Voor de Reacto heeft Merida dit jaar twee topmodellen in huis. Tijdens de Global Launch in Ruhpolding heb ik gereden met de 9000-E en die is afgemonteerd met SRAM Red eTap AXS. Met een rasechte aero-bike in de bergen van Zuid-Duitsland lijkt in eerste instantie niet ideaal, maar de Reacto heeft me, net als het uitzicht onderweg, positief verrast.

Reacto 9000-E
De Reacto 9000-E is een zwarte fiets waarbij glossy en mat worden afgewisseld. Het grootste deel van het frame is mat met grijze decals. De bovenkant van de bovenbuis en onderkant van de onderbuis, de voorkant van het balhoofd en het bovenste deel van de voorvork zijn glossy. De Full carbon DT Swiss ARC 1400 wielen met black on black decals matchen mooi met het frame. Enige uitzondering daarbij is het DT Swiss logo dat in het wit is afgebeeld, maar storend vind ik dit zeker niet. Deze kleurcombinatie zien we ook terug op het full carbon Vision stuur, of beter gezegd; cockpit. De geïntegreerde stuur en stuurpen combinatie sluit mooi aan bij de looks van deze fiets, hoewel de grootte van de logo’s bij het vooraanzicht van mij iets minder had gemogen.

De looks van de fiets zijn zoals je van een aerodynamische fiets verwacht. Strak, snel, oversized en agressief. Het frame en de gemonteerde onderdelen zijn gemaakt om er zo snel mogelijk mee te kunnen sprinten. Ondanks dat het balhoofd en de onderbuis vrij fors zijn oogt het geheel toch subtiel voor een oversized aerodynamisch frame. Naar de achterkant van het frame toe worden de buizen slanker zonder de aerodynamische eigenschappen te verliezen. Zo is de zitbuis aan de voorkant rond en aan de achterkant afgeplat. Uit de testen van Merida is deze ‘afgeplatte druppelvorm’ de meest aerodynamische en wordt deze vorm veel gebruikt in het frame. Het achterwiel valt op deze manier mooi achter de zitbuis zodat de wind er geen vat op kan krijgen. Bij de laag gepositioneerde seatstays zie je deze afgeplatte druppelvorm ook terug. In de lijn van de zitbuis is ook de vorm van de S-Flex zadelpen. Een combinatie van aerodynamica en comfort, door het schok absorberende gedeelte.

De Merida is zoals gezegd afgemonteerd met de SRAM Red eTap AXS groepset met 50/37 voorbladen en een 12-speed 10/26 cassette. De remleiding van de voorrem gaat aan de bovenkant de voorvork in en die van de achterrem gaat achter het balhoofd de schuine onderbuis in. Mooi weggewerkt, maar niet volledig geïntegreerd. De wielen hebben 160 mm schijven en worden gemonteerd met 12 mm steekassen. Bij de remklauw zijn de disc coolers geplaatst die oververhitting van de schijven tegen gaan.

Eerste indruk
In 2016 testte ik de team uitvoering van de Reacto en deze vond ik toen erg hard. Inmiddels zijn we vier (model)jaren verder en heeft Merida de Reacto sterk ontwikkeld. Daarbij zijn er natuurlijk de uiterlijke verschillen die meteen opvallen wat betreft de schijfremmen en de full carbon cockpit. Maar de grote verrassing voor mij is het comfort dat de Reacto biedt. Bij de eerste meters heb ik niet het idee dat ik op een stijve fiets voor sprinters zit. Als we het dorp uit zijn gereden is het tijd om een paar keer goed aan te zetten en dat is ook het moment dat ik merk dat de fiets enorm stijf is. De aanzet is direct raak en de fiets gaat goed vooruit. Je maakt makkelijk snelheid en ik moet toegeven dat het zicht op de cockpit je ook wel moraal geeft om nog even extra door te versnellen. Klein nadeel van de cockpit is dat het wat lastiger is om hierin wat aan te passen, wanneer je bijvoorbeeld een kortere stuurpen wil.

De SRAM eTap AXS groep moet ik wel aan wennen. Het schakelt een fractie langzamer dan ik gewend ben van Shimano en de bediening waarbij links en rechts tegelijk moeten worden gebruikt vind ik persoonlijk onhandig. Dit doet niets af aan de Reacto, want voor de liefhebbers is hij ook verkrijgbaar met Shimano onderdelen. Wanneer het stevig bergop gaat merk je dat dit niet het terrein is waar de Reacto zich echt thuis voelt. Het kan wel, maar je voelt extra weerstand. Het gewicht van de fiets is 7,3 kg en dat is niet per se lichter dan mijn eigen fiets. Ik heb wat moeite met het vinden van het juiste verzet waardoor ik wat meer moet werken en wat vaker kies om te gaan staan op de pedalen. De fiets is afgemonteerd met het zwaarste verzet wat geschikt is voor de wedstrijdrenner. Wanneer de klim wat afvlakt naar een percentage van ongeveer 4 à 5 merk je dat de Reacto zich weer beter op z’n gemak voelt. De lopende klimmen waarbij je weer voordeel hebt van stijfheid en aerodynamica zijn heerlijk.

Eenmaal boven is het genieten! Van het uitzicht, maar vooral van het feit dat je naar beneden kan. De snelheid loopt snel op en voor ik het weet ben ik de 75 km/h gepasseerd zonder dat ik een trap heb gedaan. De 48 mm hoge wielen rollen heerlijk en ondanks de hoge velgen heb ik geen last gehad van de wind. De aangrijping en vrijloop van het DT Swiss ratchet systeem is kwalitatief top. De stijfheid van het frame merk je in de bochten als je daar vol doorheen rolt. De fiets stuurt superstrak en stabiel zodat je hard maar gecontroleerd kan dalen. Daarbij is het ook erg prettig dat de fiets goed omgaat met oneffenheden in de weg. De extra weerstand van de beklimming wordt in de afdaling meer dan goed gemaakt.

Specificaties
Merida Reacto 9000-E
Gewicht: 7,3 kg (Maat M/L)
Groep: SRAM Red eTap AXS 12-speed (50/37 i.c.m. 10/26 cassette)
Stuur: Vision Metron 6D cockpit
Wielen: DT Swiss ARC 1400
Prijs: € 9499,-

Conclusie
De Reacto is een volbloed racer met relatief veel comfort. Het frame geeft goed mee en de zadelpen met S-Flex vangt de klappen van het wegdek grotendeels op. De stijfheid van het frame zorgt ervoor dat je makkelijk snelheid kan maken en vasthouden. Je merkt dat elke trap raak is en rustig fietsen is een uitdaging met de Reacto. De combinatie van het frame, de cockpit en de wielen zorgt voor een voorspelbaar en strak stuur gedrag. De looks van de fiets vind ik erg tof en voor een aero racer niet overdreven oversized. Klein verbeterpuntje voor 2021 is het volledig integreren van de kabels. Voor steile beklimmingen is dit niet de ideale fiets al vergeet je dat vrij snel wanneer je met de Reacto naar beneden gaat. De kleurstelling geeft een coole stealth look, maar spannend is het niet. Ondanks dat val je wel degelijk op met deze fiets. In het volledige assortiment voor 2020 heb je de keus uit meerdere kleuren en ook de keuze qua afmontage is ruim. Net als de Scultura 10K van 2020 is ook de Reacto inmiddels beschikbaar. De getestte 9000-E heeft een prijskaartje van € 8999,-. Een fors bedrag, maar scherp geprijsd als je hem naast de toppers van zijn concurrenten zet.

Meer info via Merida