Ere Research is een nieuwe speler op de fietsbandenmarkt en dat doen ze niet voorzichtig door met één bandje te komen. Nee, ze hebben direct een collectie van zeven verschillende banden waaruit gekozen kan worden. Ze hebben een raceband, wegband, gravelband, regenband, aeroband, vier seizoenenband en een trainerband. Eigenaar van het Zwitserse merk is Piet van der Velde die geen onbekende in de fietswereld is. In het verleden heeft hij gewerkt bij onder andere Koga, Prologo, Specialized en Selle Italia. Sinds vorig jaar is Ere Research gestart met als doel om producten te maken die je volgende fietsrit je beste rit te maken en dat doen ze vooralsnog alleen met zeven verschillende banden.

Keus genoeg dus. En voor onze eerste indruk kregen wij de Omnia. Deze band wordt door Ere Research de Performance Road Tire genoemd en is verkrijgbaar in 24, 26, 28 en 30 mm. En dan ook nog in clincher of tubeless. Wij kregen de 24 mm tubeless versie. De Omnia is zeg maar de allround band voor je racefiets. Volgens Ere Research kan je er je wedstrijdjes mee rijden maar je kan hem ook als je trainingsband inzetten.

De tubeless Omnia band weegt 253 gram (opgegeven gewicht 248 gram) en heeft een tpi van 120. Er wordt gebruik gemaakt van 65a durometer rubber voor het loopvlak. Bovenop is het vlak en aan de zijkanten zit profiel voor extra grip. Extra detail is dat de letters op de zijkant van de band reflecterend zijn. Onder het loopvlak zit de anti-leklaag. Daarvoor heeft Ere Research drie smaken en voor deze band wordt er gebruik gemaakt van de Armis 1. Dit is de meest lichte versie van de anti-leklagen die ze hebben zodat het gewicht, de rolweerstand en rijeigenschappen zo goed mogelijk blijven. Het materiaal voor deze laag is aramide dat je misschien al kent als het materiaal dat wordt gebruikt door het merk Kevlar. De verpakking van de band is sierlijk en er zit een band, een tubeless ventiel 47 mm, anti-lekvloeistof en een 40 mm lange ventielverlenger in

Snel de tubeless band monteren zodat we met de banden de weg op kunnen. Ik kan al beginnen met de mededeling dat ik alle kilometers die ik met de banden heb gereden niet een keer lek heb gereden terwijl ik regelmatig even een gravelpaadje mee pak. Nu is lek rijden met tubelessbanden ook geen ramp want door de latex dichten de gaatjes vanzelf. Maar dat was dus niet nodig.

Tubeless rollen
Tubeless banden zijn vaak iets stugger dan clinchers en dat merk je bij deze banden ook. Ze voelen ietwat stug aan. Ik was bang dat dit nadeling zou zijn voor de grip, maar die is prima en ik durf steeds iets harder de bochten te nemen. Zelfs bij het bochten nemen op wedstrijdsnelheid blijft de band goed plakken. Rollen doen ze ook prima. Hier merk je ook het voordeel van het ontbreken van een binnenband. Na mijn eerste ritjes merk ik dat ik nog iets meer comfort wil en laat iets meer lucht uit de banden voor een lagere bandenspanning. Met tubeless banden kies je vaak ook voor iets minder bandenspanning dan je met clinchers zou doen. Ik merk dat ik uiteindelijk met zo’n 5 bar het lekkerste rijdt. Best laag vind ik zelf maar lekker comfortabel voor 24 mm en toch hard genoeg om het scherpe gevoel tijdens het sturen te hebben.

Conclusie
Met een prijs voor een Omnia tubeless band van € 74,95 nestelt Ere Research zich in het hogere segment. Ondanks dat de banden relatief iets stug aanvoelen, rollen ze prima en is de grip echt goed. Goed dat de tubeless markt weer een concurrent erbij heeft.

Details
Ere Research Omnia 24 mm tubeless
Gemeten gewicht: 253 gram per band
Adviesprijs: € 74,95
Meer info bij Ere Research