben ze ook een optionele extender die de accucapaciteit opkrikt van 250 Wh naar 450 Wh. In de praktijk, zeker in Nederland, zal je wat wisselen in de standen en wil je op het ene stuk wat meer ondersteuning dan op het andere. En vergeet niet dat de ondersteuning stopt bij de wettelijk vastgelegde 25 km/u. De accu die in de onderbuis zit, kan je niet verwijderen. Opladen gaat echter wel weer gemakkelijk via de connector bovenop op het bracket.

Lekker fietsen is verslavend

Iets ten zuiden van Hilversum neem ik de fiets mee op een aantal offroad stukken. Er is daar keuze genoeg en je kan er ook nog een singletrack meepakken als je dat wilt. Het voelt toch altijd wel fijn, zo’n motor die je helpt. Als is het maar omdat het aardig fris is en je je ledematen niet meteen op hun donder wilt geven. Toch heb ik eerst een stuk zonder ondersteuning gereden om de fiets te voelen. Het mag dan een lichte e-bike zijn, het is geen lichte gravelbike. Dat merk je nauwelijks op het fietspad, maar wijk je uit naar het bos dan voel je wel dat er extra’s aan vast zit. Desalniettemin stuurt hij lekker licht en tamelijk direct. De endurance geometrie is fijn, geeft je een comfortabele houding en ook veel controle.

Wanneer je ondersteuning activeert, of dat nou in de laagste of hoogste stand is, raak je er al snel aan verslaafd. Op de fietspaden waar je makkelijk de 25 km/u overschrijdt voegt het niet per se wat toe. Maar zodra de paden wat zwaarder worden in termen van hoogteverschil en/of ondergrond kan je zo toch de snelheid er lekker in houden zonder heel diep te hoeven gaan. Het vermorgen van de motor wordt geleidelijk toegevoegd aan jouw geleverde vermogen, het is niet dat je er in één keer een klap bij krijgt. Dat fietst prettig.

En wat ik niet wil vergeten te melden zijn de banden. 42 mm brede WTB Resolutes wel te verstaan. Ze ogen wat grof wellicht, maar in het midden staan de noppen juist wat dichter bij elkaar waardoor ze ook aardig bollen over hardere ondergrond. En plus is nog dat de banden standaard tubeless gemonteerd zijn. Dat is echt een bijdrage aan de stuureigenschappen als je de betere gravelpaden opzoekt. Met die 42 mm zal je niet snel in de problemen komen ook.

App en een ontbrekende sensor

We kregen de Topstone Neo SL 1 op het moment dat de fiets net ‘geland’ was. Dat leidde er ook toe dat de wielsensor ontbrak. Deze gebruikt Cannondale tegenwoordig standaard op een groot aantal van hun fietsen. Hij zit normaal gesproken op de naaf van je voorwiel en wordt gemaakt door Garmin. Via de Cannondale-app kan je dan ritinformatie en dergelijke bijhouden. Het is ook een manier om bijvoorbeeld je te helpen herinneren aan servicebeurten.

Details

Cannondale Topstone Neo SL 1
Gemeten gewicht: 14,28 kg
Adviesprijs: € 3.499,-
Alle informatie over de fiets en waar je hem kan kopen bij Cannondale

Conclusie

Het is makkelijk om af te geven op e-bikes als je een topfitte renner bent. Dan gaat het vast allemaal te langzaam en is het ‘valsspelen’. Voor iedereen die geen oogkleppen opheeft en niet topfit is, kan het een heerlijke manier zijn om toch veel offroad te fietsen, ook als het parcours zwaarder is. Want die fijne Mahle X35 motor hoeft niet continu te ondersteunen waardoor je er lang mee kan doen. Een motor en accu voegen aardig wat gewicht toe, maar toch weet deze Topstone Neo SL 1 het binnen de perken te houden. Dus een heel keurig gewicht in combinatie met vlotte maar comfortabele rij-eigenschappen. En dat voor net geen € 3.500,-. Knap gedaan, Cannondale!