Met een paar hoge wielen in de fiets, krijgt je fiets een heel ander uiterlijk. Wielen maken de fiets en een carbon wielset is een hele mooie upgrade voor je aluminium wielen. Deze Hunt 44 Aerodynamicist is een mooi voorbeeld van een wielset waarvan de looks en de rij eigenschappen van je fiets een boost krijgen, zonder dat je daar enkele duizenden euro’s aan kwijt bent. Het Engelse Hunt is in 2015 opgericht in Sussex en daar zit het hoofdkantoor. In 2020 hebben ze in Boulder, Colorado een extra kantoor geopend voor de Amerikaanse markt.

Uitgebreid assortiment met specifieke wielsets

Hunt is ontstaan in een zoektocht naar het ideale wiel voor een upgrade aan je fiets. Klinkt natuurlijk heel logisch, maar bij Hunt willen ze wielen produceren die het beste presteren in een specifieke discipline. Het assortiment van het Engelse merk is dan ook erg uitgebreid met wielen voor onder andere je racefiets, gravelbike, crosser en de mountainbike. Maar ook wielsets specifiek voor het bikepacken waarbij er meer spaken worden gebruikt voor extra stevigheid, roestvrijstalen nippels en ook de optie voor een naafdynamo worden aangeboden.

De Hunt 44 Aerodynamicist wielen

De wielen die wij testen zijn de Hunt 44 Aerodynamicist. Met dat laatste doelen ze op de aerodynamische vormgeving van de wielen. In dit geval zijn ze 44 mm hoog en hebben ze een externe breedte van 29 mm. Intern zijn ze 20 mm breed. Het profiel van de velg is gebaseerd op hun duurdere Limitless Aero velg, dat de meest aerodynamische velg is van Hunt. Hiervoor maken ze bij Hunt gebruik van CFD software. Deze Computational Fluid Dynamics kan je het beste omschrijven als een virtuele windtunnel, waarbij softwarematig wordt bepaald wat de optimale vorm is voor, in dit geval de velg. Met de resultaten van de CFD software worden een aantal prototypes 3D geprint, om deze vervolgens fysiek in de windtunnel te testen.

De velg is gemaakt van Toray T700 en T800 carbon. Als we de wielen op onze weegschaal leggen geeft deze 1485 gram aan. Het voorwiel weegt 662 gram en het achterwiel komt op 823 gram en dat is licht voor een wielset van 44 mm hoog. De velgrand is hooked en voldoet aan de ERTRO normen, die internationaal zijn vastgesteld. Dat ze bij Hunt vooruitstrevend willen zijn, blijkt wel uit het feit dat ze vanaf de start in 2015 al tubeless velgen maken. En dat geldt ook voor deze wielen. Ze worden standaard geleverd met een velglint dat al is gemonteerd en een paar tubeless ventielen.

Passende naaf uit eigen huis

De wielen zijn gebouwd rondom de Sprint SL naaf van Hunt. Deze is net als de body, gemaakt van 6066-T6 aluminium. Bij de body hebben ze een klein stalen plaatje gemonteerd, om ‘invreten’ van de cassette te voorkomen. De body grijpt aan met een drie-pallen systeem, waarbij de palletjes drie kleine inkepingen hebben. Hierdoor heeft elk palletje drie tandjes die kunnen aangrijpen in de 48-tands naaf. Slim bedacht en daarbij geeft het ook een heel fijn geluid van de body en daar worden wij hier op de redactie altijd blij van.

Als je de wielen besteld, wordt er in het proces een aantal vragen gesteld waarmee ze je helpen om de juiste wielset te bestellen. Daarbij heb je de mogelijkheid voor snelspanners (QR), steekassen en verschillende inbouw-breedtes. De wielen zijn dus in verschillende configuraties beschikbaar voor elke fiets die er momenteel op de markt is. Dat geldt ook voor de body die voor Shimano, Sram, Campagnolo en Campagnolo 13-speed verkrijgbaar is. Met een prijs van € 1109,- gaat Hunt mee met de concurrenten qua prijs, voor een betaalbare set carbon wielen.

Goeie looks en tubeless

Het eerste dat opvalt zijn de looks. Bij Hunt kiezen ze voor subtiele witte logo’s en dat kan ik wel waarderen. Enkel het logo van Hunt en in sierlijke letters ‘Aerodynamacist’ valt er te lezen op de velg. Ook op de naaf staat subtiel het logo en een aantal specificaties van de naaf. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik ben wel fan van deze minimale decals. Zoals gezegd heeft de naaf een heel fijn geluid en dat is dan ook het eerste dat we hebben getest toen we de wielen uit de doos haalden.

We monteren een set Vredestein SuperPasso 25 mm banden op deze wielen en dat gaat heel soepel. Zonder bandenlichters, en met voldoende latex zijn ze eenvoudig tubeless te zetten. De centerlock schijven zetten we vast met de meegeleverde sluitringen en als we de cassette hebben gemonteerd zijn we ready to go. De wielen zetten we in een Cannondale SystemSix aero racer.

Dat bolt soepel en stuurt strak

De eerste keer dat ik met de wielen op pad ga, is het meteen een goeie test hoe de wielen zich houden bij een stevige windkracht 4 a 5. De Hunt wielen gaan goed rechtdoor en ondanks de harde wind voelt het lekker stabiel, al moet je met deze windsnelheden het stuur ook niet loslaten. De wielen bollen goed en als ik de benen stilhoudt blijven ze lang doorrollen. De aangrijping van de 3 pallen in de 48 tanden van de naaf gaat direct, en zorgt voor een goede overbrenging. Er zijn naven op de markt waarbij dit sneller gaat, maar daar hangt dan ook een ander (lees: duurder) prijskaartje aan.

Onderweg merk ik dat ik niet de enige ben die de minimale decals mooi vinden, want ik krijg er veel positieve reacties op. Dat het logo wat minder opvalt, levert ook een paar keer de vraag op, welke wielen het zijn. Wat dat betreft is het een beetje een spagaat, want grote logo’s vallen beter op maar vind ik persoonlijk minder mooi. Andere reden van deze vraag is wellicht ook dat Hunt nog relatief onbekend is in Nederland, want ik heb ze nog niet vaak voorbij zien komen. Positieve daarvan vind ik dat je met een uniek setje wielen in je fiets rondrijdt.

De wielen worden met de hand gespaakt, en de spanning van de spaken in combinatie met de naaf en velg voelen stevig en stijf aan. Hiervoor worden platte aerospaken van Pillar gebruikt. De stevigheid van de wielen merk je goed bij het sturen, want het stuurt direct zonder dat het nerveus voelt. De wielen geven een vertrouwd gevoel en het stuurt in een strakke lijn door de bocht. Ook op hoge snelheid kan je lekker in de bocht hangen en zorgen de wielen dat je goed de lijn houdt.

De stijfheid en het directe gevoel van de wielen merk je ook bij slecht wegdek, waarbij de trillingen goed merkbaar zijn. Nu is deze Cannondale ook een ‘harde’ aero racer, en met een stijve carbon wielset als deze heeft dat invloed op het comfort. Het trilt dan wel wat meer, maar de wielen houden wel de stabiele en strakke lijn zodat je ook bij minder mooi wegdek hard door kan rijden.

Specificaties

Hunt 44 Aerodynamicist wielset voor schijfremmen
Gewicht: 1485 gram (zelf gewogen)
Body: Shimano 11/12 speed (ook verkrijgbaar voor SRAM en Campagnolo)
wordt geleverd met tubeless velglint, ventielen, disc lockringen, en reservespaken.
Prijs: € 1109,-

Conclusie

Deze Hunt 44 Aerodynamicist wielset heeft een sterke prijs kwaliteit verhouding, en maakt het een heel goede optie voor een upgrade naar een carbon wielset. De wielen worden ontwikkeld in Engeland en de technische eigenschappen van de onderdelen maken een set stevige en betrouwbare wielen. Met de 44 mm hoge velg is het een allround wielset die qua gewicht de nodige concurrenten in deze prijsklasse achter zich laat. De wielset is stijf, en zorgt voor een strak stuurgedrag en directe aanzet. De stijfheid van de wielen maakt dat ze niet het meest comfortabel zijn, maar met een set 28 mm banden zal dit al beter zijn. De looks en het gave geluid van de naaf vind ik erg tof en het zal mij niet verbazen als we de wielen van Hunt meer gaan zien op de Nederlandse wegen.

Via Hunt