Het deuntje van Met de Vlam in de Pijp hoor ik nog net niet in mijn hoofd, maar met Canyon Grail:ON voel ik mij de koning van het gravelpad. Net zoals Henk Wijngaard dat in het liedje heeft met zijn vrachtwagen. De Grail:ON met zijn dikke banden, elektrische motor en relaxte zitpositie geeft een gevoel dat je alles kunt overwinnen. Laat die gravelpaden maar komen!

Grail, ON Steroids

Als er een gravelbike makkelijk te herkennen is in de zee van fietsen zijn het de Grails van Canyon met het dubbeldekker stuur. De tweede bar geeft extra flex, als je met je handen bovenop het stuur rijdt omdat deze in het midden niet wordt vastgehouden door de stuurpen. De Grail:ON heeft net als zijn ‘gewone’ Grail carbonbroertjes dit stuur. De lijnen en vormen lijken op de Grail, maar bij de Grail:ON is er een anabolen steroïden kuur vooraf aangegaan. Alle buizen zijn net wat groter. En dan vooral bij de onderbuis en het bracket waar de accu en de motor zitten. Ook de banden zijn een maatje meer met 50 mm. Het verschil met meer standaard gravelbanden is duidelijk zichtbaar, 35 of 38 mm gravelbanden lijken nu ineens ieniemienie.

Bosch, SRAM en DT Swiss

Wij mochten op pad met de Canyon Grail:ON CF 8 eTap, het topmodel. Alle modellen hebben een Bosch Performance Line CX motor. Dit is de motor van Bosch voor de sportieve fietser met extra koppel (85 Nm). Een motor waarmee je snel moet kunnen optrekken en die krachtig genoeg is voor de bergen. De motor is gekoppeld aan een 500wH accu. De rest van de afmontage van dit € 5.999,- kostende topmodel bestaat uit een SRAM Force eTap AXS 12 speed groep. Gecombineerd met een FSA crankstel met één blad. Voor de wielen is gekozen voor de DT Swiss HGC 1400 wielen. Een carbon wielset met 42mm hoge velgen en DT Swiss 240 naven. Speciaal ontworpen voor e-gravelbikes. Om de wielen zitten de Schwalbe G-One Bite. Dus naast de extra breedte van 50mm zit er ook extra profiel op voor meer dan voldoende grip.

Gravelfun!

Normaal zou je goed moeten nadenken om zulke brede banden met extra profiel te monteren. Het geeft je natuurlijk meer comfort en controle, maar het zijn niet de snelste banden. Met de Bosch motor worden de nadelen opgevangen. Het zorgt voor extra fun! En extra lef. Je gaat harder door de bocht en neemt makkelijker die lastige afdaling. Zonder dat je er eigenlijk iets voor hoeft in te leveren.

Het comfort geeft je ook wat extra’s. Je merkt duidelijk de flex van het speciale stuur. Naast comfort, geeft het ook controle omdat je minder op je stuur trilt met je handen. De grip is wat zekerder. Aan de achterkant levert de zadelpen vooral comfort op de vlakke gravelstroken waar je in het zadel blijft zitten.

Helaas hebben we de fiets niet in de echte bergen kunnen testen, maar in de duinen heb je ook plezier van de motor. Het kopje van Bloemendaal, geen echte gravelklim, maar wel lekker steil, ga je soepel op. In de hoogste motorstand met twee vingers in de neus, in de lagere standen moet je nog wel gewoon werken. Het voelt dan ook als echt fietsen en niet alsof je op een scooter in de rondte rijden. Met andere gravelklimmetjes in de duinen speel ik met de standen van de motor. In de laagste stand beginnen en als je dan ziet dat je snelheid toch langzaam zakt, snel op het plusje drukken en ineens kan je weer versnellen.

De aanzet van MvdP

Wat vooral lekker is aan het fietsen met een motor is de aanzet. In de Turbo voel ik mij iedere keer weer een beetje Mathieu van der Poel. Het werkt verslavend. Tijdens het gravellen moet je opnieuw leren aanvoelen wanneer je kracht moet zetten. Dat is net wat later dan je normaal zou doen. Dit is om te voorkomen dat je bij het bochtenwerk in de problemen komt doordat de fiets te snel optrekt.

Helaas blijft het gevoel van Mathieu van der Poel niet de hele tijd. Met een aantal flinke halen zit je op de 25km/h en dan valt de power weg. De overgang is niet soepel en het voelt alsof er wordt geremd. In de lagere motorstanden gaat het nog, maar in de hoge standen is het een klap. Deels is deze ‘klap’ toe te schrijven aan het gewicht van 16,18 kilogram. Helemaal niet slecht voor een e-gravelbike, maar toch duidelijk wat extra kilo’s in vergelijking met een ‘gewone’ gravelbike.

Van die extra kilo’s merk je eigenlijk niet zoveel. Natuurlijk helpt de motor bij het gangmaken, maar ook in het bochtenwerk voelt de fiets levendig. De luxe DT Swiss carbon wielen en de SRAM Force eTap AXS helpen met het gevoel dat je met een sportieve gravelracer op pad bent. Natuurlijk voelt de fiets niet zo flitsend aan als een lichtgewicht gravelbike, maar zeker niet log. De relaxte zitpositie en de extra stabiliteit van het gewicht dat laag zit, helpt juist ook weer bij dat onoverwinnelijke gevoel dat ik van de fiets kreeg. En ‘verpruts’ je het dan geven de brede Schwalbe G-One extra speelruimte.

Het 25km/h debat

En dan komen we toch weer aan bij het eeuwige debat van de elektrische fietsen: de 25 km/h grens. Een beetje sportieve fietser haalt makkelijk de 25km/h en dat roept altijd de vraag op: “Voor wie is deze fiets?”. Na het rijden met de fiets is het voor mij duidelijk dat het niet alleen voor ouderen of voor ‘fietsers die niet meer mee kunnen’ is. Want je kunt er vooral een hoop plezier meer beleven. Natuurlijk zou ik graag zien dat de grens zou worden opgeschroefd naar bijvoorbeeld 32km/h. Maar ik ben er ook van overtuigd dat je dan al gauw weer naar de 40km/h zou willen gaan en zo verder. Zo’n fiets met motor werkt verslavend!

Wat heb je aan die 25km/h? Op een zware gravelstrook helpt de motor om je op snelheid te houden als je bijvoorbeeld een kuil in de weg niet kon ontwijken. Zit je aan het einde van je krachten, dan rijdt je op je gemakje met een degelijke snelheid terug terwijl je relaxed naar de omgeving kijkt. Moet je eerst door de tegenwind ploeteren om bij de leuke gravelpaden te komen, dan verspil je je krachten niet met de motor. En klimmen met een elektrische motor is helemaal leuk natuurlijk! Op een gravelklim is 25km/h een topsnelheid.

Voel je je heel goed, dan kan je jezelf testen door boven die 25km/h te blijven rijden. Best een uitdaging door het hogere gewicht. Op het Bosch computertje aan het stuur zie je dan de range omhoog lopen. Leuk spelletje voor onderweg. Wel jammer dat het Bosch computertje door de jaren heen geen update heeft gehad. Met de high-tech e-bikes van tegenwoordig valt het Bosch bedieningscomputertje een beetje uit de toon. Hij zit wel op een slimme plek, vlakbij de hendel. Zo kun je ‘m makkelijk bedienen.

Gemiddeld kwam ik uit op een range van 110 kilometer. En dat is een goed gemeten gemiddelde, want ik heb alle standen door elkaar gebruikt en verschillende manieren van fietsen door elkaar gemixt. Met die 110 kilometer kun je een mooi ritje maken. Maar let wel op: ga je veel klimmen dan zal de range snel droppen.

Ook om mee te forensen

Natuurlijk koop je deze Canyon Grail:ON niet om te gebruiken om heen-en-weer naar je werk te fietsen, maar het kan wel! En het is misschien handig voor het kostenplaatje als je de fiets voor twee doeleinden kunt gebruiken. Met een spatborden en dragerset kun je de fiets makkelijk om toveren tot een woon-werkfiets. De aansluitingen zijn mooi weggewerkt, waardoor de fiets zijn futuristische uiterlijk behoudt. De rechtop zitpositie komt ook goed uit bij het dagelijks heen-en-weer rijden en is ook comforabel met een rugzak en/of gewone kleding. Normaal ben je bang dat je extra wind pakt, maar dat wordt nu opgevangen door de motor. Net zo leuk als bij het gravellen is het optrekken en dan vooral bij het stoplicht.

Specificaties

Frame: Canyon Grail:ON CF
Voorvork: Canyon FK0064 CF Disc
Achterderailleur: SRAM Force eTap AXS
Shifters: SRAM Force eTap AXS HRD
Remmen: SRAM Force eTap AXS HRD schijfremmen
Crankstel: FSA CK-702 Gen4 – 44T
Cassette: SRAM Force XG-1270 10-36
Wielen: DT Swiss HGC1400 Spline
Banden: Schwalbe G-One Bite 50mm
Stuurpen en stuur: Canyon CP07 Gravelcockpit CF
Zadelpen: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Zadel: Fizik Tempo Argo R3
Gemeten gewicht: 16,18 kilogram (zonder pedalen in maat L)
Adviesprijs: € 5.999,-
Verkrijgbaar in de maten: 2XS (27,5 inch), XS (27,5 inch), S (27,5 inch), M, L, XL, 2XL
Meer informatie bij Canyon

Conclusie

Een gravel e-bike kopen van € 5.999,- is voor sportieve fietsers die ‘genieten’ van het afzien misschien wel not done. Zelf moest ik er ook tot een paar jaar geleden niks van hebben. Maar die elektrische fietsen worden steeds mooier en aan deze Canyon Grail:ON heb ik serieus plezier beleefd. Sindsdien slaat de twijfel bij mij toe. Iets wat ik in ieder geval zeker weet: zo’n e-gravelbike is niet (alleen) voor de ouderen of zwakkeren. Iedereen kan er plezier aan beleven.