
Dit is toch wel het hoogtepunt van alle nieuwtjes van Canyon dit jaar. De nieuwe Canyon Grizl. Deze gravelbike was al een succes voor Canyon en nu hebben ze de fiets flink aangepakt. Misschien als je snel kijkt, lijkt hij op z’n voorganger. Maar als je kijkt naar de aanpassingen en de iets andere rijervaring, is er het een en ander veranderd.

Terugkijkend naar de vorige Canyon Grizl, zat deze toch nog redelijk dicht bij de Grail, de gravelracer van Canyon. Zeker als je kijkt naar de verschuiving naar nog bredere gravelbanden en nog extremer avontuur op de gravelbike, neigt de vorige Grizl iets meer naar race. Omdat Canyon voor de wedstrijden al de Grail heeft, is deze nieuwe Canyon Grizl meer gericht op adventure.
De knik in de bovenbuis is gebleven en die is niet hetzelfde als die bij de crossfiets van Canyon. Bij de Grizl zit deze er om extra ruimte te hebben voor tassen en dan ook nog grote bidons kwijt te kunnen. Als ze dat niet hadden gedaan, had de fiets een sloping bovenbuis moeten krijgen, om dezelfde rij-eigenschappen te houden. Dus vandaar deze knik.

Nog bredere banden en eenvoud
De vorige Grizl had al ruimte voor 50 mm banden. Deze nieuwe Grizl doet daar nog een schepje bovenop met ruimte voor 54 mm banden. Daar hebben ze het frame ook voor aan moeten passen. Maar er zijn toch niet veel gravelbanden die 54 mm zijn? Klopt, maar het betekent dat er ook 2.1 inch mountainbike banden in passen. Er zitten, zoals je verwacht, overal nokjes voor tassen, rekken en spatborden. Als je spatborden gebruikt blijft er minder ruimte over voor banden. Met spatborden is er ruimte voor 50 mm banden.

Omdat het bij een adventure gravelbike ook gaat om eenvoud, zijn sommige onderdelen weer minder modern geworden. Zo is de zadelpenklem weer een gewone externe. Mocht hij stukgaan dan kan je bij elke fietsenmaker wel een vervanging krijgen. Ook zijn de stuur- en zadelpen gewoon rond zodat je makkelijker een vervanging kan vinden als je onderweg pech krijgt. Opvallend is dan misschien wel dat ze toch gekozen hebben voor een pressfit bottom bracket.
Want algemeen is een schroefdraad bottom bracket toch makkelijker te onderhouden en te vervangen, helemaal als je ergens op avontuur bent. Dat klopt, alleen de argumentatie van Canyon is dat met een pressfit meer ruimte is voor banden, meer stijfheid en dat het lichter is. Daarbij hebben ze bij Canyon goede ervaringen met pressfit, en zo redeneren ze, niet alle pressfit bottombrackets kraken. Dus voor de carbon frames is gekozen voor een pressfit bottom bracket en dan hebben ze gekozen voor PF86 en niet de PF30.

Het frame heeft een dikkere lay-up gekregen op de kritische punten, zodat je nog extremer terrein over kan. In lijn dus met de bredere banden. Ook is er onder bij het bottom bracket een extra kunststof beschermkap geplaatst. Ook voor extremere omstandigheden zijn de rvs balhoofdlagers die extra goed geseald zijn. Door de bredere banden is het verschil met keramische lagers minder goed merkbaar, geeft Canyon aan.
Geometrie op papier
Zoals gezegd is met het huidige gravel-spectrum ruimte voor meer adventure. Daar hebben ze bij Canyon mee lopen stoeien. Ze hebben zo’n testfiets waarbij je alles qua geometrie kan aanpassen en zo zijn ze tot deze Grizl gekomen. Even wat getallen als je hem naast de vorige Grizl zet. De balhoofdhoek is een halve graad luier geworden en meet nu 71 graden. De offset is 4 mm groter geworden en is nu 56 mm. De trail is nu 67,5 mm, wat weer 1,5 mm minder is dan de vorige. En de chainstay is iets langer geworden en is nu 440 mm. Ook de wielbasis is wat langer geworden en meet nu 1076 mm. Ook is de stack iets hoger geworden.

Een frame, twee modellen
De naamgeving van de verschillende modellen en uitvoeringen is misschien wat lastig, maar ik help je erdoorheen. In basis hebben ze bij Canyon ervoor gekozen om twee modellen te maken van de Grizl. Alle Grizl’s hebben hetzelfde frame en daarin bestaan de Canyon Grizl OG (Original Graveller) en de Canyon Grizl Escape. En die modellen zijn er in verschillende uitvoeringen. En daarbij heeft Canyon nog een eigen carbon wielset gelanceerd bij sommige uitvoeringen van deze Grizl.

Canyon Grizl OG
Dit is het model met een afmontage die je op een “normale” gravelbike verwacht. Dus een normale vertanding waarbij je de meeste klimmetjes gewoon fietsend bovenkomt. De banden die hiervoor zijn gekozen zijn de Schwalbe G-One RX 45mm. Een beetje profiel maar op het asfalt kan je er ook nog prima mee uit de voeten. En sturen doe je met een dropbar zoals je die gewend bent.

Canyon Grizl Escape
Omdat ik hierboven het stuur specifiek benoem, geeft dat de indruk dat er hier iets anders met het stuur wordt gedaan. En dat klopt. Deze Escape heeft een Full Mounty stuur. Dat is een dropbar met een extra rechthoekje als frontmount. Dat is fijn om je handen op te leggen als je even een andere houding wil, maar je kan er ook allerlei tools aan vastmaken. Het stuur is er in twee breedtes en met verschillende struupenlengtes. De grootte van de opening blijft bij alle sturen gelijk. Dit stuur zal ook als aftermarket beschikbaar zijn.
Dit is veel meer voor de extremere en langere avonturen. De vertanding van de cassette is hier ook veel extremer zodat je elke mountainbike trail ook fietsend boven kan komen. Of als je met zware bepakking fietst. De banden die op deze Escape zitten zijn de meer robuuste Schwalbe G-One Overland, ook in 45 mm.

Uitvoeringen als Rift en Eclips
Naast de twee modellen zijn er ook nog verschillende uitvoeringen als Rift en Eclips. Eenvoudig uitgelegd: de Rift is de uitvoering met de Canyon x DT Swiss geveerde voorvork met 40 mm veerweg.
De Eclips uitvoering heeft een verlichtingssysteem geïntegreerd. Eclips is naast dat het een zonsverduistering betekent ook een afkorting van Endless Charge & Lighting Integrated Power System. Dat betekent een Son naafdynamo die de Lupine accu (3500 mAh) oplaadt tijdens het fietsen. Vanaf 20 km/u laadt de accu met zo’n 12% per uur op. En handig is dat je je voorwiel eruit kan halen zonder dat je een stekkertje hoeft los te klikken. Je kan de dynamo nog niet handmatig uitschakelen. Volgens berekeningen scheelt het ongeveer 0,1 Watt aan weerstand vergeleken met een normale naaf. Daar zal de avonturier niet wakker van liggen. Oh, en rij je in de regen dan is dat geen probleem want het hele systeem heeft een IPX 6 rating.

De accu van de fiets stuurt de Lupine Nano SL koplamp en het Lupine C14 achterlicht aan. Daarnaast heb je een USB-C poort zodat je je telefoon of fietscomputer kan opladen tijdens het rijden. Dezelfde aansluiting kan je ook gebruiken om de accu van de fiets op te laden. Dit alles wordt aangestuurd door de zogenaamde Canyon Blackbox, die je weer met een app kan bedienen. De accu kan je ook uit de fiets halen voor als je bijvoorbeeld in je tent je telefoon wil opladen. Bij de Eclips uitvoering is de frame opbergruimte bezet met de accu. Dus hier geen frame opbergruimte.

Ervaring met de nieuwe Canyon Grizl
Wat betekenen de aanpassingen van de geometrie voor het rijgedrag? In het kort: je zit iets meer rechtop en de nieuwe Grizl gedraagt zich meer relaxed en minder racey. Ik heb er in Girona kort op mogen rijden. En zoals je ziet aan de foto’s regende het nogal, de hele dag.

Tijdens het fietsen merk je duidelijk dat het een meer relaxte gravelbike is geworden. Er zit nu meer afstand tussen deze Grizl en de Grail. Toch kan ik na die korte testrit niet zeggen dat het sturen erg sloom is geworden. Op de slingerende singletracks waarover ik gereden heb, reageert de fiets toch snel genoeg.
Ik heb trouwens gereden met de Grizl OG die een iets snellere band heeft dan de Escape. Maar daarover straks meer. De vraag die bij mij opkomt is of er in de toekomst die ruimte tussen aan de ene kant de gravelracer en aan de andere kant de adventure gravelbike, weer opgevuld gaat worden met een soort all-round gravelbike? Nu zal die doelgroep klein zijn, want ik verwacht met deze nieuwe Grizl en de huidige Grail dat je de meeste gravelrijders aanspreekt.

Daarnaast heb ik even mogen proeven aan het nieuwe stuur dat toch wel het meest opvallende is van de Escape uitvoering. En los van alle mogelijkheden om er tools op te monteren, of een tasje van Canyon zelf dat er precies tussen past, fiets het als een soort opzetstuur. Met mijn handen erop voelt het als een natuurlijke houding. Het kijkt wel een beetje vreemd. Omdat je op de plek waar normaal je stuurpen zit, nu een opening hebt. Je ziet veel meer van je wiel. Grappig. Ander klein aandachtspuntje is dat het zadel geen opening heeft om water af te voeren. Iets wat ik graag zou willen zien.
We hebben op dit moment een testbike op kantoor, dus een uitgebreide review lees je later.

Prijzen en kleuren
Er zijn verschillende kleuren waarbij de Lavender Gelato wat mij betreft afvalt. Niet helemaal mijn kleur. Helemaal onderaan zie je de foto van die kleur. Maar de neutrale Pineapple Gummy is erg goed als je niet te veel wil opvallen. Dit is de kleur van mijn testfiets. Maar stiekem is de Forest Fizz ook erg goed! Nou ja, smaken verschillen.
Voor het complete modellenoverzicht kan je het beste even kijken op de site van Canyon zelf. De instapper is de Canyon Grizl CF 6 en die kost € 2.449,- en het topmodel is de Canyon Grizl CF 9 Eclips voor € 8.149,-. Hierbij krijg je het lichtpakket en de fiets is dan afgemonteerd met Sram Red AXS en heeft DT Swiss GRC 1400 wielen met de Son dynamo. Het gewicht voor deze fiets wordt door Canyon op 8,84 kg gezet. Dit is dan ook de enige uitvoering die onder de 9 kg komt. Sweetspot van de uitvoeringen zou wat mij betreft de CF 7 zijn met mechanisch Shimano GRX voor € 2.749,-. Of als je iets meer budget hebt en toch elektronisch schakelen wil, de CF8 Di2. Deze kost dan € 5.099,-.
Meer info via Canyon












