
Ik vond het best verrassend dat Canyon in 2024 op de proppen kwam met schoenen en helmen. Daarbij gaan ze meteen voor het topsegment en de helmen vallen dan ook onder het high-end CFR label dat Canyon daar aanhangt. CFR, dat staat voor Canyon Factory Racing, houdt in dat het gaat om producten uit het hoogste segment, gemaakt om mee te racen. Ik fietste de afgelopen periode rond met de Disruptr CFR en dat is de luchtige helm van het merk. Ze hebben namelijk ook nog een aero fietshelm.
Canyon Disruptr CFR met HighBar sluiting
We schreven bij de lancering van de Canyon helmen al een artikel over de Disruptr CFR en de Stingr CFR. De Stingr CFR is de aero-helm en zoals gezegd reed ik met de meer open Disruptr CFR die lekker veel ventilatiegaten heeft. De helm is voorzien van het lichtste MIPS systeem, de Air Node. Deze is verwerkt in de padding van de helm. Ik fiets met helm maat M en deze weegt op onze weegschaal 271 gram.

Waarmee Canyon het meest opzien baarde tijdens de lancering, is de HighBar sluiting. De twee merken hebben samen deze helm ontwikkeld. De HighBar sluiting valt natuurlijk meteen op, omdat deze anders is dan de gebruikelijke stoffen riempjes. Het is een kunststof ‘beugel’ die ter hoogte van je oor scharniert, zodat je deze “strap” omhoog of omlaag kan doen. Groot voordeel is dat je volgens Canyon de helm nu altijd goed dicht kan doen. En daarnaast is het ook nog eens meer aerodynamisch ten opzichte van wapperende riempjes.

Onder je kin zit een draaiknop, waarmee je de beugel strakker kan zetten, zodat hij goed aansluit en de helm ook goed op je hoofd blijft bij een val. Het HighBar systeem zit voor je oren aan de helm vast. Hierdoor heeft deze sluiting maar één verbinding, in tegenstelling tot de bekende riempjes die altijd voor en achter je oor aan de helm vastzitten. De discussie over de pootjes van je bril die over of onder je helmriempjes moeten, is hiermee verleden tijd. De bril moet namelijk binnen de HighBar, en daar is ook iets ruimte voor gelaten.
Eerste indruk: Comfortabel en wennen
Toen Björn bij de introductie de helm voor het eerst op had, merkte hij al op dat deze lekker comfortabel zit. En dat kan ik alleen maar beamen. Het opdoen van de helm gaat zoals je gewend bent. Hij sluit rondom goed aan en de padding met MIPS is comfortabel. Met het retentiesysteem achterop de helm kan je hem snel en makkelijk in omtrek aanpassen, zodat hij goed blijft zitten.

De helm ventileert goed en je merkt dat rijwind veel ruimte heeft om door de helm te gaan. De helm heeft 18 ventilatiegaten, die mooi in het verlengde van elkaar zijn geplaatst. De padding zorgt niet alleen voor een comfortabele pasvorm, maar vangt het zweet ook goed op. De helm heeft twee rubbertjes bij de ventilatiegaten, zodat je de bril erin kan klemmen. Deze houden de bril goed en stevig op zijn plek.
Zoals gezegd moet je als je je fietsbril opzet, deze aan de binnenkant van de sluiting van je helm steken. De HighBar heeft een lichte kromming naar buiten toe, bij de aansluiting op de helm. Hierdoor kunnen pootjes van de bril er prima onderdoor, mits je niet een bril hebt die te breed is. Wat dat betreft is dat wel handig om te proberen, want niet alle brillen uit mijn kast passen eronder. Smalle brillen zoals de Julbo Frequency, de Oakley Sutro (Lite) en Shimano Equinox gaan prima. De bredere Oakley Sphaera bijvoorbeeld, komt in mijn geval tegen het beugeltje van de HighBar sluiting.

HighBar sluiting
Maar dan het sluiten van de helm, dat is toch wel even wennen. De HighBar beugel zit bij het opdoen van de helm ter hoogte van je voorhoofd en deze kantel je naar beneden tot deze onder je kin zit. Het lijkt een beetje op het dichtklappen van een vizier bij een motorhelm, als je het mij vraagt. Onder je kin kan je met een retentie-wieltje de beugel strakker draaien, zodat hij niet onder je kin vandaan schiet bij een valpartij. Het kan met één hand, maar door het dunne kunststof gaat het met twee handen makkelijker.
Ik merk dat ik de gehele testperiode wel zoekende ben naar de goede afstelling van de HighBar. Als ik ‘m strakker draai zodat hij net mijn kin aanraakt, kan ik mijn mond amper open doen zonder dat de helm begint te bewegen. Iets losser is wat dat betreft ideaal zodat ik ook onderweg kan eten en praten. Maar dan kan ik de beugel ook over mijn kin draaien en dat is niet de bedoeling van een sluiting. Ook merk ik dat de onderkant van de beugel op m’n adamsappel drukt als ik naar beneden wil kijken. Dit is een verschil met de straps van andere helmen, die zijn veel soepeler en vallen daardoor beter over de verschillende gezichtsvormen. De HighBar beugel heeft namelijk maar een vorm en zelf hier op kantoor merk je al verschil. Bij Björn zit deze beugel al veel minder in de weg tijdens het naar beneden kijken.

Het probleem met straps is dat ze vaak te los worden vastgemaakt, waardoor je bij een val nog je helm verliest voordat je op het asfalt klapt. Met deze optie kan je het eigenlijk niet verkeerd doen, dus helpt dit in verband met de veiligheid. Dat het iets minder flexibel voelt moet je dan op de koop toenemen. Een extra voordeel van de kunststof beugel is dat je het heel makkelijk schoonmaakt, en er gaat geen zweet in zitten.

Specificaties
Canyon Disruptr CFR helm
Maat: M (ook verkrijgbaar in S en L)
Prijs: € 254,95
Gewicht: 271 gram (zelf gewogen)
Kleur: Wit (ook verkrijgbaar in grijs en zwart)
Conclusie
De Canyon Disruptr CFR is een erg comfortabele helm, die mooi aansluit en lekker op m’n hoofd zit. De HighBar sluiting is een opvallende vernieuwing en werkt eenvoudig, snel en veilig. Door gebruik van kunststof is het ook veel hygiënischer ten opzichte van stoffen bandjes. Toch ben ik nog niet overtuigd, omdat het niet prettig zit onder mijn kin. Dit is natuurlijk persoonlijk en heeft deels ook te maken met de vorm van je hoofd en je hals. De prijs van € 254,95 is een goeie prijs als je het afzet tegen helmen in het topsegment. Wat betreft comfort, ventilatie en pasvorm past de helm ook perfect in dat segment. Wat betreft de HighBar sluiting is het heel persoonlijk of het matcht met jouw hoofd en zou ik zeker aanraden om de helm even te proberen.
via Canyon












