
In de Tour de France 2025 rijden ze van Team Visma-Lease a Bike er allemaal mee: de nieuwe Cervélo S5. Wij moesten wachten tot vandaag om erover te mogen vertellen. Maar nu het embargo eraf is, hierbij de informatie over de nieuwe S5. En ik heb er ook al mee gereden, daarover hieronder meer.

Zichtbaar verschil
Kan je heel snel zien of het om de nieuwe of om de vorige S5 gaat? Jazeker. Belangrijkste is het dikkere balhoofd en voorvork. Zeker als je de vorige en deze nieuwe S5 naast elkaar zet, zie je het verschil goed. Maar het makkelijkst zie je het aan het stuur. Dat bestaat nu uit één deel in plaats van dat het stuur op de kenmerkende driehoekige stuurpen is geplaatst. Maar er zijn meer verschillen.

Sneller
Sneller is een term die bij elke nieuwe aero racefiets hoort. Logisch, want was jouw model nog het snelste tijdens de presentatie, nu aan het eind van de cyclus is de concurrentie je weer voorbij gegaan. Dat geldt ook voor de S5, dus voor deze nieuwe Cervélo S5 is alles uit de kast getrokken om de concurrentie weer achter zich te laten.
Cervélo geeft aan tijdens de perspresentatie dat dit gelukt is. Hij is volgens Cervélo minimaal 5 watt sneller dan de racefietsen van de concurrenten. Makkelijker is het vergelijk met de vorige S5, want de winst van deze nieuwe is vergeleken daarmee 6,3 Watt.

Ze hebben van tevoren een lijstje met doelen gemaakt. Ze wilden sneller en bij aerodynamica kan je daar het meeste mee winnen. Dus het eerste doel was dat de aero-racefiets meer aero moest worden. Het tweede doel was dat het frame lichter moest worden. Ze hebben berekend dat 80 gram haalbaar moet zijn. Nou kan je zeggen: dan gebruik je toch minder carbon, maar dan wordt de stijfheid ook minder. Dus het derde doel was dat de stijfheid gelijk moest blijven. Daarmee wilden ze geen water bij de wijn doen. En tot slot hadden ze een set Reserve 57/64 wielen op de ontwikkeltafel liggen. Deze set moest passen in het frame.
Aero verbeteringen
Om de fiets meer aero te maken zijn ze eerst naar de voorkant gaan kijken. Het resultaat is een update van de cockpit die nu uit een stuk bestaat. De bijzondere cockpit heeft al als voordeel dat de lucht erachter stabieler is, minder turbulent. Maar met deze geüpdatete cockpit haalden ze een winst van 1 watt vergeleken met de vorige. Maar dat was niet genoeg. Ze hebben het balhoofd dieper en de voorvork breder gemaakt. Het ziet er ook direct dikker uit, helemaal als je de vorige ernaast ziet. Deze aanpassingen aan het frame hebben ook te maken met de hogere wielen die erin moesten.

De Reserve 57/64 wielen in plaats van de 52/63 heeft al een voordeel van 3 watt. Dat komt deels door de hoogte maar ook door de asymmetrische velg in combinatie met het frame. Want als je het frame aanpast aan deze wielen, valt daar ook nog voordeel uit te halen. Toch hebben ze niet gekozen voor carbon spaken. Dat heeft te maken met de DT Swiss 180 naaf die ze gebruiken, daar passen deze DT Swiss spaken gewoon goed bij. Alles bij elkaar komen ze dan aan 6,3 watt winst ten opzichte van de vorige S5.

Gewicht
Het gewicht is ook belangrijk want een aero-racefiets is nou eenmaal zwaarder dan een lichtgewicht klimfiets. Nu is het doel de 6,8 kg UCI limiet. Het frame is ondanks dat het meer oppervlakte heeft, 124 gram lichter geworden. Doordat de vork meer aero is geworden, is hij ook 53 gram zwaarder geworden.
Dit hebben ze dan op andere plekken weer moeten compenseren. Door een andere carbon lay-up konden ze met minder materiaal op sommige plekken toch de stijfheid houden. Zo hebben ze de zadelpen 27 gram lichter gekregen. Ook hebben ze op allerlei kleine plekken gewicht weten te besparen. Zo zijn de metalen uiteinden van de dropout van de voorvork kleiner geworden wat weer gewicht scheelt. Dat laat wel zien dat ze bij Cervélo echt op zoek zijn geweest naar elke gram. Hoeveel weegt de fiets dan compleet? Cervélo geeft aan dat ze voor Jonas Vingegaard de fiets op 6,8 kg krijgen. Jonas is 1,75 meter groot.

Stuur
Het stuur blijft toch altijd het meest opvallendst van de S5. Zeker nu hij uit een stuk is gemaakt. Hij heeft iets van een flare waardoor hij op de shifters 4 cm smaller is dan in de drops. Dus bij een maatje 40 cm op de shifters hoort een 44 cm afstand in de drops. Jonas gaf aan dat hij tijdens het klimmen de driehoek van de stuurpen fijn vond om z’n handen op te leggen. Leuke aan het stuur is dat dit ook compatible is met de vorige S5. En esthetisch is het toch het mooist als er geen spacers worden gebruikt (zie foto helemaal onderaan bij Team Visma-Lease a Bike S5). Omdat het misschien lastig kiezen is welke maat stuur voor jouw fijn is, kan je het stuur binnen 60 dagen omruilen voor eentje die je lekkerder vindt.

Maar hoe rijdt de nieuwe S5?
Leuk natuurlijk alle vernieuwingen op papier, maar hoe rijdt de S5? Tijdens de perspresentatie mocht ik er al een rondje op rijden. En ik kan je verzekeren dat de nieuwe S5 nog steeds enorm stijf aanvoelt. Staan op de trappers betekent vooruit. En dat wil de fiets graag. Ook het gevoel dat de S5 geeft is snelheid. De stijfheid van het frame, maar ook de stijfheid en het geluid van de wielen geven het een gevoel van snelheid.
De fiets stuurt scherper dan ik zou verwachten van een aerobike. Makkelijk is het van links naar rechts te sturen bij snel opeenvolgende bochten. Terwijl ik naast Nathan van Hooijdonk fiets, hebben we het erover dat het op papier raar zou zijn, maar waarom zou je deze fiets niet voor een criterium gebruiken. De snelheid ligt vaak hoog genoeg om voordeel te hebben van de aerodynamica en hij stuurt erg makkelijk en snel.
De S5 heeft zeker wat comfort maar daar moet je ook niet te veel van verwachten. Wel als je het in perspectief van een aero-racefiets plaatst. Dan krijg je echt wat comfort doordat de trillingen worden afgevlakt. Dat komt ook deels door de banden van 29 mm. Maar ook het nieuwe stuur heeft zeker als je in de beugels rijdt wat flex wat weer comfort oplevert. Maar even eerlijk; voor comfort koop je deze S5 niet.

De houding is zoals je mag verwachten racey, terwijl mijn S5 nog een aantal spacers had. Je ziet ook dat de fiets ontworpen is voor 0 spacers, want dan past het stuur precies in de opeing voor het balhoofd. Dat ziet er veel strakker uit dan.
Ikzelf zou niet zo snel kiezen voor een 1x groepset op een racefiets. Als je alleen op het vlakke rijdt is het goed te doen, helemaal als je de cassette aanpast zodat je kleine stappen hebt bij de snelheid die jij rijdt. Maar als je ook nog wil klimmen, dan worden de stappen van die cassette toch groter dan ik zou willen. Dus gewoon een 2x heeft mijn voorkeur. Zoals je ook ziet op de zwarte S5 waar ik op reed.
Uitvoeringen van de nieuwe Cervélo S5
Er zijn verschillende uitvoeringen van de nieuwe S5. Het meest opvallend is misschien wel de S5 Red XPLR AXS 1. Een 1x uitvoering met een Sram Red XPLR derailleur. Dat is ook de fiets zoals hij op de foto’s staat. Dit is nog steeds een van de topmodellen met powermeter. De adviesprijs is € 13.999,-. Dezelfde prijs als de Shimano Dura Ace Di2 en de Sram Red AXS uitvoering.
Daarnaast is er nog een Shimano Ultegra Di2 en een Sram Force AXS uitvoering die respectievelijk € 12.000,- en € 12.250 kosten. Een los frameset kost € 8.000,-.
Meer info via Cervélo













