Niet één maar twee nieuwtjes. De nieuwe Cannondale Synapse én het SmartSense systeem. De Synapse is de endurance racefiets van Cannondale die sinds haar introductie 15 jaar geleden flink veranderd is. Vandaag is de allerlaatste versie officieel gepresenteerd. Iets minder bekend is waarschijnlijk SmartSense. Een systeem dat verlichting en radar aan elkaar koppelt en te bedienen is via de Cannondale app. Een soort domotica systeem maar dan voor je fiets. Wij kregen alvast voor het embargo de Cannondale Synapse met het SmartSense systeem voor onze indruk. Maar eerst iets over SmartSense.

SmartSense

SmartSense is het systeem dat verschillende onderdelen die op een accu werken aan elkaar koppelt. In de praktijk is dat de Garmin Varia Radar, Lezyne verlichting zowel voor als achter, de centrale accu ook van Garmin en de Cannondale wielsensor. De radar geeft aan wanneer er achteropkomend verkeer aankomt. Door lampjes maar ook door geluid. De verlichting van Lezyne is via een draad gekoppeld aan de centrale accu. Zodat je maar een ding hoeft op te laden. Voor deze accu is ook een uitsparing in het frame gemaakt. Hij is niet weggewerkt maar je kan er makkelijk bij om hem eruit te halen en op te laden. Wanneer je de batterij eruit hebt kan je er ook je telefoon mee opladen. Er zit namelijk een USB-C aansluiting op. Daarmee laad je de accu ook op. De accu moet 20 uur meegaan als je hem in de efficiëntste modus gebruikt. Je kan namelijk kiezen om alleen de achterverlichting of alleen je voorlicht of alleen de radar aan te zetten. Zet je alles aan dan is de accu na 2 uur en 45 minuten leeg. Na drie uur is de accu weer opgeladen. Alle bedradingen lopen mooi binnendoor het frame.

Garmin Varia Radar en verlichting

De Garmin Varia Radar is typisch zo’n apparaat waar men niet zo snel geld aan uit wil geven, maar als je er mee rijdt denk je: “Waarom heb ik dit niet eerder gekocht?”. Nu heeft Cannondale die stap voor je gemaakt. De radar die onder je achterlicht zit geeft informatie door aan een klein schermpje bij je stuur. Hij waarschuwt je met kleine lampjes wanneer er een auto komt, of er meerdere autos achter je rijden, hoe snel ze dichterbij komen en of er heel hard of normaal gereden wordt. De waarschuwing kan je combineren met een harde piep. In de Cannondale app kan je allerlei instellingen aan en uit zetten. In de app kan je ook de waarschuwingen zien, waardoor het niet heel gek zou zijn als je je telefoon op je stuur monteert. Je kan ook op de verschillende fietscomputers informatie van de radar weer laten geven. Je zou bij je fietscomputer handleiding even moeten kijken of hij geschikt is voor de radar. De radar communiceert via ANT+.

De verlichting voor geeft zo’n 350 lumen en dat is meer dan genoeg om lekker in het donker zelf alles op straat te zien. Los van de app kan je de verlichting voor en achter ook afzonderlijk bedienen via een knopje aan de achterkant van je voorlamp. Een andere feature voor de veiligheid is dat als jij opeens hard moet remmen het achterlicht dan een waarschuwing geeft aan je achterrijders. Veel veiligheidsfeatures dus, en dat geeft al een beetje de richting aan waar de nieuwe Synapse zich op richt.

Cannondale Synapse 2022

Dat de Cannondale Synapse langzaam een verandering heeft doorgemaakt zie je bijvoorbeeld terug aan de profs. Reden ze een aantal jaar geleden nog Parijs-Roubaix met de Synapse Hi-Mod, tegenwoordig wordt daar toch de SuperSix voor gebruikt. Dus de Synapse is steeds meer allround geworden, maar hoe zit dat met deze nieuwe 2022 versie? Volgens mij is het nog steeds de bedoeling om de fiets zo breed mogelijk inzetbaar te maken. Dat is ook een van de redenen dat de fiets is afgemonteerd met het SmartSense systeem, inclusief verlichting, radar en accu. Heel erg functioneel allemaal. Wat ook opvalt is dat alle modellen rijden op 30 mm banden. Heerlijk comfortabel. Het frame is zelfs geschikt voor 35 mm banden.

De techniek in het frame heeft de Synapse deels overgenomen van de SystemSix. Zo zie je nu ook dat de achtervork lager aan de zitbuis vastzit. Ook is het frame meer aero gemaakt. De fiets heeft ook een BSA bottom bracket, met schroefdraad dus. Het doel van de fiets is nog steeds dat je er ook hard mee kan fietsen, maar het speerpunt van de Synapse is wel comfort. De flex die ervoor zorgt dat oneffenheden in het wegdek worden gedempt is met 8 % verbeterd ten opzichte van het vorig model. Om ervoor te zorgen alle fietsen dezelfde rij-eigenschappen hebben werkt Cannondale met het zogenoemde Proportional Response. Hierbij wordt elke maat fiets gekeken naar de constructie om het gevoel hetzelfde te maken.

De Synapse zal er in drie verschillende modellen zijn. In de U.S.A zal er nog een vierde instapmodel zijn. Allemaal in carbon in de maten 48 tot en met 61. De uitleg van de toevoeging RLE aan de naamgeving is eenvoudig. De R staat voor radar, de L staat voor licht en de E staat voor elektrisch schakelen. Ze hebben allemaal verlichting en de andere opties zijn afhankelijk van het model. Hieronder de verschillende modellen waarvan enkele ook nog in verschillende kleuren te verkrijgen zijn. De testfiets die ik reed en die je ziet op de andere foto’s is de Synapse Carbon 2 RL in de kleur Beetle Green. Onze fiets heeft op de achteras Tacx-moertjes zitten, mocht je op de foto je afvragen wat dat is. Het topmodel is afgemonteerd met de nieuwe Shimano Dura-Ace Di2 en kost dan ook € 8999,-. De nieuwe Synapse is er al vanaf € 3499,-. Onder de fietsen ga ik verder met mijn indruk van de Synapse.

Synapse Carbon 1 RLE – Shimano Dura Ace Di2 – adviesprijs € 8999,-
Synapse Carbon LTD RLE – Shimano GRX Di2 – adviesprijs € 6999,-
Synapse Carbon 2 RLE – Shimano Ultegra Di2 – adviesprijs € 5999,-
Synapse Carbon 2 RL – Shimano Ultegra – adviesprijs € 4499,-
Synapse Carbon 3 L – Shimano 105 – adviesprijs € 3499,-

Eerste indruk van de Cannondale Synapse 2022

Zoals gezegd mocht ik al wat meters maken met de nieuwe Synapse. De Cannondale Synapse Carbon 2 RL om precies te zijn. Afgemonteerd met de mechanische Shimano Ultegra groep en met licht én radar. Het gewicht van de complete fiets is 9,5 kg in maat 56. De kleur is Beetle Green en dat is een hele fijne kleur. Afhankelijk van de lichtval is de kleur groen met een soort van olie gloed er overheen. Maar als de lichtval veranderd is het opeens een soort van bruinig. Nou eigenlijk precies als zo’n kever, vandaar dus de naam.

Ik heb er nu een aantal keren op kunnen fietsen en wat me elke keer bij blijft is het comfort. Het frame heeft een mate van flex. Subtiel maar merkbaar. Tel daar dan het comfort van de 30 mm banden bij op en je fietst heerlijk je ritjes buiten. De fiets voelt niet nerveus en hij heel makkelijk rechtdoor. Daarom was ik best verrast hoe direct hij nog stuurt. Bij veel fietsen die fijn rechtdoor willen moet je altijd iets meer moeite doen om hem in een bocht te gooien. Dat gaat bij deze Synapse dus heel erg makkelijk. Toch een erg mooie combi van direct sturend en toch niet nerveus. Daar hebben ze bij Cannondale toch erg hun best op gedaan en her en der wat geleend van de SuperSix die ik een tijdje geleden heb gereviewd.

Om even terug te komen op Parijs-Roubaix. Daar zul je deze fiets niet zo snel meer zien, maar een endurance racer is het wel wat mij betreft. Met de nadruk op endurance, iets minder op racer. Waarom? Wil je een wedstrijd rijden dan zul je niet zo snel met verlichting, radar en accu gaan rijden. En die dingen zijn toch echt een onderdeel van deze fiets. Maar als ik nu besluit om naar van Abcoude naar Maastricht te fietsen, dan zou ik met deze fiets direct op pad kunnen. Rugzakje op en gaan. Oh en woon-werk verkeer, daar leent deze fiets zich helemaal voor. En als je dan een keer in de zoveel tijd met wat fietsvrienden een snel rondje op zondag ochtend wil fietsen, dan kan dat ook. En om de doelgroep nog even duidelijk aan te zetten, als je alleen maar zondags snelle rondjes met je fietsvrienden wil rijden dan ga je liever voor de SuperSix.

Rijden met SmartSense

Ik heb een paar keer in het donker gereden en het SmartSense systeem optimaal kunnen gebruiken. De verlichting geeft genoeg licht om de weg voor je duidelijk te kunnen zien. Het licht is niet te sterk zodat het tegemoetkomend verkeer steeds verblind. De radar werkt erg goed. Door het windgeruis is de radar vaak sneller met opmerken van een auto achter je, dan dat je hem zelf hoort. Erg veilig. Rij je op een fietspad dan is er een nadeel dat de radar vaak auto’s die op de rijbaan rijden ook oppikt als achteropkomend verkeer. Maar dan kan je je radar even uitzetten.

Ik denk dat met deze nieuwe Synapse een mooie op veel fronten inzetbare fiets met een uitgedacht veiligheidsconcept hebben neergezet. De fiets rijdt heerlijk comfortabel maar heeft toch ook scherpte in zich. Door de SmartSense integratie hoef je niet meer na te denken over waar je lampjes ook al weer liggen en je heb ook nog de veiligheid van de radar, als je voor die optie kiest natuurlijk. Je hoeft alleen maar een accu op te laden en klaar. De doelgroep voor zo’n fiets is misschien wat kleiner dan voor de SuperSix, maar als je er voor gaat dan heb je keus genoeg. Van Dura-Ace Di2 tot 105. En misschien is de GRX versie wel mijn favoriet, een heerlijke groep, want je kan kan met de Synapse natuurlijk ook gravelen.

Meer info via Cannondale