De Canyon Grail is vernieuwd en dan is er natuurlijk maar één ding dat ons als eerste opvalt: het dubbeldekker-stuur is verdwenen. Niet alleen het stuur maar ook het frame is aangepast, met onder andere een extra opbergruimte in de onderbuis. Volgens Canyon is de vernieuwde Grail aangepast naar de behoefte van gravelrijders. Met de komst van de Canyon Grizl als allround avontuur-gravelbike was het nodig om de Grail specifieker neer te zetten. Ze overlapten elkaar te veel zeg maar. De Canyon Grail is namelijk meer de gravelbike voor de snelle routes en wedstrijden. En ja, ze overlappen elkaar nog steeds wel maar niet meer zoveel. Dus je kan er gerust ook een rustige single track mee pakken, maar daarover later meer. En we hebben de nieuwe Grail ook al eventjes in de praktijk mogen aanvoelen.
Op zoek naar de behoefte van een gravelrijder
De eerste Grail werd in 2018 geïntroduceerd en sindsdien is de gravelscene snel ontwikkeld. De sport is grootser dan ooit en het is volgens Canyon ook een stuk duidelijker geworden waar een goede gravelfiets aan moet voldoen. En juist dat is de missie van Canyon geworden met de vernieuwde Grail: een gravelfiets ontwikkelen die tijdens wedstrijden z’n mannetje staat maar die ook de verschillende ondergronden aan kan. Want waar de ene rit of race over fijne, goedlopende gravelpaden loopt is het volgende avontuur dwars door het bos met boomstronken en andere oneffenheden.
Een nieuw stuur
En zoals we al aangaven, het dubbeldekker-stuur is verdwenen. In plaats daarvan heeft Canyon de Grail voorzien van de Double Drop Bar, waarbij een combinatie is gevonden tussen het comfort van het ‘oude’ dubbele stuur en de racekwaliteiten die je op de Grail mag verwachten. Je ziet ook duidelijk de ergonomische vormen van het stuur. Zodat je comfortabeler zit, maar ook meer aero. En als extra kan je er een opzetstuurtje op monteren, handig voor de wedstrijdrijders. Ook handig zijn de verschillende nokjes overal op de fiets zodat je spatborden kan monteren of je derde bidonhouder en nog meer.
Door aanpassingen in het frame is de nieuwe Grail ook weer net iets aerodynamischer dan de vorige variant, want bij een snelheid van 45 kilometer per uur is de nieuwe Grail 9.1 watt sneller dan de vorige versie. Wel een mooie snelheid voor op gravel die 45 kilometer per uur :-). Ze hebben hiervoor verschillende design ontwerpen van de Ultimate overgenomen, zoals de vorm van de buizen en de D-shape zadelpen. Een opvallende aanpassing in het frame is de verdwijning van de knik in de bovenbuis. Maar ook hebben ze de kabels geïntegreerd, niet volledig zoals je ziet, maar semi. Een andere benoemenswaardigheid is de maximale bandbreedte van 42 mm, waardoor er nu ook een crankstel met een 52/36-tands verhouding gemonteerd kan worden. Ook is de geometrie aangepast en zie je dat de stack iets hoger is geworden en de reach wat korter.
Keurig weggewerkte frametas en opbergruimte in de onderbuis
De paintjob van de vernieuwde Grail is gelijk gebleven aan de vorige versie en het frame is dus opgesplitst in twee kleuren. De kleur op de voorkant van de Grail is bij elke uitvoering zwart en Canyon heeft een tas ontworpen die precies aan de binnenkant van de framebuizen past, en dan wel in het gedeelte van het frame dat zwart is. De bevestiging gaat gemakkelijk met FidLock-magneten en dat scheelt gedoe met straps. Leuk detail is dat de frametas de fiets nog 1,5 watt sneller maakt.
De onderbuis heeft een extra opbergruimte. Net boven de bidonhouder op de onderbuis zit een plastic klepje met daaronder toegang tot de onderbuis. Aan het klepje zit een pompje en een minitool bevestigt en verder zit er nog een sleeve in met eigenlijk alles wat je tijdens je tocht mogelijk nodig gaat hebben. Bandenlichters, een latex binnenband, een CO2-patroon én een tool om deze op je ventiel te plaatsen.
Eerste indruk: snelle fun met de Grail CF SLX
De afgelopen weken hebben wij al even op deze nieuwe gravelfiets mogen rijden, en dat was leuk! We reden met de Grail CF SLX afgemonteerd met Shimano GRX Di2. Want je kunt eigenlijk twee dingen doen met deze gravelbike: als je gaat racen krijg je een stijve, snel reagerende racer waar je gas op kunt geven. Het vernieuwde stuur voelt fijn aan, en de flair zorgt voor extra comfort als je met je handen in de beugels fietst. De elektronische GRX Di2 groepset van Shimano fietst heerlijk en schakelt goed. Helemaal fijn is de vorm van de shifters waar je handen prima in passen.
Maar de Grail is ook best comfortabel, ook op langere ritten. En dat is niet onbelangrijk voor al je gravelritten. Zeker als je bedenkt dat deze fiets vooral hard moet gaan. Zo reden we afgelopen zondag Pathfinder op deze Grail en daar kwamen we behoorlijk wat singletracks tegen. Alhoewel de Grail natuurlijk geen mountainbike is met vering is het toch aangenaam rijden op singletracks. En als je dan ook nog eens lekker kan gas geven op het asfalt of fijn gravel heb je een veelzijdige gravelbike die én meerdere terreinen én meerdere rijstijlen aankan. Binnenkort volgt een uitgebreidere review.
SL, SLX of toch de CFR?
Bij de nieuwe Grail kun je kiezen uit drie verschillende uitvoeringen. De CF SL begint bij € 2.699,- en dat is het instapmodel van de Grail. De fiets is dan afgemonteerd met de Shimano GRX 620 groepset. Deze uitvoering is helaas niet voorzien van de extra opbergruimte in de onderbuis. De CF SL is er ook nog in een uitvoering met Sram Rival AXS XPLR en een uitvoering met nieuwe Shimano GRX 820.
De CF SLX kost € 4.999,- met Shimano GRX Di2 en € 5.299,- met Sram Force en Zipp 303 wielen. De Shimano uitvoering heeft een dubbel voorblad en de Sram komt met een enkel voorblad. En dan hebben we natuurlijk de CFR, en die heeft een prijskaartje van € 6.999,- met Shimano GRX Di2. De versie met Sram Red en een Quarq powermeter kost € 7.999,-. Het frame van de CFR is echt het topmodel en is 118 gram lichter dan de CF SLX én 10% stijver, aldus Canyon. Ook de voorvork is bij de CFR 4,5% stijver. De lichtste versie is de CFR met Sram Red AXS afmontage met een gewicht van 8,04 kg.
Als laatste is er nog een CFR LTD uitvoering, waarvan er slechts 70 gemaakt worden. Deze uitvoering is ter ere van de overwinning van Carolin Schiff in Unbound, een van ’s werelds grootste gravelkoersen. Tijdens deze race reed Schiff al op een prototype van de CFR. Zelf ben ik vooral heel enthousiast over het opvallende design van deze uitvoering. De zogenaamde Dazzle camouflage waar je op zich weer een heel artikel over kan schrijven. Aan de CFR LTD hangt dan wel een prijskaartje van € 10.000,-.
Meer info via Canyon.