Hé wat zit daar aan de achterkant? Als je de foto’s ziet van de nieuwe gravelracer van Cannondale, zul je dat waarschijnlijk zeggen. De achterkant valt dan ook op met de achtervork die halverwege de zitbuis aangrijpt. Het gaat allemaal om een nieuw veersysteem met de naam KingPin Suspension. Het veersysteem zit op een nieuwe carbon versie van de Topstone. De Topstone bestond al in een aluminium versie, maar nu dus ook in carbon. En met het KingPin systeem mag duidelijk zijn dat Cannondale niet zomaar even een carbonframe heeft gemaakt op basis van het aluminium model.

KingPin Suspension
Laten we als eerste het KingPin veersysteem uitleggen. Op papier is het KingPin Suspension eigenlijk simpel. Die keuze voor simpel is bewust gemaakt om het systeem licht en onderhoudsvrij te houden. Wat is er dan simpel aan? Het bestaat eigenlijk alleen uit een draaipunt halverwege de zitbuis en flexibiliteit van de carbonbuizen. Meer is het niet. Je hebt dus geen ingewikkeld gedoe met het instellen van een demper. En dus ook niet de nadelen van het gewicht of onderhoud.

Maar er komt natuurlijk meer bij kijken. Er moet voldoende veerweg zijn, maar het moet natuurlijk geen invloed hebben op je trapefficientie. Om aan al die eisen te voldoen is er ‘gespeeld’ met de buizen. De buizen hebben op de juiste plekken extra materiaal gekregen. Zo heeft de onderbuis een grotere doorsnede om het verlies aan stijfheid door het KingPin systeem te compenseren. De zitbuis, de achtervork en een deel van de bovenbuis zijn dan weer zo gemaakt dat ze voldoende flexibiliteit hebben. De buizen verlopen daarom van smal naar breed. De flexibiliteit van de buizen en het scharnierpunt levert 30 mm veerweg op bij het zadel en 12 mm bij de wielas.

Geen set up betekent dat je de vering niet kunt instellen. Maar hoe zorgt Cannondale er dan voor dat de vering niet te slap of te stijf aanvoelt? Ze hebben per maat het frame aangepast op basis van een berekend gemiddeld gewicht. Dus de vering van L is strakker dan die van de M. Eigenlijk doen ze dat altijd al bij de buizen. De buizen zijn berekend op hun grootte en de mogelijke belasting. De buis wordt dus niet zomaar verlengd.

But there is more!
Natuurlijk gaat er veel aandacht uit naar het KingPin veersysteem, maar een fiets is natuurlijk meer dan alleen een veersysteem. De fiets biedt een hoop opties, bijna teveel om op te noemen dus we gaan er even snel doorheen. De fiets is voorbereid op een dropper post en de kabel kun je netjes binnendoor geleiden. Er passen banden tot 40 mm in het frame. Maar je kunt er ook 650b wielen in zetten en dan passen er 48 mm banden in.

Spatborden kun je monteren met de hulp van een opzetstukje. Je kunt drie bidons meenemen en je hebt op de bovenbuis ook nog een aansluiting voor een tasje of een andere accessoire. Aan de voorkant zijn er zelfs oogjes voor een voordrager. Het mag duidelijk zijn dat het aan de achterkant niet lukt vanwege het veersysteem. Genoeg opties dus voor je gravel- of bikepackingrit. Ze hebben bijna geen opofferingen gedaan op dit gebied in de zoektocht naar een snellere en lichte carbon gravelracer.

Nieuwe designs
Het design van de Topstone carbon zal ook leidend worden voor toekomstige modellen. De naam Cannondale zal kleiner en onopvallender worden vermeld. Maar om nog altijd van een afstandje te kunnen zien dat het een Cannondale is, zal Cannondale spelen met strepen op het frame. Zoals op de foto’s te zien is, loopt er een rode streep over het frame en de voorvork. Het resultaat is in ieder geval erg strak!

Wielsensor
Als laatste gadget zit er een sensor om de naaf van het voorwiel. Deze sensor verzamelt je gps gegevens van je ritten. En die kun je via de Cannondale App uitlezen op je telefoon. Maar de sensor in combinatie met de app kan ook worden gebruikt om in te voeren wie de eigenaar is. Handig is de functie waarin de dealer informatie kan doorspelen over het gedane onderhoud. Zo kun je bijhouden wanneer je fiets voor de volgende onderhoudsbeurt moet worden gebracht. De batterij gaat een jaar lang mee en heeft een opslag van 900 uur, dus je hebt er weinig omkijken naar.

Eerste indruk
Altijd mooi de technologie die er in een fiets zit verwerkt. Maar je wilt er toch graag op rijden. Die kans kreeg ik tijdens de Smugglers’ Path. De route van 100 km kende weinig hoogtemeters, maar bestond wel voor een groot gedeelte uit gravel- en zandpaden. Voor de rit probeerde ik vooral nadelen te verzinnen. Zou de fiets in onbalans zijn door het ontbreken van voorvering? Zou het veersysteem deinen? Zou het veersysteem deinen bij het aanzetten? Ik heb mij er echt op gefocust, maar ik kon de fiets tijdens deze rit niet op één van deze fouten betrappen!

De fiets voelt bij het aanzetten eigenlijk net zo strak als een fiets zonder vering. Van negatieve invloed is dus voor mijn gevoel geen sprake van. Zodra je op onverhard terrein komt, voel je vooral de voordelen. Rij je in een groep met fietsers zonder het KingPin systeem dan lijkt het alsof je een boost krijgt bij het opdraaien van zo’n strook. Een beetje zoals in een racecomputerspelletje. Die boost is er natuurlijk niet echt, maar je merkt duidelijk dat je minder wordt afgeremd.

Na de rit besef ik me dat het veersysteem ook echt je rug en nek ontziet. Er zaten stroken tussen waar het horten en stoten was, maar fysiek had ik daar geen last van achteraf. Dat is bij mij persoonlijk weleens anders geweest op dat soort ritten. Een gevoel van disbalans door het ontbreken van voorvering heb ik tijdens de rit niet gehad. Je vangt natuurlijk al veel klappen op met je armen. Een extraatje van het model waarop ik reed was het nieuwe carbon SAVE stuur. Deze zit alleen op het duurste model en is een stuur en stuurpencombinatie. Het stuur ligt erg prettig in de hand door het brede contactoppervlak. De klappen worden deels door dit stuur weggefilterd.

Door de vering voel je dat de fiets goed contact houd met de ondergrond. Dit geeft je vertrouwen, maar ook het rijgedrag van de fiets helpt. De fiets heeft een mooie mix van stabiliteit en strak rijgedrag. Vanaf de eerste meter voelde ik mij vertrouwd en kon ik bochten nemen in de lijn die ik wilde. Ik moet wel vermelden dat de rit met deze nieuwe Carbon Topstone kort kwam na een testperiode op de aluminium Topstone. En hoewel de geometrie iets anders is, was ik dus wel vertrouwd met het rijgedrag. Het stuurgedrag van de nieuwe carbon Topstone voelde net wat strakker en sportiever aan dan de aluminium versie. Door de combi van een wat sportievere geometrie samen met de vering heb je het goede van beide werelden. Dat geld ook voor de zitpositie die is comfortabel, maar nog wel racy. De zitpositie is dan ook gebaseerd op de Synapse, de endurance racefiets van Cannondale.

Modellen en afmontages
De carbon Topstones komen er in 4 versies plus een specifiek damesmodel. Het topmodel is zwart met rood en is afgemonteerd met SRAM eTap AXS. Dit topmodel kost €5499,- en heeft een carbon wielset, zadelpen en stuur. Eén model eronder zit de versie met Shimano Ultegra en de carbonwielen, maar dan zonder het nieuwe stuur. Voor € 3799,- krijg je deze blauw groene Ultegra variant, die is geupgrade met een hollowtech carbon crankstel. Naast dit Ultegra model is er nóg een Ultegra variant, maar dan zonder de carbon zadelpen, wielen en het crankstel. De keuze voor aluminium onderdelen brengt dit zilvergroene model op € 2999,- en dus bespaar je wel wat euro’s. Van deze versie is ook een damesmodel, waarvan vooral het zadel anders is en de kleur in mat zwart is met een glimmend zwarte streep en licht zalmroze letters. De voordeligste optie is die met een Shimano 105 afmontage met een glimmend zwart of zandkleurig frame voor € 2599,-. Alle frames zijn gelijk van alle modellen en te verkrijgen in de maten XS, S, M, L en XL. Behalve het damesmodel die gaat maar tot de maat M.

Conclusie
Met de Topstone Carbon doet Cannondale het toch weer een beetje anders dan de concurrentie. En niet alleen maar om het anders zijn, want het lijkt te werken. Het KingPin veersysteem geeft je comfort en tractie. Maar daardoor ook snelheid. Gecombineerd met de prettige zit, krijg je een goede mix tussen sportief en comfort. Mooi dat ze ook nog steeds de verschillende aansluitingen voor accessoires bieden op dit carbon model. De indruk tijdens één rit is positief en smaakt naar meer. Ik ben benieuwd waar de grenzen van deze fiets liggen.

Meer info via Cannondale