Het is toch altijd leuk om doos met een topmodel fiets uit te pakken. En bij de Cannondale Synapse is het topmodel de Hi-Mod Disc Dura Ace Di2. Dus het frame waar ook de renners van Team Cannondale Drapac de klassiekers mee rijden, afgemonteerd met de nieuwe electronische Dura Ace groep met schijfremmen.

Wat dat kost? Om precies te zijn € 9.999,-. Duurder wordt de Synapse niet. Dit is het vernieuwde 2018 model. De wielen die in de fiets zitten zijn Cannondale’s eigen HollowGram SL carbon 35 mm die tubeless ready zijn. Ze zitten met steekassen in het frame. De crank is ook de eigen, super mooie, HollowGram SiSL2 met de Spiderring SL. Het stuur en de stuurpen zijn van Enve. De zadelpen is weer van Cannondale zelf met extra flexibiliteit. Het zadel is de Fabric Scoop Shallow Pro. En de groep is de Shimano Dura Ace Di2 Disc.

Comfort met SAVE
Met zo’n racefiets wil je gewoon snel de weg mee op om te kijken hoe hij fietst. De Synapse is de echte endurance racer van Cannondale en met die insteek ben ik ook gaan fietsen. Comfort maar toch een echte racer. Veel van de grote merken hebben een eigen techniek die ze gebruiken om extra comfort in hun endurance racer te krijgen. Bij Cannondale heet dit al sinds jaar en dag SAVE. Deze techniek, waarbij de lagen carbon op een speciale manier op elkaar worden gelegd, helpt om zoveel mogelijk trillingen te absorberen. SAVE staat voor Synapse Active Vibration Elimination en afgelopen tijd is deze techniek al vele keren doorontwikkeld. Ook bij deze nieuwe 2018 versie. Op verschillende plaatsen in het frame wordt deze techniek gebruikt, maar ook in de voorvork en in de zadelpen. En dat de techniek werkt, daar hoef je niet aan te twijfelen. Een tijdje terug reed ik nog op de SuperSix en deze Synapse is zoveel meer comfortabel. Maar hoe merk je dat nou tijdens het fietsen?

Het makkelijkste om het te merken is bij hobbels. Boomwortels die het asfalt omhoog drukken, overgang van verschillende soorten wegdek maar vooral bij kasseien kan je lol op. Nee, kasseien worden niet opeens heerlijk om over te cruisen, daarvoor hobbelt het te hard, maar je merkt het op diezelfde kasseien wel erg goed dat de fiets zowel voor als achter de trilling voor een deel absorbeert. We waren naar Bad Bentheim (deze keer eens niet naar België) gereden waar een leuke weg met kasseien te vinden is. Los van het comfort merk je ook dat de fiets een erg makkelijk karakter heeft. Ga je staand fietsen dan danst de fiets lekker onder je door. Het is een beetje lastig te verwoorden maar ik ga het proberen. Het gevoel lijkt een beetje op zo’n tuimelmannetje. Je kan staand fietsen en de fiets van links naar rechts gooien, maar hij gaat bijna als vanzelf weer soepel in de rechte positie en dat maakt de fiets erg toegankelijk. Als je je hier niets bij voor kan stellen moet je er toch echt zelf maar eens een rondje op maken.

Bij zo’n tuimelmannetjesgevoel zou je kunnen denken dat hij zompig de bochten in gaat. Nee, het blijft toch echt wel een racer met een direct stuurgevoel. De brede banden van Vittoria geven prima grip waardoor je nog een extra vertrouwd gevoel krijgt. Toen ik een tijdje aan het fietsen was, bedacht ik me opeens dat het vreemd is dat je om je heen regelmatig toerfietsers ziet met de handjes op het stuur en een gemiddelde van 28 km/u op een keiharde racer. Waarom kiest die doelgroep niet voor een comfortabelere racer als deze Synapse? Misschien omdat je door het comfort het spartaanse gevoel mist, want wil je echt dat gevoel dan moet je gewoon kiezen voor de SuperSix. Versnellen gaat met de Synapse erg soepel door de stijfheid van het frame in combinatie met het erg lage gewicht. Onze weegschaal gaf aan (inclusief bidonhouders): 7,04 kg in maat 56. Dat merk je trouwens ook goed met klimmetjes.

Ik hoop niet dat je in het begin van dit stukje al afgehaakt bent bij die € 9999,- want de nieuwe Synapse in carbon is er al vanaf € 2.399,-. Natuurlijk krijg je een iets ander carbon en een mindere afmontage maar de SAVE techniek is hetzelfde en geeft dus extra comfort. Dan nog kort even over de kleur. Het groen/grijs/zwart is inderdaad de kleur van het Cannondale team, maar persoonlijk had dit van mij wel wat spannender gemogen. Dat kunnen ze wel bij Cannondale kijk bijvoorbeeld maar naar de goedkopere Ultegra SE versie in de kleur SGY (zie foto helemaal onderaan). Neemt niet weg dat de Spiderring op onze testfiets voor mij misschien nog steeds het mooiste tandwiel op de markt is.

Conclusie
Ik heb een handvol ritten mogen maken op dit topmodel en kan niet anders zeggen dat het een relaxte racer is. Maar met je handen onder in de beugels heb je nog steeds het gevoel dat je hard gaat ondanks het comfort. Het blijft een echte racer. Oké door het meer spartaanse karakter van de SuperSix ga je voor je gevoel daarmee iets harder. Maar het scheelt niet veel met de Synapse. Met je handen op het stuur is het cruisen over de hobbeltjes, die je nog steeds voelt maar meer gedempt. Zelfs met 7 bar in de 28 mm banden, om er zeker van te zijn dat het niet door de banden komt, merk je duidelijk comfort. Dus voor al die toerrijders die op hun knalharde racers rustig hun rondjes rijden: Synapse, dat zouden meer mensen moeten doen.

Meer info bij Cannondale