De nieuwe SuperSix Evo is volgens Cannondale zelf het slechts bewaarde geheim van het afgelopen half jaar. Online waren er al een aantal foto’s opgedoken en de renners van EF Education reden er al een tijdje mee rond. Met succes ook, want er werd ook al met enige regelmaat mee gewonnen. Sterker nog, op het moment dat wij in Girona waren voor de lancering van de nieuwe SuperSix Evo wist Magnus Cort Nielsen er twee etappes op rij mee te winnen in de Volta ao Algarve.

Vierde generatie SuperSix Evo

Twee weken geleden kondigde Cannondale Lab71 aan en deze nieuwe SuperSix is de eerste fiets in de nieuwe high-end line. De vierde generatie SuperSix die vandaag officieel wordt gelanceerd, is de eerste fiets waar het Lab71 principe echt duidelijk wordt. Het verhaal van deze fiets begint in 2007 als Cannondale hun eerste full carbon fiets op de markt brengt; de SuperSix. In 2011 werd deze opgevolgd door de eerste generatie van de SuperSix Evo en bij de tweede generatie uit 2015 doet de schijfrem zijn intrede. Bij de derde generatie die in 2019 is gelanceerd, is er ingezet op meer aerodynamisch voordeel en minder gewicht.

De nieuwe SuperSix Evo is voor Cannondale de volgende stap. Een geheel nieuw ontworpen racefiets waar ze technisch en estetisch een aantal doelen voor ogen hadden. Technisch gezien doelen ze dan op een betere integratie en meer mogelijkheden daartoe, een lager ‘systeem gewicht’ en de aerodynamische voordelen van een echte aero bike. Daarin zit veel overlap met de esthetische doelen want ze hebben gezocht naar nieuwe buisvormen voor aerodynamisch voordeel en besparing van gewicht in de materialen, kleuren en afwerking van de fiets. De fiets wordt als compleet systeem ontwikkeld en daarmee doelt Cannondale op de combinatie van het frame, vork, cockpit, zadelpen en wielen. Want het aerodynamische voordeel en het gewicht wordt pas interessant bij een compleet opgebouwde fiets.

Lichter en meer aero

Om de fiets lichter te maken heeft Cannondale een nieuwe type carbon dat lichter is van gewicht, zonder dat het de stijfheid of comfort zal beïnvloeden. Dit ‘Series Zero’ carbon wordt op strategische plekken in het frame gebruikt, zodat ze met minder materiaal dezelfde eigenschappen van het frame kunnen behalen. In totaal weegt een frame in maat 56 nu 770 gram, en dat is inclusief paintjob. Zoals gezegd ontwikkelen ze bij Cannondale de fiets als een geheel systeem, en daar hoort dus ook de afwerking en paintjob bij.

Het LAB71 topmodel van de Cannondale SuperSix

De Cannondale SystemSix is de aero racer van het Amerikaanse merk. Één van de doelen bij de ontwikkeling van deze SuperSix was om zo dicht mogelijk bij de aerodynamische eigenschappen van de SystemSix te komen. Aerodynamische drag wordt uitgedrukt in CDA, waarbij de SuperSix Evo 0.010 minder drag heeft ten opzichte van de derde generatie SuperSix Evo. Dit komt neer op een winst van 12 watt bij een snelheid van 45 km/u. Deze winst is dus niet alleen behaald door de ontwikkeling in het frame, maar van het hele systeem.

Een nieuwe cockpit en interne kabels

Cannondale heeft voor de ontwikkeling van hun nieuwe cockpit de samenwerking gezocht met het Italiaanse merk MOMODesign. In de autowereld een begrip als het gaat om high-end carbon racesturen en auto-onderdelen. De nieuwe Cannondale SystemBar R-One is de uitkomst van deze samenwerking. Een heel strakke en aero cockpit, waarbij de kabels intern zijn weggewerkt.

De integratie en het wegwerken van de kabels was een hot item bij Cannondale, want hier was nog een flinke winst te behalen. Niet alleen qua looks, maar ook qua aerodynamische winst. Vanaf het stuur gaan de kabels nu direct het stuur in. Om ruimte te creëren voor een soepele kabelloop hebben ze de vorm van de stuurbuis veranderd. De zogeheten Delta Steerer is een stuk smaller en driehoekig van vorm. De stuurbuis is gemaakt van het sterke Innegra carbon, dat door andere merken ook in stuurbochten wordt gebruikt. De kabels kunnen nu langs de stuurbuis, door de lagers worden geleid zodat er helemaal geen kabel meer zichtbaar is.

Deze SystemBar R-One wordt op de topmodellen geleverd in combinatie met de specifieke topcap, die past op de driehoekige stuurbuis. De Hi-Mod of Carbon uitvoeringen van de nieuwe SuperSix komen met een ‘gewoon’ stuur en daarvoor is er de Cannondale Conceal stem ontwikkeld. Deze past op de driehoekige stuurbuis en kan worden gecombineerd met een regulier stuur, waarbij de kabels ook geïntegreerd kunnen worden. Mocht je graag een andere cockpit rijden, dan heeft Cannondale hiervoor een spacer ontwikkeld zodat deze te monteren is in combinatie met de driehoekige stuurbuis en geïntegreerde kabels.

de opvallende stuurbuis van de Cannondale SuperSix

Details die er toe doen

Als je de derde generatie SuperSix Evo naast deze nieuwe vierde generatie zet, is het goed zoeken naar de verschillen. De vorm van de SuperSix is vanaf de zijkant gezien minimaal gewijzigd maar er zijn heel veel details die het toch tot een heel andere fiets maken. Als je de fiets van de voorkant bekijkt, zie je dat het balhoofd en vooral de zitbuis en zadelpen veel smaller zijn geworden. Door de Delta Steerer hebben ze de frontale oppervlakte van het balhoofd kunnen verminderen. Wat ook opvalt is de zitbuis en zadelpen want deze zijn heel smal. De zitbuis en zadelbuis hebben ze zo smal kunnen maken omdat ze de Di2 batterij hebben verplaatst naar onderin het frame.

Net voor het bracket zit een kapje, waar de batterij in een passende huls in het frame wordt geschoven. Naast de heel smalle zitbuis en zadelbuis heeft dit vooral voor mechaniekers het voordeel dat ze veel makkelijker bij de batterij kunnen, zonder de zadelpen te moeten demonteren. Een ander voordeel waar vooral mechaniekers blij mee zullen zijn is de keuze voor een BSA bracket met schroefdraad. Hierdoor kunnen ze alle merken groepsets op de fiets monteren zonder dat er adapters nodig zijn om de juiste lagers te monteren.

En zo ziet de accuhouder er van binnen uit

Nieuwe wielen en opvallende bidonhouders

De details waarmee Cannondale nog wat extra verschil wil maken is de integratie van de bidons. Deze zijn niet meer volledig rond, maar plat aan de zijkant zodat ze niet breder zijn dan de onderbuis. Deze ReGrip Aero cages zijn gemaakt voor de eigen platte Gripper Aero bidons, maar zijn ook geschikt voor normale ronde bidons. Bij het gebruik van de Gripper Aero bidons wordt de fiets nog weer een stukje meer gestroomlijnd.

Dat zelfde zegt Cannondale ook van de wielen. De Hollowgram wielen kent twee nieuwe uitvoeringen, waarbij het verschil zit in het gebruikte carbon. In tegenstelling tot eerdere 64 mm en 45 mm wielen, zijn de nieuwe R-SL en R-S wielsets 50 mm. De interne breedte van 21 mm is hetzelfde als de vorige generatie wielen en dat geldt ook voor de externe breedte van 32 mm. De hoogte van 50 mm is ook weer een uitkomst van de ontwikkeling van het gehele systeem, en niet elk onderdeel apart van elkaar. De R-SL 50 wielen hebben een gewicht van 1520 gram en de achternaaf heeft het DT Swiss 240 binnenwerk. De R-S 50 wielen zijn met 1620 gram iets zwaarder en deze heeft een DT Swiss 350 binnenwerk in de achternaaf.

Lab71, Hi-Mod of Carbon?

De SuperSix Evo kent drie verschillende type frames. De geometry is identiek, maar het verschil zit in het gebruik van het carbon. Het absolute topmodel is dus vanaf nu de Lab71, die gebruik maakt van het nieuwe Series Zero carbon en nano-hars. Dit resulteert in een frame van 770 gram. De Hi-Mod frames, dat tot de vorige generatie gebruikt werd voor de topmodellen, wegen 810 gram. Deze zijn opgebouwd uit het sterke high modulus carbon. Qua rij eigenschappen zal het vergelijkbaar zijn met de Lab71 frames, echter is er iets meer carbon nodig bij de constructie van het frame. De ‘Carbon’ uitvoering van deze frames wegen 930 gram, en deze worden gemaakt met een combinatie van intermediate modulus carbon en high modulus carbon. Naast complete fietsen zijn de Lab71 en Hi-Mod ook verkrijgbaar als frameset.

De fiets waar ik op rijd, is de Hi-Mod1 uitvoering van de SuperSix Evo in maat 54. Qua frame niet het absolute Lab71 topmodel, maar qua afmontage valt er weinig te wensen met SRAM Red eTap AXS en de R-SL 50 wielen van Hollowgram. De fiets heeft een Vision stuur, in combinatie met de Conceal stem van Cannondale. De reden dat we op deze fiets met deze afmontage rijden is dat er zo makkelijker aanpassingen kunnen worden gedaan, zodat elke renner de juiste afstelling heeft. Het wisselen naar een kortere of langere stuurpen, en het wisselen van voor en achter-rem is op deze manier makkelijk en snel te regelen. In sommige delen van de wereld (bijvoorbeeld Australië en Engeland) zitten de remmen andersom, dan zoals wij het gewend zijn. Vandaar dat er deze persweek hier en daar wat remmen moesten worden gewisseld.

Eerste indruk SuperSix Evo Hi-Mod1

De presentatie en technische achtergrond van de nieuwe SuperSix vind ik enorm interessant, maar het mooiste is toch om de fiets te pakken en ermee weg te rijden. En laat Girona daar nu een heel geschikte plek voor zijn! Het Spaanse voorjaar is ons goed gezind want na een frisse ochtend kunnen al vrij snel de beenstukken uit en in de middag tikt het kwik de 20 graden aan. Toch lekker, zo halverwege februari! Maar die fiets, daar gaat het om. Bij het zwembad van het hotel staan pakweg 15 fietsen gereed, en daartussen ook die van Zoë Backstedt, Lizzy Banks en Jonas Rutsch. Mijn SuperSix heeft netjes een stickertje met mijn naam en de fiets is afgesteld volgens de maten die ik vooraf heb doorgegeven. Dit klopt precies en nadat ik de bidons heb gevuld, kan ik er zo op weg rijden.

De fiets voelt direct al heel vertrouwd. Op de steentjes van het oude Girona stuitert het, maar toch merk je al dat er veel demping in het frame zit. Na een korte uitleg van de gids is het tijd om zo snel mogelijk de stad uit te rijden en het Spaanse binnenland op te zoeken. Bij het draaien en keren in de eerste kilometers voelt de fiets goed in balans en stabiel. Dit is ook één van de pluspunten als je het aan Jonas Rutsch vraagt. Een stabiele fiets, die lekker stijf is en vooral heel direct stuurt aldus de Duitser.

Buiten Girona loopt het mooie asfalt al snel omhoog en bij het staan op de pedalen merk je hoe direct hij reageert. Het voelt lekker stijf zonder dat hij nerveus begint te worden in het stuur. Dat stabiele is ook wat opvalt in de afdaling, want de fiets gaat lekker rechtdoor en je kan er mooi mee in de bochten hangen. Wat betreft de stijfheid, het stuurgedrag en de stabiliteit heb ik het gevoel dat ik op de SystemSix zit, waar ik zelf thuis op fiets. Niet heel gek, gezien de technische achtergrond van deze fiets. De fiets heeft 25 mm banden op de R-SL velgen en in combinatie met het frame voelt dit erg comfortabel.

De wegen rondom Girona vallen me qua wegdek heel erg mee, maar op de klinkers en kasseien in het stadje merkte je al het comfort. Als we tijdens de tweede lus in de snelle afdaling een stuk slecht asfalt tegenkomen merk je dat dit comfort ook zorgt voor vertrouwen. De oneffenheden van het wegdek worden goed gedempt waardoor de fiets niet de kans heeft om te gaan stuiteren. Het comfort zit daarbij vooral in het achterste deel van het frame, terwijl de strakke voorkant de fiets strak door de bocht blijft sturen.

Salud!

Specificaties

Cannondale SuperSix Evo Hi-Mod1
Achterderailleur: SRAM Red eTap AXS
Voorderailleur: SRAM Red eTap AXS
Shifters: SRAM Red eTap AXS
Remmen: SRAM Red eTap AXS
Crankstel: SRAM Red eTap AXS 48/35
Ketting: SRAM Red 12-speed
Cassette: SRAM XG-1290 10/28
Wielen: HollowGram R-SL 50
Banden: Continental GP5000
Stuurpen: Cannondale C1 Conceal stem *
Stuur: Vision Trimax Carbon Aero *
Zadelpen: Cannondale C1 Aero
Zadel: Prologo Dimension
Adviesprijs: € 13.499,-
Verkrijgbaar in de maten 44, 48, 51, 54, 56, 58, 61 (getest in 54 cm)

* De Cannondale SuperSix Evo Hi-mod1 wordt standaard geleverd met de SystemBar R-One cockpit.

Conclusie

De nieuwe generatie Cannondale SuperSix Evo is de ideale alleskunner. Hij is erg direct en heel stabiel. Hij stuurt vloeiend en voelt heel vertrouwd als je op hoge snelheid de bochten instuurt. Deze fiets is echt gemaakt om te racen. Bij het aanzetten merk je dat hij direct vooruit wil en met een Lab71 model van 6,8 kg neem je geen gram teveel mee omhoog. Zoals ik al zei zie je vanaf de zijkant nauwelijks verschil met de vorige generatie, maar de nieuwe SuperSix Evo is wat mij betreft wel echt next-level. Daarbij is de prijs echter ook next-level, want het topmodel kost € 14.999,-. De vierde generatie Cannondale SuperSix Evo is verkrijgbaar vanaf € 6.799,-.

De visie om de fiets als één systeem te ontwikkelen in combinatie met het volledig en clean wegwerken van alle kabels levert aerodynamisch voordeel op. Als je alleen naar de aerodynamica kijkt is de SystemSix nog net even meer aerodynamisch, maar deze SuperSix komt daar heel dicht bij in de buurt. Daarbij heeft Cannondale ook goed nagedacht over het gebruiksgemak met de integratie van de Di2 batterij en een slim systeem om alle mogelijke combinaties van stuur of cockpit te kunnen monteren. De Cannondale SuperSix Evo Hi-Mod1 was al een genot om op te rijden en stiekem ben ik benieuwd of ik het verschil met de Lab71 zou merken.

via Cannondale

Cannondale SuperSix EVO HiMod 1 – Sram Red eTap – € 13.499,-
Cannondale SuperSix EVO HiMod 2 – Shimano Ultegra Di2 – € 8.999,-
Cannondale SuperSix EVO 1 – Sram Force AXS – € 6.999,-