
Het voelt als een luxeproduct, zo’n oversized derailleurkooi met keramische lagers. En dat is het ook wel. Er zijn twee redenen waarom je jezelf zoiets cadeau doet. In willekeurige volgorde zijn dat het esthetische en het functionele aspect. Het eerste omdat je je racefiets net even specialer maakt. Want die grote derailleurwieltjes vallen op, zeker als je ze in een kleurtje kiest. Als tweede is er het functionele dat je vooral voelt door de lichtlopende wieltjes. Dat scheelt weerstand en dus maakt het je sneller. Deze CyclingCeramic OSPW derailleurkooi is zo’n upgrade. Hierbij staat OSPW voor Oversized Pulley Wheel System.

Keramische lagers
Waar het bedrijf CyclingCeramic goed in is, verklapt de bedrijfsnaam al een beetje: keramische lagers. En dat zijn lagers die net even harder en gladder zijn dan de traditionele stalen lagers, waardoor ze soepeler draaien, maar ook langer meegaan. Mits je ze goed blijft onderhouden en smeren met de juiste olie. Volgens CyclingCeramic hebben ze 7 keer minder wrijving en gaan ze 5 keer langer mee dan stalen lagers. De keramische lagers van ze zie je terug in veel van de producten die ze maken. Ze hebben namelijk wiellagers voor verschillende wielmerken en bottom brackets voor de verschillende groepsets. En dan ook de CyclingCeramic OSPW derrailleurkooi voor mijn SRAM Red AXS groepset.

Deze is er in vier kleuren: helemaal zwart, met blauwe wieltjes, met rode wieltjes en met de goudkleurige wieltjes. Die laatste kleur zie je terug op de foto’s. Omdat deze producten altijd best een uitgave zijn, is het misschien goed te weten dat deze CyclingCeramic kooien scherp geprijsd zijn. Al is € 289,- nog steeds een flinke uitgave voor een derailleurkooi.
Installeren met video
Wat je ontvangt als je de kooi bestelt, is een klein doosje. Als je het opent vind je aan de ene kant de kooi en aan de andere kant een klein flesje olie. Daaronder zit een klein tooltje dat je nodig hebt om de derailleurkooi van je fiets te vervangen. Feitelijk heb je zo alles om de kooi te vervangen. Op een inbussleutel en een kettingpons na dan, maar die heb je als het goed is wel in je gereedschapsla liggen.

Om de derailleur optimaal te laten werken, raadt CyclingCeramic een nieuwe ketting met 2 tot 4 linkjes meer aan. Dit omdat de grote wieltjes met iets meer ketting net even fijner lopen. Om het makkelijk voor je te maken, hebben ze van elke derailleur/groepset combinatie een Youtube video gemaakt waar je stap voor stap ziet wat je moet doen om de kooi te installeren. Dit werkt prima is mijn ervaring.
Zonder je ketting en derailleur te verwijderen?
Maar ik kan me voorstellen dat je niet altijd zin hebt om je ketting te vervangen, omdat het dan weer een grotere klus wordt. Zeker als je net een nieuwe ketting hebt. Dus ik was benieuwd of je de kooi ook kan wisselen zonder dat je de ketting en de derailleur hoeft te verwijderen. Nou, het korte antwoord is: ja dat is prima te doen, mits je geen twee linkerhanden hebt.

Je zet je fiets in een werkplaatsstandaard en je haalt je achterwiel eruit. De spanning is dan van de derailleur en van de binnenkant kan je de derailleurkooi losdraaien met het meegeleverde tooltje. Wel even voorzichtig dat niet het bovenste wieltje van je oude kooi op de grond valt. Want als de kooi losgedraaid is, zit het bovenste wieltje van mijn SRAM kooi los.
Daarna kan je de nieuwe derailleurkooi op de derailleur draaien. De kooi demonteer je eerst in losse onderdelen. In je derailleur zit een veer die zorgt voor de spanning op de kooi, waardoor je ketting strak blijft. Als je het binnenste deel van de kooi monteert moet je zorgen dat de veer in het juiste gaatje zit, waarna je de kooi bijna een volledige ronde terug draait. Hierdoor komt de veer op de juiste spanning en na het vastdraaien met de meegeleverde tool zit de kooi op z’n plek.
De juiste manier van installeren met de juiste veerspanning kan je herleiden door de installatievideo van CyclingCeramic op Youtube gebruiken als handleiding. Al gaan ze er daarin vanuit dat je de ketting en de derailleur verwijdert. Maar dat wijst zich vanzelf.

Als de kooi op z’n plaats zit, moet de ketting nog netjes door de pulleywieltjes worden geleid. Je kan met een schroefje de wieltjes losdraaien en zo kan je de ketting erdoorheen leiden en de wieltjes weer op z’n plaats zetten. Daarna moet je nog even de derailleur goed afstellen. Dit is natuurlijk afhankelijk van welke groepset je hebt, daarom zou ik de installatievideo van CyclingCeramic op Youtube gebruiken als handleiding. Deze handleiding hebben ze voor de verschillende groepsets.
Het monteren kan dus zonder dat je de ketting en de derailleur van je fiets haalt. In een kwartiertje ben je dan klaar. Nou kan het zijn dat je ketting al aan de krappe kant is qua lengte en dan heb je misschien wel een paar schakeltjes extra nodig om alles soepel te laten lopen. Bij mij loopt hij ook al soepel zonder extra schakeltjes en kies ik ervoor om deze zo te laten.

Hoe fietst zo’n keramische kooi?
Eenmaal goed afgesteld, is het toch weer bijzonder te voelen hoe soepel de wieltjes lopen. In mijn geval draai ik nog even aan de crankarm en als ik dan loslaat, blijven de crankarmen langzaam ronddraaien. Dat deed hij voorheen niet, dus de kooi geeft minder weerstand. En dit merk je ook tijdens het fietsen. Het is ook weer geen wereld van verschil, maar je voelt dat het heel soepel loopt. Ze geven zelf aan dat het afhankelijk van de groepset tussen de 2 en 4 watt winst oplevert.
Het flesje olie is om het draaigedeelte van de pullywieltjes te smeren. Hoe vaak je dat doet, is een beetje afhankelijk van het weer waarin je fietst. Gebruik in ieder geval niet te veel; een paar druppeltjes is genoeg.

Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet een renner ben die elke seconde tijdwinst probeert op te zoeken. Ik wil vooral lekker fietsen en ik moet blij worden van mijn fietsen. Dus voor de wattage-winst ben ik misschien niet de doelgroep, maar voor het esthetische dan wel weer. En het ziet er gewoon goed uit, zo’n kooi.
Schakelen gaat na het afstellen helemaal goed. Zonder af te stellen had hij wat moeite met de hoogste versnelling, maar met wat minimale afstelling van de derailleur is dat verholpen. Hoe je dat afstellen moet doen, is afhankelijk van je merk en type derailleur. Het gewicht van de derailleurkooi is 100 gram op onze weegschaal. Als je dat vergelijkt met de 45 gram van de originele Sram Red kooi, hoef je het niet te doen als je alleen naar het gewicht kijkt. Die winst haal je door de lagere weerstand.

Kleur of geen kleur?
Nou heb ik de zwarte kooi met de gouden wieltjes, en dat leek op papier een fijne keus. Maar nu ik er een tijdje mee fiets merk ik dat ik toch liever voor de zwarte versie met zwarte wieltjes was gegaan. Niet omdat het goud niet mooi lijkt, juist wel. De kleur is alleen veel gevoeliger voor het vet van de ketting. Je krijgt snel een zwart randje op de gouden wieltjes, daar waar de ketting deze raakt. Dat zie je met zwarte wieltjes niet zo. Dus ik maak nu iets vaker mijn derailleurwieltjes schoon.
Conclusie
Ja, je merkt echt dat je aandrijflijn soepeler loopt met zo’n CyclingCeramic OSWP kooi, al is het marginaal. Als je echt voor de seconden gaat is dit een mooie optie. Maar als dat niet je doel is, dan is het gewoon een erg leuke upgrade van je fiets. Het installeren gaat makkelijk, al moet je wel een beetje handig zijn en anders kan de fietsenmaker het voor je doen. Ondanks dat een kleurtje opvallender is, blijft een compleet zwarte derailleurkooi er toch het schoonst uitzien. Het is een luxeproduct, maar voor € 289,- hebben ze hem toch vriendelijk weten te prijzen.
Meer info via CyclingCeramic










