Nu de wintertijd weer is ingegaan wordt het tijd om je lampjes op te laden en op je fiets te monteren. Niet alleen tijdens de donkere uren heb je een lampje nodig, maar ook tijdens grijze herfstdagen is een lampje geen overbodige luxe. En fiets je in het buitenland dat zul je merken dat veel wielrenners daar met knipperende verlichting rijden. Met name in zonnige landen als Spanje en Italië.

Voor de roadie

De door mij geteste Hecto Drive 500XL is ontworpen als voorlamp voor op de racefiets. Zoals de naam doet vermoeden levert de lamp maximaal 500 lumen in de hoogste stand. Veel licht voor op de openbare weg. De lamp heeft 4 continue-standen en 4 verschillende knipperstanden. De meest felle stand levert 500 lumen en dan doe je 1 uur met de accu. Deze stand is bedoelt voor de donkere bos- en polderwegen. Zodra je de bebouwde kom binnenrijdt of binnen straatverlichting komt kun je de lamp stapsgewijs dimmen tot 100 lumen in de continue-stand. Je accuduur bedraagt in de 100 lumen stand 4 uur. Bij de knippermodi doe je nog langer met de accu, zelfs tot 20 uur.

Nieuwe kleur: Neo Metalic

De lamp is uitgevoerd in de modieuze kleur neo metalic, of oil slick zoals veel mensen de kleur noemen. Toevallig past de lamp perfect bij mijn huidige stuurlint dat precies in dezelfde groen-paars-gouden oil slick kleur is. Matchy matchy, daar word ik blij van.

Laser Drive achterlicht

Het grote oranje achterlicht is een opvallende verschijning op je fiets. Met de kleine knop bovenop de lamp loop je door de 9 verschillende standen (3 continue-standen en 6 knippermodi) is er voor elk wat wils qua zichtbaarheid c.q. accuduur. De accuduur is overigens voor de meeste gebruikers ruim voldoende voor meerdere ritten.

Dit achterlicht is voorzien van een zogenaamde laser drive functie. Twee laserstralen die uit de onderkant van de lamp komen en 2 strepen op de weg projecteren. De strepen beginnen ter hoogte van je knieën op de grond en schijnen tot een meter of 4 achter je op de weg. Zo ontstaat een op de weg geprojecteerde pijl met je fiets als middelpunt. Extra attentiewaarde.

Opladen

Beide lampen zijn voorzien van een accu die door middel van USB wordt opgeladen. Bij de voorlamp trek je de grote rubberen dop van de achterzijde en dan past de lamp direct in een USB poort. Makkelijk zonder gedoe met snoertjes die je dus ook nooit kunt vergeten. De aan/uit knop bovenop fungeert als accustatus indicator dan wel laadindicator. Het achterlicht wordt opgeladen met een micro USB aansluiting. Boven de leds in het achterlicht is een kleine indicator geplaatst voor de laadstatus of accustatus.

Montage op je fiets

De Hecto Drive voorlamp wordt gemonteerd met een brede rubberen strap die stevig om je stuur zit. De strap is lang genoeg om ook op mijn platte aerostuur te passen. De houder zit met een schroef aan de lamp en daarmee kun je de stand van de lamp ten opzichte van de strap wijzigen om hem bijvoorbeeld in je stuurbocht te monteren. Prima!

Het Laser Drive achterlicht zit met een brede rubberen band om je zadelpen. Door de vorm van de achterzijde past de lamp om een ronde – of een aero zadelpen. Alleen bij mijn hele slanke aero zadelpen verdraait het achterlicht een beetje en dan staan gelijk de laser lijntjes niet meer perfect uitgelijnd.

Onderweg

De Hecto Drive 500XL is een prima voorlamp voor gebruik op de racefiets. Voldoende licht voor de donkere polderwegen maar niet zoveel dat je mede weggebruikers er continue mee verblindt. Ga je van de weg af en op de MTB het bos in (waar dat is toegestaan) dan ben je beter af met een lamp uit de performance serie. Dan kun je kiezen tussen lampen van 1000 tot maximaal 1600 lumen. Heel veel licht, maar ook een heel ander prijskaartje. Daarnaast is zo’n lamp veel te fel voor op de openbare weg.

Het achterlicht Laser Drive doet wat hij moet doen, opvallen. De lamp is mooi fel en heeft een hoge attentiewaarde. De extra laserstralen vallen nog meer op en dat is nu net wat je wilt voor achterop komend verkeer. Beide lampen zijn (onderweg) makkelijk te bedienen met de knoppen die op logische plaatsen te vinden zijn. De accuduur van beide lampen is meer dan voldoende voor de gebruikelijke ritten.

Conclusie

Lezyne heeft met de Hecto Drive 500XL een kek lampje gemaakt dat prima voldoet op de weg. Met een prijs van € 54,95 voor de Neo Metallic uitvoering (en € 44,95 voor de identieke zwarte 500XL) is de prijs-kwaliteits verhouding uitstekend. De aluminium behuizing ziet er premium uit en kan tegen een stootje. De Laser Drive achterlamp is met € 64,95 de duurste lamp uit het assortiment achterlichten. De laser technologie zorgt voor extra zichtbaarheid en geeft een extra veilig gevoel. Helaas verdraaide de lamp iets op mijn aero zadelpen, dus wat dat betreft mag de passing daarop nog wat beter. Lezyne is een grote speler op de verlichtingsmarkt en die ervaring zie je terug bij deze fijne en veilige lampen.

Meer info via: Lezyne