Bij Ergon moet ik altijd denken aan de ergonomische handvatten, die toen ik begon met mountainbiken een einde maakten aan mijn slapende vingers. Dat Ergon iets af weet van ergonomie daar ben ik wel van overtuigd. Maar of ze de faam van hun handvatten ook kunnen voortzetten in de zadels dat moet ik nog ondervinden. Ik mocht op pad met een SR Pro Men zadel, om dat eens uit te zoeken.

Een studie van de mens en zadel

Als je op de website van Ergon kijkt, wordt gelijk duidelijk dat er niet zomaar een zadel is ontworpen. Er zit een enorme studie van Ergon achter, iets waar we al eens eerder over schreven. Het onderzoek wijst uit dat mannen meer met hun zitbotten achter op het zadel zitten en dat teveel druk op het perineum vaak voor de meeste klachten zorgt. Belangrijke punten om aan te pakken en Ergon denkt de oplossing te hebben.

Relief Channel

Als eerste is er een relief channel, zoals Ergon het noemt. Het gaat om de sleuf die midden over het zadel loopt om de druk op het perineum te verlagen. Het relief channel wordt lager naar de achterkant van het zadel toe en eindigt in een opening. Er is niet gekozen voor een gat over de hele lengte van het zadel, omdat op deze manier hetzelfde resultaat wordt gehaald zonder extra krachten op de schaal van het zadel los te laten.

De schaal is van een carboncomposiet materiaal. En zo in de hand voelt de schaal stijf aan. De rails waar de schaal aan vast zit is van TiNox, een mix van RVS en titanium voor een rails die lichter moet zijn dan een titanium rails. Nu we toch aan de onderkant zitten van het zadel nog even snel benoemen dat er slimme aansluiting zit om een zadeltasje te monteren. Schroefje eruit, houder erin en je kunt zo op een strakke manier een Topeak zadeltasje monteren.

Y-Shape

Ook de vorm van het zadel is belangrijk. Zoals gezegd zitten volgens Ergon’s onderzoek mannen meer met hun zitbotten achter op het zadel. De achterkant moet dus breed worden gehouden en voorkant kan juist smal worden. Zo krijgen we dus een Y-Shape zadel. Om meer druk op de zitbotten weg te halen is het grootste gedeelte van het zadel vlak. Hierdoor hou je de druk op de zitbotten en haal je de druk weg op het gevoelige perineum.

De breedte van onze zitbotten verschilt per persoon en daarom biedt Ergon twee breedtes. Een beetje verwarrend is de maataanduiding met in beide de maat M: S/M of M/L. Maar de S/M is 140mm breed en voor mannen met een zitbotbreedte tussen de 9 en 12 cm. De M/L is 153 mm breed en voor een zitbotbreedte tussen de 12 en 16 cm.

OrthoCell

Er wordt dus meer druk naar de zitbotten geleidt. En omdat de zitbotten van mannen over het algemeen smaller zijn wordt de druk nog eens extra verhoogd. Belangrijk om de druk goed te verdelen. Ergon heeft OrthoCell pads in het zadel aangebracht. Je kunt ze met de vinger voelen, doordat deze pads een extra sterke rebound hebben. Als je met je duim op de pads druk, gaat de vulling net zo snel terug als je duim. Het sterke OrthoCell moet ervoor zorgen dat de druk goed wordt verdeeld. Daarnaast moet het materiaal lichter zijn dan gel en ook langer mee gaan. De rest van de vulling is AirCell foam. Dit is een lichter, maar minder dempend materiaal op de punten waar het niet zo van belang is.

Prestatie

Er moet natuurlijk getrapt worden op een fiets. Dus een zadel moet ook lekker zitten bij het bewegen. De pads met sterke rebound zorgen ervoor dat bij iedere trapbeweging het zadel snel in zijn originele vorm terugschiet. Maar aan de zijkant zitten ook anti-friction side flanks die erg glad aanvoelen. Bedoeling is dat je benen zo vrij mogelijk kunnen bewegen met zo weinig mogelijk frictie. De rest van het zadeldek is gemaakt van microfiber wat met het streepjesprofiel grippy aanvoelt.

En ga je in de aanvalmodus dan is er aan de achterkant een ramp gemaakt. Het oplopende gedeelte moet je extra ondersteunen als je in de beugels gaat zitten met je achterwerk meer de hoogte in. Zo kan je tijdens het accelereren meer kracht op de pedalen kwijt, omdat je daardoor jezelf minder hoeft te ondersteunen.

De praktijk: In het zadel

Het eerste wat je opmerkt als je op het Ergon zadel gaat zitten is de stevige OrthoCell pads. Mijn eerste indruk is: zo ik word goed ondersteund! Maar na een tijdje gaat dat over naar: oeh dat is best wel stevig. En ben ik even bang dat ik last ga krijgen. Maar na enige gewenning vind ik de stevige pads toch erg fijn. Ze vangen de druk goed op. En op de lange duur blijven ze ook goed zitten. Door de combinatie van OrthoCell pads en de relief channel merk ik dat ‘belangrijke delen’ echt worden ontzien.

Over het oplopende stuk aan de achterkant van het zadel had ik zo mijn twijfels. De beschrijving klonk mooi, maar ik heb het bij al mijn andere zadels nooit gemist? Eenmaal geprobeerd voel je inderdaad een soort extra stabiliteit. Het is lastig uit te leggen, eerder iets wat je moet ervaren.

De gladde zijkanten van het zadel zorgen ervoor dat mijn benen mooi langs het zadel glijden. Ik voel geen weerstand. En dat ondanks dat de zijkanten van het zadel niet meebeweegt bij het trappen. Iets wat ik wel gewend ben van mijn huidige zadel. De microtex bovenkant heeft veel grip. Je zit waar je bent gaan zitten en glijdt niet naar voren of achteren tijdens het kracht zetten.

Specificaties

Ergon SR men Pro zadel
Gemeten Gewicht: 222 gram
Afmetingen lxb: 272mm x 140 mm
Adviesprijs: € 129,95
Meer informatie via Ergon

Conclusie

Met het Ergon SR men Pro zadel, is duidelijk dat Ergon niet zomaar een zadeltje op de markt heeft gebracht. Het SR men Pro zadel is een stevig zadel, waar je misschien even aan moeten wennen. Eenmaal gewend zit het zadel goed en door de OrthoCell pads blijf je ook tijdens langere ritten goed zitten. Met extra’s zoals de ramp zet Ergon een goed zadel neer. En met een prijs van € 129,95 betaal je niet meer dan bij de concurrentie.

Tags: