Specialized is misschien wel één van de laatste merken die dit jaar hun nieuwe racefiets presenteert. Maar vandaag is het zover, de nieuwe Specialized Tarmac SL7. En hun insteek met deze nieuwe 2021 Tarmac is net weer even anders dan anders. Ze noemen deze fiets: “One bike to rule them all”. Met een duidelijke knipoog naar The Lord of the Rings. Dit is dus de vervanger van niet alleen de huidige Tarmac, maar ook van de huidige Venge (hun aero-racefiets). Het idee erachter is dat de profrijders steeds moesten kiezen tussen de lichtere Tarmac en de meer aero Venge. Wat je ook kiest, je moet dan tijdens een koers ergens water bij de wijn doen. Nu is er dus één racefiets om uit te kiezen.
Uiterlijk meer aero
Uiterlijk lijkt deze racefiets nog steeds op de Tarmac, maar heeft het iets meer aero vormen gekregen. Dat zie je het beste bij de cockpit, waarbij nu alles netjes is weggewerkt, en bij de zadelbuis. Maar er is meer veranderd. De nieuwe Tarmac moest meer aero worden, maar nog steeds tegen de UCI limiet van 6,8 kg zitten. De combinatie van de meer aero framebuizen met het aero-stuur en stuurpen, de weggewerkte kabels, de zadelpen en de nieuwe Roval Rapide CLX wielen (die voor en achter verschillen van elkaar) hebben gezorgd voor een snelheidswinst van 45 seconden wanneer je een uur lang 40 km/u rijdt.
Maar dan de vraag, is deze nieuwe Tarmac dan net zo snel als de Venge. Op papier net niet. Het scheelt een paar Watt. Maar tijdens de presentatie legde Specialized uit dat in een wedstrijd de handling van de Tarmac zoveel energie scheelt door het comfort en het gewicht, dat het die paar Watt teniet doet. Ze zijn er zo van overtuigd dat dit de snelste fiets is dat ze dus de Venge uit de collectie halen. Oke, hij zal voor de liefhebbers alleen nog als frameset beschikbaar zijn. Want er zijn altijd mensen die nou eenmaal houden van een zo dik mogelijk uitziende fiets en leveren daarvoor graag iets in qua comfort en gewicht.
6,7 kg uit de doos
Het gebruikte Fact 12 carbon (bij de 2 topmodellen) heeft een nieuwe layup en er worden weer nieuwere materialen gebruikt dan bij het Fact 10 carbon. Daarmee hebben ze het gewicht laag kunnen houden. 6,7 kg uit de doos volgens Specialized, in maat 56 en in de kleur Carbon Run Silver Green. En ik kan je alvast verklappen dat ze dat inderdaad waarmaken. Daarbij is de geometrie exact gelijk gebleven aan de Tarmac en de Venge. En ook zal deze nieuwe Tarmac alleen met schijfremmen te koop zijn.
Voor de Pro en Expert modellen hebben ze het Fact 10 carbon gebruikt en daardoor zijn deze modellen iets minder duur, maar ook iets zwaarder. Wel hebben alle Tarmac SL7 modellen dezelfde rij-eigenschappen. Er zijn twee topmodellen. Eéntje met Shimano Dura Ace Di2 en de andere is afgemonteerd met Sram Red eTap AXS. Ze zijn even duur, namelijk een stevige € 11.499,-. De Tarmac SL7 is er vanaf € 4.999,-. Helemaal onderaan zie je enkele verschillende versies en kleuren. En kijk dan ook even naar de kleur van de laatste racefiets. Erg gaaf. Het frame heeft ruimte voor 32 mm banden. Al is dat aan de veilige kant, want met 32 mm heb je nog ruimte over.
En hoe zit het dan met comfort?
Nu hebben we in het kort de snelheid en het gewicht besproken, maar is er ook aan comfort gedacht. Jazeker. Ze hebben geprobeerd deze nieuwe Tarmac iets meer comfort mee te geven, zodat hij nog iets meer allround wordt dan de huidige Tarmac die af en toe toch nog redelijk hard was. Het wordt geen vervanger van de Roubaix, dus zoveel comfort krijgt hij ook weer niet mee.
Eerste indruk 2021 S-Works Tarmac Dura – Ace Di2
Ik mocht er al eventjes op fietsen. Op het topmodel afgemonteerd met Dura-Ace Di2, mijn favoriete groepset van dit moment. Omdat de geometrie niet veranderd is, heb je in eerste instantie niet het gevoel dat je op een nieuwe fiets zit omdat je houding exact gelijk is. Maar dat veranderd na de eerste meters. Het grootste verschil met de SL6 is het inderdaad het comfort. Die is duidelijk verbeterd. Ik rij met 26 mm banden met 7 bar lucht dus dat is niet stiekem het geheim van extra comfort. Het frame en de onderdelen, zoals het stuur en de zadelpen maken het echt een nog meer uitgebalanceerde fiets. Hij stuurt direct maar blijft toch stabiel wanneer je rechtdoor gaat. Hij doet zonder moeite wat je wil.
Oneerlijk vergelijken
Eigenlijk is het een lastige review omdat je altijd gaat vergelijken met vorige modellen. De fiets voelt stijf, maar dat voelde de vorige versie ook. De fiets voelt licht, maar dat was de vorige versie ook. De fiets is aero, maar dat was de Venge ook. De cockpit ziet er strak uit, maar dat had de Venge ook. Wat ik dus onbewust doe, is de SL7 vergelijken met het beste van de twee verschillende modellen die deze vervangt. En dat is nou precies wat Specialized heeft geprobeerd met deze Tarmac SL7, het beste van beide fietsen samenvoegen. Dus als je het omdraait, rij je eigenlijk op een Venge maar dan lichter en met een stuk meer comfort. Of je rijdt op een Tarmac SL6 maar dan meer aero en ietsje meer comfort.
Water bij de wijn op papier?
Hebben ze dan toch ergens water bij de wijn moeten doen? Ja op papier wel, de Tarmac SL6 is een paar gram lichter en de Venge is een paar Watt sneller. Maar dat water is zo minimaal dat Specialized daarom zegt dat je tijdens een hele rit met deze fiets dus sneller moet zijn. Maar wat mij vooral van het ritje is bijgebleven is het comfort dat heel goed in balans is. Het maakt de racer een stukje meer allround.
De fiets ziet er in mijn ogen ook erg strak uit met alle kabels geïntegreerd. Wat er wel een beetje raar uitziet, is de brede voorvelg die wat uitsteekt ten opzichte van de band. Achter is de velg iets hoger (60 mm) dan voor (51 mm) maar minder breed dus daar heb je dat niet. Maar dit bleek uit windtunneltesten het meest aero te zijn. En nog even over het gewicht. De rode zoals op de foto’s in maat 56 weegt precies 6,89 kg. Gelukkig kon ik ook nog de minder dik gelakte kleur Carbon Run Silver Green versie wegen en die weegt onder de 6,8 kg in maat 56. Dus het klopt dat de fiets met 6,7 kg uit de doos komt.
Toch mooi dat Specialized weer een nieuwe weg in slaat. Niet meer kiezen uit twee modellen, nee gewoon een fiets die het snelste is. De tijd zal het uitwijzen of deze trend door de fietsindustrie, waar de meeste merken een klim/allround-racer en een aero-racer in haar collectie hebben, zal worden overgenomen.
Meer info via Specialized