Heb je de Tour de France gekeken dan ben je het fietsmerk Factor tegengekomen. Team AG2R rijdt op de fietsen van Factor. Vooraan heb je Romain Bardet (3e overall) ermee zien fietsen. En anders misschien wel de Belgisch kampioen Oliver Naesen die overigens ook erg sterk reed.
Grappig detail is dat Factor al het team sponsorde toen je nog niet eens een Factor kon kopen. Nou ja, er zijn een aantal jaar geleden een paar futuristische Factor fietsen geproduceerd, maar die waren meer bedoeld als showcase dan als commerciële zet. De Factor Aston Martin samenwerking resulteerde toen in een racefiets met een prijskaartje van ruim 31.000 euro. Maar dat is allemaal verleden tijd. Nu timmeren ze druk aan de weg voor een commerciële koers met iets meer betaalbare fietsen, al zijn ze nog steeds niet echt goedkoop. Factor heeft trouwens zijn eigen fabriek waardoor ze heel snel aanpassingen kunnen doen en waardoor het merk heel snel stappen kan maken. Ze maken zelf ook wielen en sturen, stuur- en zadelpennen. Dit gebeurd onder de naam Black Inc. Dit doen ze zodat ze de fiets en de onderdelen op elkaar kunnen afstemmen.
Factor wil eigenlijk de Ferrari onder de fietsen worden, maar dan zonder de opvallende Ferrari rode kleur. Dit betekent zoiets als dat de doelgroep iemand is die iets exclusiefs wil, maar niet teveel hoeft op te vallen. En als je naar de fietsen kijkt, vallen ze niet teveel op terwijl de details wel erg mooi zijn.
Wij waren in Oudenaarde om na een korte introductie van Factor, zelf een rondje te kunnen fietsen op de O2. Het model waar je Bardet dus op zag fietsen. Het model komt er ook in een disc versie en die zag er erg strak uit. Mooie kleur, beetje opvallend, maar weer niet te. Door Fed-ex issues bleek onze testfietsen niet allemaal te zijn aangekomen, daardoor fietste ik op een model O2 die nog niet de laatste aanpassingen had gekregen zoals de fietsen te koop zijn (zie de foto hierboven en hieronder).
Dus een eerlijke indruk van de fiets zoals die in de winkels komt, is nog een beetje moeilijk. Het frame voelde al wel heel vertrouwd. De voorkant is een beetje zenuwachtig bij lage snelheden waardoor je erg makkelijk de bocht in stuurt, maar wanneer wat harder fietst dan is hij opeens erg vast in z’n koers. Dat geeft een veilig gevoel. Stijf is de fiets zeker en daardoor had ik de verwachting dat hij ook best hard zou zijn op de Belgische kasseien. Maar dat viel heel erg mee. Hij voelde zelfs een beetje comfortabel, al is niets helemaal comfortabel op kasseien.
Maar zoals gezegd heb ik nog niet op het laatste frame gefietst, die volgens Factor onder andere aan de voorkant iets stijver is gemaakt. Ook verschillende onderdelen van mijn testfiets waren nog niet up to date, dus in de toekomst fiets ik graag nog eens op een volledige Factor zoals deze in de winkels te koop worden aangeboden. Op dit moment zijn er al wat dealers in de Benelux gevonden en er worden er nog enkele bij gezocht.
Omdat Factor de onderdelen, behalve de groep, ook zelf maakt hebben ze een eigen aanpak hoe ze de fiets verkopen. Zo kun je bij een Factor kiezen uit een Chassis, zoals ze dat zo mooi noemen. Dat is een frame, voorvork, headset, stuur, stuurpen, zadelpen en bottom bracket. Omdat Factor alle onderdelen op elkaar heeft afgestemd vinden ze dat je het beste deze hele configuratie kunt gebruiken. Dus een los frame kan je niet kopen. Dan is er nog een Rolling Chassis te koop. Dat is een Chassis met een set van hun eigen wielen. Tot slot kan je een complete fiets bestellen, deze is dan afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2 of met SRAM Red eTAP. Er is geen optie om een goedkopere groep erbij te kopen. Ja, je dealer kan natuurlijk een Chassis bestellen en daar een 105 groep op zetten, maar dat is niet iets waar Factor achter staat. Ze willen duidelijk high-end blijven.
De prijzen van de Factor O2:
Chassis – € 4.999,-
Rolling Chassis – € 6.799,-
Complete fiets – 10.999,-
(Voor de disc versie moet je er € 100,- bij optellen).
Via Factor Benelux